ביה"ד סירב לבטל פיטורי עובד בנמל אשדוד שלא גילה כי דודו עובד בנמל

במשך שנים היה מקובל בנמל אשדוד להעסיק קרובי משפחה ; בעקבות דו"חות מבקר המדינה נחתם ב-2004 הסכם קיבוצי המחייב מועמדים במכרז להצהיר על קרובי משפחתם העובדים בנמל

בית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע דחה תביעת עובד בנמל אשדוד לבטל את פיטוריו, לאחר שלא הצהיר על כל קרובי משפחתו העובדים בנמל.

במשך שנים היה מקובל בנמל אשדוד להעסיק קרובי משפחה. בין היתר בעקבות דו"חות מבקר המדינה, נחתם ב-2004 הסכם קיבוצי המחייב מועמדים במכרז להצהיר על קרובי משפחתם העובדים בנמל. בהצהרה נאמר שהמועמד מודע לכך שמסירת מידע לא נכון תביא לפסילת המועמדות ואם כבר התחיל לעבוד - להפסקת עבודתו.

יניב דהן התמודד במכרז על תפקיד "מחלק מים", והצהיר כי אביו ואחיו עובדים בנמל. הוא התקבל לעבודה וכעבור שבוע התגלה שדודו (אח של אימו) עובד בנמל. דהן פוטר ועתר לביטול פיטוריו.

השופט משה טוינה קבע כי ברור ש"חובת השוויון העומדת בבסיס הליך המכרז, מחייבת לנהוג בתובע בדרך שנהגו במועמדים אחרים. כמו שנכשלו מועמדים אחרים בחובת הגילוי הנדרשת ומועמדותם נפסלה, מחייב עיקרון השוויון את פסילת מועמדותו של התובע ופיטוריו מהעבודה, משנכשל באותה חובת גילוי. שהרי אילו התעלמה הנתבעת ממחדלו של התובע ליתן הצהרה מלאה על קרובי משפחה, היה בכך משום העדפתו בפועל על פני מועמדים אחרים שמועמדותם נפסלה בנסיבות כשלו".

השופט הוסיף כי הדרך להתמודד ולעקור נורמות פסולות של קבלת עובדים על בסיס קשרים ולא כישורים, שרווחו בעבר והובילו להעסקה בשיעור גבוה של קרובי משפחה בנמל, "היא בדרך של העמקת חובת הגילוי הנדרשת מהמועמד כבר בשלב הגשת המועמדות, וקביעת סנקציה על אי-קיומה". (עב' 2807/08).