בעל השליטה בלנדמארק גרופ למחזיקי האג"ח: "משכנתי את הבית שלי לקניית אג"ח ומניות. אשתי צועקת עלי יותר מכם"

מנכ"ל לנדמארק גרופ: "אם לא נצליח לממש את העסקאות, נציע הסדר חוב" ; חברת הנדל"ן נקלעה למשבר על רקע חשיפה גדולה למזרח אירופה - ועדיין לא פרסמה את הדוחות ל-2008 ; התשואה לפדיון בסדרה א' - 304% לשנה, ברוטו; אסיפה נוספת תזומן לסוף החודש - בה ידונו בפירעון מיידי

יוסי עוז, מנכ"ל חברת הנדל"ן לנדמארק גרופ , אמר היום (ג') באסיפת אג"ח של החברה: "אם לא נצליח לממש את העסקאות נציע הסדר חוב". בעל השליטה, נמרוד טבי, אמר באסיפה: "משכנתי את הבית שלי כדי לקנות אג"ח ומניות. אשתי צועקת עלי יותר מאשר אתם".

חברת הנדל"ן נקלעה למשבר על רקע חשיפה גדולה למזרח אירופה, ועדיין לא פרסמה את הדוחות ל-2008. קיים חשש שהיא חורגת מהקובננטים של תשקיף האג"ח. הכנסות החברה ממכירת דירות עוברות לבנקים.

המנכ" עוז הוסיף: "עשינו דברים טובים, אבל גם טעויות. מי שישבו על הכסף ולא עשו שום דבר היום הם הגאונים של העולם. אנו טובים בעולם רגיל, קנינו נכסים במחירים אטרקטיביים, אדמות שהיו בבעלותנו בסיווג חקלאי ועכשיו יש להם תב"ע. אנו מוכרים דירות, אבל הכסף לא בידינו כי העולם השתנה והבנקים לא משחררים כסף. כל העסקאות שהיו על הפרק להכנסת שותפים ברווחי עתק התפוצצו. גם אם אנו רוצים למכור נכסים בדיסקאונט, הרוכשים לא יכולים להביא את הסכום".

חברת הנדל"ן הקטנה, הנמצאת בשליטת נמרוד טבי (76.6%), נקלעה למשבר פיננסי על רקע החשיפה הגדולה למזרח אירופה. מניית לנדמארק צנחה ב-85% בשנה האחרונה למחיר המשקף לחברה שווי שוק של 17.4 מיליון שקל בלבד. סדרה א' נסחרת בתשואת זבל של 304% וסדרה ג' בתשואה של 55%.

ככל הנראה החברה אינה עומדת בהתחייבותה לשמור על יחס הון עצמי למאזן של 20% כפי שקבוע בתשקיף.

עוז: "מה שיצר את הטריגר ללחץ בימים האחרונים זה כי החברה מכרה 5 מיליון ערך נקוב בשוק, במחיר נמוך. זה אולי נוראי, אבל בגלל לחץ תזרימי קצר מועד היינו צריכים את הכסף והערכנו שזה עלול ליצור פאניקה. נכנס כסף לחברה ואפשר בעתיד לקנות את האג"ח בחזרה. זה לא הפסד גדול לחברה".

מאפריל 2007 מתמקדת לנדמארק גרופ בייזום השקעות בתחום הנדל"ן למגורים ולמסחר ובנדל"ן המניב במרכז ומזרח אירופה, בווירג'יניה (ארה"ב) ובקרית אריה (פתח-תקווה). בסך הכול יש 9 פרויקטים.

את תשעת החודשים הראשונים של 2008 סיימה החברה עם רווח של 34 מיליון שקל, אך זאת בגלל שערוך נכסים (עליית ערך נדל"ן להשקעה) ב-90 מיליון שקל. תזרים המזומנים של החברה מפעילות שוטפת שלילי בהיקף של 47.3 מיליון שקל.

החברה צריכה לשלם בחודש יוני קופון של 6.75% לאג"ח א', אך לחברה אין היום כסף בקופה 350 אלף שקל בלבד. היקף ההתחייבויות כ-345 מיליון שקל והחוב למחזיקי האג"ח 163 מיליון שקל. נאמן אג"ח ג' הוא עו"ד דן אבנון ונאמן אג"ח א' הוא רו"ח גיורא לופטיג. לאחר פרסום הדוחות תתקיים אסיפת אג"ח נוספת.

