חץ אקולוגיה זכתה במכרז למיון אשפה והסבתה לדלק בקליפורניה ב-17 מ' ד'

חץ אקולוגיה והנדסה פוצלה ב-1999 מחברת חץ אקולוגיה שהוקמה בשנת 1975 ועוסקת בטיפול בשפכים תעשייתיים, שמנים ובוצה

חברת הטיפול באשפה והסבתה לדלק, חץ אקולוגיה והנדסה, זכתה בפרויקט בדרום קליפורניה בהיקף של 17 מיליון דולר. כך נודע ל"גלובס". מתוכו תגזור החברה הישראלית הכנסות של 7-8 מיליון דולר וכן תקבל דמי תחזוקה לאורך חיי הפרויקט, שיארך כ-20 שנה.

מזמינת הפרויקט היא אחת מחברות האשפה המרכזיות באזור לוס אנג'לס, CR&R, ובמסגרתו תטפל חץ אקולוגיה ב-50 אלף טון אשפה בשנה, שיגיעו ממתקני המיון של החברה האמריקנית.

חץ אקולוגיה והנדסה פוצלה ב-1999 מחברת חץ אקולוגיה שהוקמה בשנת 1975 ועוסקת בטיפול בשפכים תעשייתיים, שמנים ובוצה. חברת הטיפול באשפה מעסיקה 35 עובדים, ובימים אלה מגייסת אנשי שיווק, מהנדסי תהליך ומהנדסי מכונות. בחברה הושקעו עד היום כ-15 מיליון דולר על-ידי משקיעים פרטיים, חברה אנגלית בשם קונצנזוס ביזנס גרופ (CBG) וחברת השקעות ישראלית גדולה.

הטיפול של חץ אקולוגיה ימנע את הצורך להטמין את האשפה, תהליך שיוצר גזי חממה. בנוסף, 85% מרכיבי האשפה יופנו למיחזור ו-15% הנותרים יוסבו לביו-גז שישמש לתדלוק נקי של כלי רכב כבדים באזור קליפורניה.

את המימון להשקעה בפרויקט השיגה CR&R, והיא גם הגישה בקשה לקבל מענק פדרלי מתוכנית התמריצים של ממשל ארה"ב החדש.

בתהליך אותו מבצעת חץ אקולוגיה, 85% מחומרי האשפה מופרדים אוטומטית באמצעות מים - זכוכיות, פלסטיקים, ניילונים, חול ומתכות. את הרכיבים הללו החברה מעבירה לשימוש חוזר, בין אם לתשתיות ובין אם למיחזור פלסטיק. כל שאר החומרים האורגניים, שהם המזהמים הגדולים של האשפה, יוסבו לאנרגיה וכן לדשן ולמים לתעשייה, שבעיקר משרתים את התהליך של חץ.

ביו-גז מורכב ממתאן (גז טבעי) ומפחמן דו-חמצני. מתאן נוצר בתהליכים טבעיים באשפה המוטמנת, וכשהוא נפלט לאוויר הוא משמש כגז חממה. 15% מאפקט החממה נגרם מהביו-גז שנפלט מהמטמנות בעולם. לעומת זאת, אם לוכדים אותו ומשתמשים בו לאנרגיה - כלומר לא נותנים לו להשתחרר לאוויר - המתאן מהווה חומר דלק נקי.