סורוס: "ההתאוששות בארה"ב עדיין רחוקה, מצבם של הבנקים - אינו פתיר"; וויטני: "רווחי הבנקים הם אחיזת עיניים"

גלובס tv מאיו: "בעיית החוב של המגזר הבנקאי רחוקה מפתרון" ; האנליסט מודאג במיוחד מ-7 טריליון הדולר של הלוואות בנקאיות המגבות משכנתאות מתחומי הנדל"ן הפרטי והמסחרי ; העליות שנרשמו - מהוות תיקון קוסמטי

מצבה של המערכת הבנקאית בארה"ב בפרט ובעולם בכלל היה היום במרכז הדיון הציבורי בוול סטריט. שלושה אישים יודעי דבר, אשר דבריהם נחשבים בעיני המשקיעים כקווים מנחים, פרסו הערב את מישנתם לגבי מצבה של המערכת הבנקאית תוך שהם אומרים פה אחד כי מצב המערכת הבנקאית עדיין רחוק מפתרון.

המשקיע האגדי, ג'ורג' סורוס: "ההתאוששות בארה"ב עדיין רחוקה, מצבם של הבנקים באופן בסיסי אינו פתיר". "הכלכלה האמריקנית צפוי להאטה מתמשכת" ואינה צפויה להתאושש בשנה הקרובה, בעוד ש"מצבה של המערכת הבנקאית בכלולתה באופן בסיסי הינה בלתי פתירה" אמר סורוס בראיון טלוויזיוני לרשת רויטרס.

סורוס אמר כי המערכת ביצעה טעויות פונדומנטליות וכי אין דרך חזרה למקום ממנו באנו.

בעוד שהלאמת הבנקים "אינה באה בחשבון", אמר סורוס כי עמידה במבחני הלחץ שעורך האוצר האמריקני עשויה לעזור לבנקים בבואם לגייס הון, אולם הוא הזהיר מפני הסכנות שבשינוי תקנות ה-Mark to Market, ואמר כי שינויים אלו ייצרו תנאים להתארכות מצב ה"זומבי" בו מצויים הבנקים בארה"ב.

בהתייחסו לשוק המט"ח אמר סורוס כי הדולר מצוי תחת לחץ וייתכן כי בסופו של דבר יאלץ להיפרד מתפקידו כמטבע הרזרבה העולמי, כאשר ייתכן שקרן המטבע הבינלאומית תיצור מטבע סינטטי המורכב מסל של מטבעות מובילים. "בטווח הארוך, ייצירתה של יחידת חישוב בינלאומית אחרת מהדולר עשוייה להיות לטובתנו".

סורוס העריך כי סין תיהיה המדינה הראשונה שתחלץ מהמיתון, ייתכן שכבר בשנה הקרובה, בעוד שהתאוששותה של ארה"ב תיתכן ב-2010.

הערכה דומה פרסם גם מי שהיה אנליסט הבנקים של דויטשה בנק, מייקל מאיו שאמר "בעיית החוב של המגזר הבנקאי רחוקה מפתרון". האנליסט אמר כי העליות שנרשמו לאחרונה במניות המגזר הפיננסי מהוות תיקון קוסמטי וכי הבעיות הבסיסיות עדיין נמשכות במגזר.

האנליסט המוערך נותר שלילי ביחס לסקטור הבנקאות והחל את הסיקור ל-11 מהבנקים המובילים בארה"ב במקום עבודתו הנוכחי, CLSA Calyon Securities, בהמלצת "מכירה", או "תשואת חסר". גם תחזיות הרווח שסיפק מאיו נמוכות מהממוצע שהציגו עד כה האנליסטים בוול סטריט, זאת לקראת פתיחת עונת הדו"חות לרבעון הראשון של השנה בארה"ב.

מאיו צופה כי הפסדי הבנקים כתוצאה מהלוואות כושלות ימשיכו לעלות לרמות שיעקפו את הרמות שאפיינו את המערכת הבנקאיות בימי ה"שפל הגדול" בארה"ב. האנליסט מודאג במיוחד מ-7 טריליון הדולר של הלוואות בנקאיות המגבות משכנתאות מתחומי הנדל"ן הפרטי והמסחרי. בהתייחסו לשינוי התקנות החשבונאיות אמר מאיו - זהו שינו של הפוקוס אך שינוי חוקי ה-Mark to Market לא ישנה את השורה התחתונה והבסיסית של עסקי הבנקאות.

מאיו אמנם מעריך כי תוצאותיהם של הבנקים ברבעון הראשון יהיו טובות יותר מהתוצאות שהציגו בסיום הרבעון הרביעי של 2008, עדיין צפויות בעיות ביחס לאיכות הנכסים. לדעתו השינוי המרכזי בתכונות המשבר יהיו מעבר ממחיקות של מיליארדי דולרים בשל ירידת ערך נכסים למשבר כלכלי שיתאפיין בהפסדים שינבאו מהלוואות כושלות.

ואחרונה, נציין את משפט המחץ של מרדית' וויטני, מי שהיתה אנליסטית הבנקים המוערכת של אופנהיימר שאמרה במסגרת ראיון עם סטיב פורבס: "רווחי הבנקים הם אחיזת עיניים" (אילוזיה).

מאוחר יותר גם התראיינה האנליסטית ברשת CNBC ואמרה כי בכל מקרה היא לא שורית כעת על השוק, עם כי ציינה שיתכן כי תוצאותיהם של הבנקים יהיו טובים יותר מאלה שהוצגו בסוף 2008. וויטני הזהירה מפני סוף חודש אפריל, אז יפורסמו ממצאי מבחני הלחץ או, כושר העמידה שעורך האוצר האמריקני לבנקים, אשר להערכתה צפויים להביא לתקופה עגומה נוספת בסקטור.