הרצוג-פוקס-נאמן מוביל את דירוג משרדי עוה"ד של המדריך הבריטי The Legal 500

המדריך הבריטי The Legal 500 דירג את משרדי עורכי הדין בישראל לפי 13 תחומים - בהם בנקאות ופיננסים, חברות, מיזוגים ורכישות, שוק ההון וניירות ערך

לפני כמה שנים נדבקנו ב"קדחת" המדריכים המדרגים משרדי עורכי-דין ופרקליטים, ולא נראה שאנו עומדים להיפטר מהם. מדי שנה מפרסמים מספר מדרכים בינלאומיים וישראליים את הדירוג שלהם ויוצרים "באזז" קצר בשוק עריכת-הדין. אחרי שנחשפנו השנה לדירוגי דנס 100 של חברת הייעוץ העסקי D&B ולדירוג המדריך הבינלאומי International Financial Law Review, שמפרסם את מדד ה-IFLR1000, הגיע תורו של המדריך הבריטי הבינלאומי היוקרתי The European Legal 500, שמדרג את הפירמות המובילות באירופה ובמזרח-התיכון, ובהן ישראל, לפי קטגוריות שונות.

הדירוג של המדריך הבריטי מבוסס על שיחות עם עורכי דין ועם לקוחות ששיתפו פעולה עם חוקרי המדריך. הערכות העורכים מבוססות בעיקרן על שיחות עם עורכי דין בפירמות שונות ועל איך הקולגות רואים את "השם הטוב" של משרדי העמיתים בקהילה המשפטית המקומית והבינלאומית. לכן, העורכים מדגישים שיש להתייחס לדירוג ולהערותיהם כנקודות מוצא לדיון, ולא כקביעות החלטיות. בדומה למדריכים אחרים, גם כאן מבטיחים העורכים שהדירוג הוא עצמאי וכי "איש אינו יכול 'לקנות את דרכו פנימה' בתשלום".

3 קבוצות איכות

הדירוג של הפירמות הישראליות מתייחס השנה ל-13 קטגוריות שונות, שבהן חולקו המשרדים לקבוצות איכות, כשבכל קבוצה יכול להופיע משרד אחד או יותר. אם כמה משרדים דורגו באותה קבוצת איכות, סדר ההופעה הוא לפי א'-ב'. סקירת הקטגוריות מעלה, כי את הדירוג השנה מוביל משרד עוה"ד הרצוג-פוקס-נאמן שממוקם במקום הראשון ב-6 מתוך 13 הקטגוריות: בנקאות ופיננסים; חברות, מיזוגים ורכישות; שוק ההון וניירות ערך; היי-טק והון סיכון; פרויקטים ואנרגיה; תקשורת; ומיסים.

בדירוג נכתב - בנוגע לתחום הבנקאות במשרד - כי "אף פירמה אחרת לא משחקת תפקיד חשוב יותר מהרצוג-פוקס-נאמן בייעוץ לבנקים אמריקניים ואירופיים הפעילים בישראל". בנוסף, הוזכרו לקוחות המשרד בתחום, בהם גולדמן-זקס שהפירמה סיפקה לו ליווי וייעוץ במסגרת עסקה למתן אשראי בסך 250 מיליון דולר לכור.

אחד מלקוחות המשרד, שקיבל ייעוץ בתחום החברות, מיזוגים ורכישות, העיד: "אני מאוד מעריך את הפירמה כנותנת שירות בעסקאות גדולות בטווח של 100 מיליון עד מיליארד דולר".

אחרי הרצוג-פוקס-נאמן, בהפרש ניכר, ממוקם משרד עוה"ד מיתר-ליקוורניק-גבע&לשם-ברנדויין, שמדורג בקבוצת האיכות הראשונה ב-3 קטגוריות: שוק ההון וניירות ערך; חברות, מיזוגים ורכישות; היי-טק והון סיכון.

בתחום שוק ההון, נכתב בדירוג - "מיתר-ליקוורניק-גבע&לשם-ברנדווין, ייעץ למרבית הבנקים האמריקניים הגדולים הפועלים בישראל, לרבות גולדמן-זקס, בנק אוף אמריקה וסיטיגרופ". עו"ד קליפורד פליג מהמשרד, מקבל תשבחות בדירוג על הידע, הסיוע, שיתוף הפעולה והפרגמטיות שלו. "בשל העובדה שעבד בפירמה מובילה בוול סטריט, הוא עתיר ניסיון בעל ערך בשוקי ההון שבהם חוזים משפטיים אמריקניים ואירופיים הם הנורמה". גם שאול חיון, שותף צעיר יותר בפירמה, "בונה לעצמו מוניטין טוב", נכתב.

המשרדים ש. הורוביץ (שנחת נחיתה משמעותית בדירוג בשנים האחרונות, לאחר שב-2006 כבש את הדירוג עם שמונה אזכורים בקבוצת האיכות הראשונה), ופישר-בכר-חן, מדורגים בקבוצת האיכות הראשונה בשתיים מהקטגוריות: ש. הורוביץ ביישוב סכסוכים ובקניין רוחני; פישר-בכר-חן בחברות ובנדל"ן.

בהקדמה לדירוג נכתב את מה שכתבנו במדור זה לא אחת: פירמות עריכת-דין בישראל נחלקו עם השנים בחלוקה מובהקת יותר ויותר, ל"פירמות מאוד גדולות, שמיועדות לספק שירותי one-stop-shop"" במרבית תחומי העיסוק המשמעותיים", ול"משרדי בוטיק שלרוב מתמחים בשני תחומי עיסוק מרכזיים".

השאלה אם בעידן של משרדי "כולבו" יש עדיין מקום למשרדי בוטיק מקבלת בדירוג מענה חיובי. אף שבמרבית התחומים בדירוג מככבים המשרדים הגדולים בארץ (כשבוחנים את 3 דרגות האיכות), לא צריך להספיד את משרדי הבוטיק הנישתיים. בתחומי היי-טק, ביטוח, קניין רוחני, ספנות והובלה ותקשורת, בולטים עדיין משרדי הבוטיק.