יוסי עוז: "אנחנו לא בשלב שאנו יכולים לעשות שרירים. אנחנו רוצים לשרוד את התקופה כדי להמשיך את מה שאנו יודעים לעשות, פשוט מספר דברים קרו לנו בו זמנית. לפני חודשיים החלטנו להחליף את משרד רואי החשבון המבקר וזה קשה בחברה שנמצאת בזמנים קשים ושנתגלו טעויות (לפחות לדעתנו) בעבודה של רואי החשבון הקודמים. יש צורף להביא שמאים לכל הנכסים. חברת השמאות (PWC) לא עמדה בתאריך היעד, אך אנו מקווים שבימים הקרובים הדוחות יפורסמו".

נמרוד טבי, המשמש גם בתפקיד היו"ר: "אנו לא מתכוונים לעשות שום מהלך מפתיע בשבועות הקרובים, וגם אני מחזיק גדול של אג"ח. לא נמחק את הפוטנציאל של החברה על מנת להביא שנים שלושה מיליון דולר. לא נהפוך את החברה לכלי ריק, אך ורק כדי לשלם את תשלום האג"ח הקרוב. לא נמכור נכס במחיר זעום. אף בנק בישראל לא רוצה להלוות לחברה שמרבית הכנסותיה בחו"ל. אין בנק במזרח אירופה שמעניק הלוואה לרכישת קרקע".

יוסי עוז: "אנו עובדים קצת פחות משנתיים במספר מקומות. בימים כתיקונם אף אחד לא היה מצטער על זה שהוא מחזיק את ניירות הערך שלנו. ברומניה ובהונגריה אנו בונים, המכירות ירדו בצורה משמעותית אבל כבר קיבלנו כסף על 70 דירות אבל זה לא עזר לנו. אנו מנסים לממש נכסים, גם אם זה בדיסקאונט משמעותי ולממן נכסים מגורמים חוץ בנקאים בריביות גבוהות. הקפאנו פרויקטים ובשבועות הקרובים אני מקווה שנסגור עסקאות נוספות שאנו עובדים עליהן.

"אם לא נצליח בכך נחזור אליכם ונציע הסדר חוב, אך אנו עדיין לא שם, אפילו שיש שלושה חודשים עד התשלום של 12.5 מיליון שקל. כל מה שאנו עושים זה כדי לעמוד בהתחייבויות הכספיות שלנו. אני מעדיף לא לדווח על המגעים כי אם עסקה לא יוצאת לפועל, בימים אילו אתה הופך לבדיחה בתקשורת. זה נורא שאנו צריכים למכור פרויקטים טובים בדיסקאונט עצום כדי לעמוד בהתחייבויות. זה נורא לבעלי המניות, אבל זה טוב למחזיקי האג"ח. יש עכשיו הרבה פושטי עורות בשוק".

בחודש ינואר דיווחה לנדמארק על אישור של רכישת אג"ח בהיקף של 25 מיליון שקל. מחזיקי האג"ח העבירו ביקורת על כך שלא ברור מהיכן החברה חשבה לשלם ושנית איך זה שהחברה עשתה בפועל מהלך הפוך לחלוטין - כלומר, מכרה אג"ח. כמו כן הועברה ביקורת כיצד חברה מגיעה למצב שיש לה בקופה רק כמה מאות אלפי שקלים.

נמרוד טבי מגיב: "נוצר לנו חור, הינו צריכים לקבל כסף ממע"מ ולא קיבלנו ולכן מכרנו אג"ח". יוסי עוז: "אם היו מבשילות עסקאות, אז היה לנו הכסף".

טבי: "השקעתי בחברה כמעט את כל ההון העצמי שלי. הנכסים האישים שלי בארה"ב סובלים מאותן בעיות. משכנתי את הבית שלי כדי לקנות אג"ח ומניות. אשתי צועקת עלי יותר ממכם. קניתי בהחלט יותר מידי. אנו כבר לא לוקחים משכורת וזאת נתינה ישירה ואני מקווה שזה יעבור במהרה, כי למכולת הולכים עם כסף".

בסוף האסיפה הוחלט לזמן לפעם נוספת את האסיפה לסוף החודש (ה-22 או ה-23 בחודש), בה תועלה הצעה לפירעוןן מיידי של שתי סדרות - א' ו-ג' להמרה. בנוסף, נאמני האג"ח ידרשו מהחברה לא לבצע שום דיספוזיציה בנכסים, לרבות שעבודם - ללא אישורם.