פשרה בייצוגית נגד ליימן שליסל: תקים קרן למימון פיקוח רבני על כשרות מוצרים מיובאים

התובע טען כי החברה הטעה את צרכני המוצר סוכריות טיק-טק בטעמים מנטה ותפוז, שיוצרו עד מאי 2006 ויובאו לישראל על-ידה, בכך שבניגוד לכתוב על החפיסה - תוקף אישור הכשרות של המוצר פג בסוף 2005

נחתם הסכם פשרה בתביעה הייצוגית נגד ליימן שליסל, במסגרתו נקבע כי החברה תקים קרן למימון פעולות הנדרשות לשם פיקוח של רבנים מישראל על כשרות של מוצרים המיובאים לארץ באישור הרבנות הראשית. בראש הקרן יעמוד הרב הראשי לתל-אביב, ישראל מאיר לאו, ולמימון פעולות הקרן תעביר ליימן שליסל 200 אלף אירו.

התובע, אופיר פיקהולץ, טען כי ליימן שליסל הטעה את צרכני המוצר סוכריות טיק-טק בטעמים מנטה ותפוז, שיוצרו עד מאי 2006 ויובאו לישראל על-ידה, בכך שעל החפיסה נכתב כי המוצר כשר בהשגחת הרבנות בברזיל ובאישור הרבנות בישראל. ואולם, בפועל תוקף אישור הכשרות פג בסוף 2005. ליימן שליסל טענה כי המוצר היה כשר ולא נגרם לצרכנים כל נזק.

בבקשה, שהוגשה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב לאישור הסכם הפשרה, נאמר כי המתווה להסכם התבסס על טענת התובע, לפיה מטעמי תקציב אין הרבנות הראשית יכולה לשלוח תמיד משגיחים מטעמה להשגיח על המוצרים בחו"ל, והיא נאלצת לעיתים להסתמך על גורמי כשרות מקומיים, ובנסיבות אלו נוצרות הקלות.

הצדדים הסכימו כי שכר-טרחת עורך דינו של התובע, ד"ר אברהם וינרוט, יעמוד על 30 אלף אירו; וכי בית המשפט יקבע את הסכום שיש להפריש מסכום זה כגמול לתובע הייצוגי. עוד צוין כי בחתימה על ההסכם, אין החברה מודה בטענות התובע.

השופטת רות רונן קבעה כי המנגנון עליו הוסכם בהסכם יואיל לאוכלוסייה שצורכת מאכלים וישפר את מצבה. זאת, כיוון שהמנגנון שיוקם יבטיח שהסיכוי שיצרכו מוצרים לא כשרים שיוצרו בחו"ל יהיה קטן.

השופטת ציינה אמנם כי ההסכם אינו מעניק פיצוי אישי לחברי הקבוצה שנפגעו בעבר מהמעשים הנטענים בתביעה. ואולם, לדבריה לא ניתן היה באופן פרקטי לפצות את חברי הקבוצה באופן אישי, כיוון שמדובר במוצר שלא ניתן להוכיח את רכישתו. (ת.א. 1989/06).