אריה דרעי: "הייעוד שלי זה לחזור לפוליטיקה - אני מסתכל במראה ולא רואה קלון"

יו"ר ש"ס לשעבר רוצה לחזור פעילות ציבורית: "בחודש אב אני חוזר לפוליטיקה" ; דרעי בראיון לרדיו "קול חי": "הייעוד שלי זה לתרום את מה שאני יכול - הגעתי למסקנה שהחיים הציבוריים לא יכולים להיות מנותקים מהחיים הפוליטיים"

לאתר חדשות ערוץ 2 (Mako / רשת)

"הייעוד שלי הוא לחזור לחיים הציבוריים-פוליטיים ברגע שיוסר הקלון" - כך חשף בסוף השבוע, יו"ר ש"ס לשעבר, אריה דרעי. "אני חושב שהגעתי למסקנה שהחיים הציבוריים לא יכולים להיות מנותקים מהחיים הפוליטיים וכאשר אוכל למלא תפקיד ביצועי בחודש אב (אוגוסט), אחליט כנראה לחזור לחיים הציבוריים".

דרעי אמר את הדברים בראיון לתוכנית, "בהילוך שישי" של מוטי לביא ברדיו קול חי ביום שישי האחרון. למרות זאת מדגיש דרעי, כנראה כדי למנוע סכסוכים עתידיים בינו לבין גורמים בש"ס, בהם יו"ר ש"ס הנוכחי, אלי ישי, כי הוא עדיין לא יודע באיזו מסגרת יחזור לחיים הפוליטיים. "בחודשים הללו, יהיה לי זמן להתכונן, זה הכיוון שלי, ללא מחלוקות. אני מקווה שאמצא דרך."

לפני כחצי שנה קבע בית המשפט המחוזי בירושלים כי דרעי לא יוכל להתמודד על ראשות עיריית ירושלים בשל הקלון שעומד נגדו. בית המשפט קיבל אז את עמדת הפרקליטות ודחה את עתירתו של דרעי, שביקש לאפשר לו להתמודד.

הקלון של דרעי

על פי חוות דעת הפרקליטות כפי שהוגשה אז לבית המשפט, העבירות בהן הורשע דרעי בעבר נושאות עמן קלון של שבע שנים. הקלון הזה צפוי לפוג רק באוגוסט 2009, בעוד הבחירות לרשויות המקומיות נערכו בנובמבר 2008.

עוד טענו בפרקליטות כי מטרת "תקופת הצינון" שאורכה שבע שנים אינה עונש, אלא נועדה "להבטיח את טוהר המידות של נבחרי ציבור ושל המינהל הציבורי". לכן, לדעת הפרקליטות, העובדה כי דרעי החל לרצות את עונשו כאשר החוק קבע שש שנים של צינון מפעילות ציבורית אינה רלוונטית כלל וכלל.

"זכות היסוד לבחור ולהיבחר של כל אזרח גוברת על כל שיקול אחר", הסביר אז דרעי בבית המשפט את רצונו לחזור לזירה הפוליטית, לפחות לזו המוניציפלית.

בית המשפט קבע אז כי השינוי בחוק לא חל על דרעי ובנוסף, קיצור עונשו לא מקדים את התקופה ממנה נספרות שש השנים או שבע השנים של הקלון. כך שבכל מקרה הקלון חל על דרעי עד סוף 2008.

"ההרחקה לפרק הזמן שנקצב בחוק נועדה להבטיח כי בתפקידי ההנהגה הציבוריים יעמדו רק אנשים שרמתם המוסרית הולמת נשיאה בתפקידים כאלה", כתב השופט בהכרעת הדין. "ביצוע עבירה שיש עמה קלון אינה מתיישב עם הרמה המוסרית הנדרשת מנבחרי הציבור, למצער כל עוד לא חלף זמן מספיק העשוי להקהות את רישומה של העבירה. רק כך יובטח אמונו של הציבור בנבחריו, ורק כך תובטח יכולתו של נבחר הציבור למלא את שליחותו הציבורית בצורה אפקטיבית וראויה".

שוחד, מרמה והפרת אמונים

אריה דרעי הורשע בשנת 1999 בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים במה שזכה לכינוי "התיק האישי". הוא הורשע בקבלת שוחד בסך 150 אלף דולר, ונגזרו עליו ארבע שנות מאסר וקנס כספי של כמה מאות אלפי שקלים.

דרעי החל לרצות את עונשו בשנת 2000 בכלא מעשיהו. הוא שוחרר לאחר כמעט שנתיים בכלא, לאחר שקוצצה שנה אחת מעונשו.

בשנת 2003, לאחר שחרורו, נידון "התיק הציבורי" של דרעי בבית משפט השלום בירושלים. הוא הורשע בעבירה של הפרת אמונים בגין כספים שהעביר ממשרד הפנים לעמותות פרטיות שמזוהות עם מפלגת ש"ס. היא נידון לשלושה חודשי מאסר וקנס כספי על סך 10,000 שקל.