פסח נקי ואקולוגי: אילו חומרי ניקוי ידידותיים לסביבה יש על המדף והאם הם עולים יותר?

על יתרונות חומרי הניקוי האקולוגיים למשתמש ולסביבה אין ויכוח ; מוצרי ניקיון ה"רגילים" מכילים גם חומרי גלם המזיקים לבריאות האדם ולסביבה

השימוש בחומרי ניקוי אקולוגיים הופך להיות נפוץ יותר ויותר, ואם בעבר ניתן היה להשיג אותם רק בחנויות אורגניות במחירים גבוהים, הרי שעם הזמן ירד מעט מחירם, ובחודשים האחרונים החלו גם כמה מרשתות השיווק למכור חלק ממותגי חומרי הניקוי הידידותיים לסביבה.

על יתרונות חומרי הניקוי האקולוגיים למשתמש ולסביבה אין ויכוח. מוצרי ניקיון ה"רגילים" מכילים גם חומרי גלם המזיקים לבריאות האדם ולסביבה. יצרני חומרי הניקוי האקולוגיים משתמשים בתחליפים טבעיים. 3 מותגים של חומרי ניקוי אקולוגיים בולטים כיום בחנויות: ECOVER וארץ פרנדלי (earth freindly) האמריקנים, וטיידי מבית חברת אדמה הישראלית. באחרונה הצטרפה גם סנו למועדון האורגני והשיקה את סאן אקולוגי - טבליות "ירוקות" למדיח.

על אף שעם השנים הוזלו משמעותית מחירי חומרי הניקוי האקולוגיים, בחלק מהמקרים עדיין מדובר במחירים גבוהים יותר ממחירי מוצרים רגילים.

שי פרידמן, מנכ"ל חברת אקוגרין דרך ירוקה המשווקת את מוצרי ECOVER מסביר, כי במרוצת הזמן ועם פיתוח טכנולוגיות חדשות הפכו מוצרי הניקוי האקולוגיים למרוכזים יותר, ובכך הוזל מחירם ובכל זאת, משום מה הצרכן מרגיש שהוא משלם יותר. "ייצור מוצרי ניקוי אקולוגיים מבוסס על התפיסה שהצרכן מעוניין לרכוש את חומרי הניקוי הפעילים שבמוצר ולא את המים שמוסיפות החברות לאותם חומרים. יצרני מוצרים אקולוגיים חושבים בחשיבה אקולוגית כוללת. שינוע והובלה של נפחים גדולים לא ידידותי לסביבה, וגם לא לצרכן שנאלץ לשלם יותר. לכן, בפועל מחירי המוצרים האקולוגיים הוזלו, אבל נותרה לנו הבעיה הפסיכולוגית של הצרכנים הנוהגים להשוות מחיר של 'כמות במיכל' במקום של 'כמות נדרשת לשימוש'".

פרידמן טוען כי מרככי כביסה הם דוגמה בולטת לתופעה. "במרככי הכביסה האקולוגיים צריך להשתמש בפקק מדידה של 35-40 מ"ל למכונה, בעוד שבמרככים רגילים המגיעים באריזות גדולות, צריך להשתמש בכמות משולשת. מחיר המוצר שלנו, העשוי רכיבים טבעיים, גבוה רק במעט ממוצר המבוסס על תוצרי נפט וריחות סינטטיים". לדברי פרידמן השוואה הנכונה יותר למרככי כביסה צריכה להיעשות דווקא למרככי כביסה באריזות קומפקטיות, אז לדבריו נראה הפרש קטן בין שני סוגי המוצרים. "דרך קלה ומהירה להשוואה היא לבחון את פקק המדידה. פקק קטן מעיד לרוב על צורך בכמות קטנה יותר".

במוצרים אחרים דוגמת ג'ל לניקוי אסלות ניתן למצוא בשוק מוצרים אקולוגיים שמחיריהם תחרותיים ואפילו לעיתים בפערים שוליים ממחירי מקביליהם. כך לדוגמה, ג'ל לניקוי אסלות של חברת ECOVER בכ-25 שקל, לעומת כ-14 שקל לג'ל לניקוי אסלה סנו ג'אוול; Dishmate נוזל לניקוי כלים מרוכז במיוחד של ארץ פרנדלי שמחירו המומלץ 17.50 שקל לבקבוק של 740 מ"ל לעומת כ-15.5 שקל לאריזת 750 מ"ל של סבון הכלים פלמוליב אוטו אקטיב.חשוב לציין כי מחירים אלה הם מחירי מחירון ללא מבצעים בהנחות הנפוצים במיוחד לפני החג בחומרי הניקוי האקולוגיים כמו גם בחומרי הניקוי הרגילים.

ומה לגבי מבחן התוצאה? המכורים לחומרי הניקוי האקולוגיים טוענים כי למרות שהם נטולים ריחות כבדים דוגמת ריח האקונומיקה שריחו משול בקרב רב הצרכנים לריח המסמל ניקיון וסטריליות, החומרים האלה יעילים בדיוק כמו חומרים 'רגילים'. לצורך הבדיקה נמסר מסיר כתמים ומפיג ריחות אקולוגי שהושק לאחרונה בישראל מבית ארץ פרנדלי (הנמכר בבקבוק התזה של 650 מ"ל במחיר 30 שקל) לנסיינית אפיקורסית הרחוקה רחוק מזרח ממערב מתפיסת עולם ירוקה.

הנסיינית, האוחזת בארסנל מרשים של מסירי כתמים מסרה כי התכשיר בהחלט עמד בתחרות עם מתחריו הוותיקים. לדבריה, כיוון שלא כל אחד ממסירי הכתמים הרגילים מסיר את כל סוגי הכתמים, התכשיר האקולוגי הסיר כתמי שומן ושוקו טריים והתקשה בהסרת כתמי יין אדום. הנסיינית ציינה לחיוב גם את ריחו הנעים, המשמש להפגת ריחות מאריגים.

מרכך כביסה אקולוגי של ECOVER - ריחני וידידותי

השימוש במרכך הכביסה האקולוגי של ECOVER הותיר את הבגדים רכים ונעימים, וההבטחה לניחוח עדין התממשה. מרכך הכביסה מבוסס על צמחים ומינרלים טבעיים, כך שהבגדים ועור הגוף לא נחשפים לכימיקלים מזיקים. הניחוח הריחני מושג באמצעות בישום צמחי. עובדה זו חשובה במיוחד לתינוקות, לילדים ולבעלי עור רגיש. מאחר שמדובר בחומר מרוכז - מיכל של ליטר אחד מספיק לכ-33 כביסות. 3 גורמים נוספים הופכים את המרכך למוצר כדאי, מלבד מחירו הלא גבוה: ראשית, הבקבוק, הפקק והתווית עשויים מחומרים הניתנים למחזור. שנית, ניתן לבצע מילוי חוזר במתקני מילוי במחיר מופחת. שלישית, החברה אינה מנסה את מוצריה על בעלי חיים.

מחיר: 21-22 שקל לבקבוק (1 ליטר). להשיג ברשתות ובבתי-הטבע, ברשת מגה ובחנויות ומכבסות ברחבי הארץ.