הקלטות מעיר הקודש

שתי אופציות ראויות למתנת חג עבור חובבי הז'אנר

חברת הליקון והתזמורת הפילהרמונית הישראלית השיקו בימים אלו לייבל קלאסי חדש בשם "הליקון קלאסיקס". הרעיון מאחוריו הוא להקליט הופעות חיות של הפילהרמונית לדיסקים, בדומה לתזמורות עמיתות בעולם.

בהליקון מתכננים להוציא בלייבל החדש כארבעה אלבומים בשנה, ובעידן שבו דיסקים הופכים למוצר הולך ונעלם, זו החלטה עסקית מעניינת שמעניין לראות איך תצליח.

לפני מספר ימים יצא דיסק הבכורה בסדרה. הוא הוקלט בקונצרט סיום העונה הקודמת בירושלים, בניצוחו של זובין מהטה. הקונצרט כלל שתי יצירות: אחת נהדרת שבוצעה רע (קנטטה 140 של באך), והשנייה גרועה שבוצעה נהדר ("עבודת הקודש" של ארנסט בלוך).

למרות איכותה הנתונה לוויכוח, היצירה של בלוך השאירה בקונצרט רושם כביר. למרבה השמחה, הרושם הזה עובר היטב גם בדיסק בזכות הקלטה איכותית ומלאת נפח. היצירה חוברה בשנת 1933, למילות התפילה של בתי הכנסת הרפורמיים בארצות-הברית. רובה בעברית בהיגוי אשכנזי ("תפילוס" במקום "תפילות" וכו'), ומיעוטה באנגלית. המוזיקה נוטה לכיוון המלודרמטי והקיטשי ומזכירה קצת פסקול לסרט הוליוודי, אבל דווקא בגלל זה היא יוצרת אפקט רגשי חזק.

חלק ניכר מההצלחה ניתן לייחס לרמת הביצוע המעולה. זמר הבריטון שמשתתף בהקלטה הוא תומאס המפסון, ששר בצורה מרשימה ומוזיקלית להפליא. להערכה דומה זוכות הפילהרמונית והמקהלה האורחת, "קולג'יאט כוראל" מניו-יורק, שמצלצלות מצוין. נקודת התורפה היחידה של הביצוע הייתה הקריין רפאל פרידר, אבל זו נקודה זניחה כיוון שמדובר בתפקיד קטן מאוד.

בסיכומו של דבר, זהו ביצוע מעולה ליצירה שכדאי להכיר.

עם היצירה השנייה בדיסק, קנטטה 140 של באך, הסיפור הפוך. היצירה גאונית, אבל הביצוע חלש מאוד. הפרשנות נסחבת ומשעממת, וזמרת הסופרן הישראלית טליה אור שרה בסגנון משתפך שמתאים יותר לאופרות.

היחידים שעוברים איכשהו הם זמר הבריטון הגרמני קלאוס הגר (Haeger) והמקהלה, אבל בגדול זהו ביצוע שהפילהרמונית הייתה מעדיפה לשכוח.

לסיכום: מומלץ בזכות הביצוע המרשים ל"עבודת הקודש", אבל את באך כדאי להעדיף בביצועים אחרים.

הפילהרמונית הישראלית מבצעת בלוך ובאך, מנצח: זובין מהטה, הליקון רקורדס

ירושלים של שלום

עוד קונצרט שבוצע בירושלים בשנה שעברה והועבר כעת לדיסקים, הוא "ירושלים - עיר השלום הכפול" של המוזיקאי הקטלאני הגדול ג'ורדי סבאל (Savall). זהו אלבום כפול, שהוקלט ברובו בקונצרט מיוחד במסגרת פסטיבל ישראל בירושלים.

התוכנית הפגישה מוזיקאים מצוינים משלוש הדתות הקשורות לירושלים, וכל אחד ביצע קטעים מתרבותו שקשורים להיסטוריה של העיר. הפרויקט משקף עבודת מחקר מקיפה ונע בין מוזיקה נוצרית עתיקה, שירה עברית, שירת מואזין, שירי לדינו ועוד.

הקונצרט החי בשנה שעברה סבל מבעיות רבות, ולמרבה השמחה הדיסק פותר בצורה אפקטיבית כמה מהן. הבעיה המרכזית הייתה שכל אחד מההרכבים ומהמבצעים היה מצוין כשלעצמו, אבל התוכנית הייתה ארוכה מדי והחיבור נשמע מאולץ.

עצם ההופעה בדיסק פותר את הבעיה של היעדר האחידות: ניתן להאזין לכל אחד מהקטעים בנפרד, לפי ההעדפה האישית. שנית, בניגוד לתוכנייה המרושלת של הקונצרט, האלבום יצא בצורת ספר מפואר ועמוס מידע.

הספר כתוב בשלל שפות, כולל עברית, ומציע מאמרים מאירי עיניים וכן את מילות השירים. שלישית, בקונצרט היו כמה בחירות קיטשיות של לבוש ותאורה, ובדיסק הן כמובן לא רלוונטיות.

שורה תחתונה: מוזיקה מעניינת ולפעמים יפה, מבצעים מצוינים, ספר מפואר, ותוכנית יוצאת דופן. הרפרטואר לא מתאים לכל אחד, אבל למאזינים עם ראש פתוח זהו פרויקט שאפשר ללמוד ממנו הרבה.

"ירושלים - עיר השלום הכפול", מנצח: ג'ורדי סבאל, דיסק כפול עם ספר של אליה ווקס