UBS: "צריכת הדשנים באירופה עלולה ליפול ב-15%-20%"

שוק הדשנים מצוי בסיכון הגבוה ביותר מאחר והוא מהווה את האמצעי המהיר והאפקטיבי ביותר לביצוע הפחתת עלויות ברמת החווה החקלאית ; הזרעים וחומרי ההדברה זוכים בהמלצת "תשואת יתר" לעומת זאת לשוק הדשנים ממליצים "תשואת חסר"

כלכלני הבנק השוויצרי UBS פירסמו סקירה מקיפה על הקוש החקלאי העולמי ממנו עולה כי החקלאים באירופה ממשיכים להשקיע בזרעים ובחומרים להגנת הצומח. אך האם אלו הן חדשות טובות ליצרניות הדשנים הישראליות כי"ל ומכתשים אגן אשר עיקר פעילותן היא בשוק האירופי?

על פי בדיקת הכלכלנים נראה כי החקלאים מוכנים לעלייה של 10% במחירי הזרעים ולעלייה של 5% במחירי חומרי ההגנה על הצומח (הדברה), בעוד שהם מתככננים לקצץ בעלויות באמצעות הקטנת השטחים המעובדים על ידיהם בשיעור של 2%. את שנת 2009 מאפיינים הכלכלנים כשנה של "שליטה בהוצאות תוך הגנה על התשואות".

עם זאת מציינים הכלכלנים כי שוק הדשנים מצוי בסיכון הגבוה ביותר מאחר והוא מהווה את האמצעי המהיר והאפקטיבי ביותר לביצוע הפחתת עלויות ברמת החווה החקלאית, ולדעתם הצריכה בתחום הדשנים עלולה ליפול ב-15%-20%.

הכלכלנים מציינים כי באופן מפתיע למדי היה שוני קטן בהתייחסות החקלאים לשלושת סוגי הדשנים המובילים: אשלג, פוספט וחנקות.

מסקנת הכלכלנים: תחום הזרעים וחומרי ההדברה זוכה ב-UBS בהמלצת "תשואת יתר" לעומת זאת לשוק הדשנים הם ממליצים "תשואת חסר".

ב-UBS חוזרים על המלצת "קניה" ליצרניות הזרעים מונסנטו ודו-פונט והם מאמינים כי חברת באייר קורפ סיינס עשויה להפתיע לטובה. לחברת סינג'נטה מעלים הכלכלנים את המלצתם ל"קניה" ואילו לחברת יארה מורידים את ההמלצה ל"מכור".

ביחס ליצרניות הישראליות שומרים ב-UBS על המלצה פושרת "נייטרלי" למכתשים אגן בעקבות החששות לגבי רווחיות החברה ברבעונים הקרובים. ביחס לכי"ל הם עדיין חיוביים וממליצים "קניה" כאשר הכלכלנים מאמינים כי החולשה הנוכחית בהיקפי הפעילות היא זמנית ומהווה הזדמנות קניה למניית החברה.

מניות הדשנים מושפעות ממחירי הזרעים שצפוי להשאר יציב. לא צפוי מחסור בהספקת דשנים והכלכלנים אינם סבורים כי המניות בתחום זה ישובו לשיאים של שנת 2008, אך ימשיכו להנות ממגמה חיובית במחיריהן בעקבות הירידה במלאי הגרעינים העולמי שחל כתוצאה מהירידה ביצורם בסתיו האחרון וכן כתוצאה מהעלייה בביקושים לביודיזל. הכלכלנים מציינים כי מניות יצרניות האשלג נראות כעת אטרקטיביות יותר מבחינת מחירן לעומת מניותיהן של יצרניות החנקות.

גם בבית ההשקעות IBI התייחס היום יובל זעירא, מנהל מחלקת המחקר, לשוק הדשנים וזאת על רקע פרסום דו"ח מלאי הדשנים אמש אצל היצרנים בצפון אמריקה אשר הצביע על כך שהמלאי גבוה משמעותית מעל לממוצע בשנים האחרונות. זעירא אומר כי משמעות הדבר היא שבמידה ותעבור תקופה נוספת בלי מכירות משמעותיות - הדבר יכול להביא לירידות מחירים ולהשפיע כמובן גם על כי"ל.

מנתוני הדו"ח עולה כי למרות קיצוץ הייצור המאסיבי - המלאי המשיך לעלות גם בחודש מארס והוא עומד כיום על כ-3.5 מיליון טון. מלאי זה גבוה בכ-56% מעל הממוצע של 5 השנים האחרונות והוא אף גבוה מהרמה של 2006, אז נדחה החוזה עם הסינים ולא היו מכירות. להערכת IBI לכי"ל יש מלאי של מעל 2 מיליון טון.

דשנים