נמשך גל הגיוסים: פז של צדיק בינו צפויה לגייס עד מיליארד שקל בשבועות הקרובים

בשוק ההון מעריכים כי ההיקף המתוכנן של הגיוס יעמוד על כ-400 מיליון שקל ועשוי לגדול בהתאם לביקושים

גל הגיוסים של החברות הגדולות במשק צפוי להתחדש לאחר חג הפסח. ל"גלובס" נודע כי קבוצת פז , שבשליטת צדיק בינו, צפויה לגייס סכום של עד מיליארד שקל בשבועות הקרובים.

בשוק ההון מעריכים כי ההיקף המתוכנן של הגיוס יעמוד על כ-400 מיליון שקל ועשוי לגדול בהתאם לביקושים.

"גלובס" חשף כבר לפני שבועיים כי פז שוקלת לצאת בגיוס אג"ח ממשקיעים. העדיפות של פז, בניהולו של יונה פוגל, היא כאמור לגיוס בהנפקת אג"ח.

בשוק ההון מעריכים כי הגיוס המתוכנן נועד לצרכי מחזור חוב והמרת הלוואות לטווח קצר לאשראי לטווח ארוך. בהמשך לפרסום ב"גלובס", דיווחה פז כי הגישה לרשות לני"ע ולבורסה טיוטת ראשונית של תשקיף מדף. החברה ציינה כי בשלב זה טיוטת התשקיף היא בבחינת היערכות, ואינה כוללת גיוס מיידי.

מהדוחות הכספיים של פז עולה בשנת 2009 תידרש פז להחזר חוב של כ-800 מיליון שקל, וזאת במקביל להמשך יישום תוכנית ההשקעות של החברה בפיתוח תחנות דלק, חנויות הנוחות ובבית הזיקוק באשדוד. מתוך החזר החוב, כ-600 מיליון שקל הם למחזיקי האג"ח. ב-2009 תידרש פז להחזר חוב של כ-390 מיליון שקל למחזיקי אג"ח (קרן), בנוסף לתשלום ריבית שוטף של כ-207 מיליון שקל.

פז מצטרפת בכך לשאר החברות הגדולות במשק בהן כימיקלים לישראל , חברת החשמל, מכתשים אגן , סלקום ועוד, שנערכות או שהשלימו באחרונה גיוסי אג"ח של מאות מיליוני שקלים בחודש האחרון. אותן חברות, שנחשבות לבעלות איתנות פיננסית גבוהה, נהנות מכך שלמרות המשבר יש ביקוש גבוה להנפקות שלהן מצד הגופים המוסדיים.

פז סיימה את שנת 2008 עם עלייה של 4% ברווח הנקי, מ-579 מיליון שקל ל-602 מיליון שקל. וזאת למרות שברבעון האחרון של השנה הפסידה החברה 78 מיליון דולר בגין ירידת ערך מלאי הנפט.

פז פועלת תחת 3 חטיבות עיקריות: חטיבת תעשיות ושירותים, חטיבת קמעונאות ומסחר, וחטיבת זיקוק ולוגיסטיקה. ירידת מחירי הנפט הובילה לירידה בסעיף ההכנסות, מ-4.9 מיליארד שקל ברבעון השלישי ל-3.38 מיליארד שקל ברבעון הרביעי, ולעומת 3.5 מיליארד שקל ברבעון המקביל ב-2007. בסיכום שנתי, גדלו הכנסות פז בכ-32%, מ-13.5 מיליארד שקל ל-17.9 מיליארד שקל.

"פז חברה סינרגטית, והפעילות המגוונת שלה מאפשרת לה להרוויח בתקופות יותר קשות ובתקופות יותר קלות", אמר פוגל עם פרסום הדו"ח השנתי, וציין כי "יש לנו היכולות להתמודד עם עוצמת המשבר העולמי בצורה טובה".