השבוע במט"ח: האם ימשיך הראלי בשוקי המניות לקבוע את המסחר בדולר?

[לפורטל הפיננסי] [לאתר המט"ח] השבוע צפויות החלטות ריבית באנגליה, אוסטרליה ויפן -התחזית נותרה ללא שינוי

שבוע קשה עבר על המטבע האמריקני, אשר נחלש משמעותית כנגד מרבית המטבעות המובילים. שוב נוכחנו לדעת כי מתקיימת הקורלציה בין מגמות הסיכון בשוק לשערו של הדולר, וזאת כאשר עליות השערים החדות בשוקי העולם הביאו את מרבית המשקיעים למכור את הדולר לטובת נכסים נושאי תשואה גבוהה יותר.

ועידת ה-G20 שהסתיימה בשבוע שעבר, לא סיפקה עבור סוחרי המט"ח חדשות מרעישות כלשהן, האמירות היו מעורפלות ולא הושגה תוכנית לביצוע צעדים קונקרטיים לפתרון המשבר הכלכלי, ולמרות זאת העדיף השוק להתייחס לאמירות האופטימיות של שיתוף פעולה בקרב מנהיגי הכלכלות המובילות בעולם, וסיים שבוע נוסף של ראלי בשערי המניות.

נציין כי האווירה האופטימיות הזו, היוותה את אחת הסיבות העיקריות לעלייה בשערו של האירו כמו גם לעלייה בשערם של מטבעות נוספים כנגד הדולר, אך מבחינת הנתונים הפנדומנטלים המתפרסמים חדשות לבקרים, אין סיבה לאופטימיות הזו, בפרט כאשר התחזיות בטווח הקצר עבור מרבית הכלכלות המובילות, נותרו קודרות.

בינתיים עומד לאירו יתרון מסוים ביחס לדולר, והוא פער התשואות כנגד המטבע האמריקני העומד על 1.25%. (0-0.25% ריבית בארה"ב לעומת 1.25% ריבית בגוש האירו). אך מנגד, נמצאת ידו של האירו על התחתונה כאשר מסתכלים על המצטלבים שלו כגון הדולר הניו-זילנדי או הדולר האוסטרלי המעמידים כנגדו מרחב תמרון גדול יותר, ועל כן יהיה מעניין לעקוב בשבוע הקרוב אחר החלטות הריבית ברחבי העולם.

נציין, כי מכיון שנשק הריבית מיצה עצמו במספר כלכלות מובילות בעולם, כגון ארה"ב, חשוב יהיה לעקוב אחר ההתפתחויות הגלובליות בנושא ההקלה הכמותית של הבנקים המרכזיים בעולם. אתמול העלינו ב"גלובס" כתבה בנושא זה, המעלה את הסברה כי צעדים אלה עשויים מצד אחד להביא להפשרה של שוק האשראי, ייצובו של שוק הנדל"ן והתאוששות של שוקי ההון. אך עם זאת, בטווח הארוך הם עשויים לשמש כחרב פיפיות ולהביא לעליית האינפלציה, להיווצרותן של בועות חדשות ואף לאפשרות להמשך השקיעה הכלכלית.

בהתאם לכך נבקש לעקוב בשבוע הקרוב אחר החלטותיהם של הבנקים המרכזיים בעולם בכל הנוגע למדיניות המוניטרית המרחיבה בה הם נוקטים בתקופה האחרונה.

מחר (יום ג'), צפויה להתפרסם החלטות הריבית של הבנק המרכזי באוסטרליה וביפן. התחזיות המוקדמות צופות כי לא יחול שינוי בשיעור הריבית העומד באוטרליה על 3.25% וביפן על 0.1%. לגבי המטבע האוסטרלי פירושו של דבר הוא המשך ייצוב מעמדו כאחד מהמטבעות המרכזיים בעלי הריבית הגבוהה ביותר. אך לגבי השבוע הקרוב נותרה השאלה האם ימשיך המטבע האוסטרלי להנות מריבית זאת, באם יתרחש שינוי במגמות הסיכון בשוק.

ביום רביעי, 21:00 שעון ישראל, יתפרסמו הפרוטוקלים של ישיבת הפד' האחרונה. אומנם ההחלטה על השארת הריבית ברמתה האפסית לא הייתה כלל מפתיעה, אך יהיה חשוב לעקוב אחר התחזיות של ועדת השוק הפתוח בנוגע לצמיחה, לאבטלה ולאינפלציה של המשק האמריקני. לאור הראלי של שוקי המניות, לאמירות פיסמיות כלשהן עשוי להיות מקום מרכזי לגבי מגמות הסיכון בשווקים, דבר אשר ישפיע על מגמות המסחר בשוק המטבעות העולמי.

למחרת ביום ה', 14:00 שעון ישראל, יפרסם הבנק המרכזי של אנגליה את החלטת הריבית החודשית שלו. התחזיות המוקדמות מדברות על השארת הריבית בגובה של 0.5%. סוחרי המט"ח ימתינו בדריכות לתחזיות של הבנק המרכזי, וינסו לראות האם הצעדים המקלים בהן נקט הממשל באנגליה יבואו לידי ביטוי בתחזיות אלו.