תשובה: "תגליות הגז הטבעי - יום העצמאות של ישראל בתחום האנרגיה; איננו תלויים יותר בגורמים חיצוניים"

גלובס tvבעל השליטה בדלק בעקבות הצלחת קידוח "דלית" 1 מול חופי חדרה: "אנחנו בודקים אפשרויות לייצא גז טבעי גם למדינות נוספות בעולם" ; "ישראל תהיה שחקנית חשובה בכל הקשור לאספקת גז טבעי"

"זהו יום חג לכל אזרחי מדינת ישראל. לאחר ששני קידוחים שלנו באותו אזור הצליחו והתגלו כתגליות מסחריות, סביר להניח ואנו תקווה כי פוטנציאל הגז הטבעי בשטחים עליהם יש לנו זיכיונות, מול חופי ישראל וקפריסין, הוא ככל הנראה עצום" - כך אומר יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק .

כזכור, מפעילת הקידוח, נובל אנרג'י מארה"ב, המחזיקה בכ-36% ממניות, דיווחה אתמול (ד') לשותפים כי במבחני ההפקה בקידוח זרם גז טבעי בקצב של כ-33 מיליון רגל מעוקב ביום. קצב ההפקה הוגבל ע"י הציוד שבו בוצע הקידוח, ובנובל מעריכים בהסתמך על תוצאות המבחנים כי ניתן יהיה להגיע להפקה של 200 מיליון רגל מעוקב גז ביום.

מדובר בקצב הפקה גבוה מאוד מבאר אחת, ולפי הערכות הדבר מגדיל את הכדאיות הכלכלית של הפקה מסחרית מהקידוח. לשם השוואה, בקידוחים בשדה מרי מול אשקלון, נרשם קצב הפקה של 100 מיליון רגל מעוקב גז ליום, ובקידוח תמר העריכו כי ניתן להגיע לקצב הפקה של 150 מיליון רגל מעוקב ליום.

"תגליות הגז הטבעי שכבר קיימות מספיקות לכל צרכי מדינת ישראל לשנים ארוכות, ואנחנו בודקים אפשרויות לייצא גז טבעי גם למדינות נוספות בעולם. ישראל תהיה שחקנית חשובה בכל הקשור לאספקת גז טבעי", הוסיף תשובה.

עוד אמר תשובה כי יש פוטנציאל אדיר במדינת ישראל לאנרגיה כחול-לבן וימשיכו לחפש עוד תגליות גז באגן המזרחי של הים התיכון: "זהו דבר משמח מאוד במיוחד ערב חג העצמאות של ישראל, להיווכח כי ישראל זוכה מעכשיו לעצמאות בכל הקשור למקורות אנרגיה, ואיננו תלויים יותר בגורמים חיצוניים. אנחנו ניערך עכשיו מיידית כך שנוכל בהקדם האפשרי לספק גז טבעי לכל גוף ולכל צרכן בכל מקום בישראל, וכולם יוכלו ליהנות מאנרגיה ירוקה, נקייה וגם זולה יותר".

מנכ"ל דלק אנרגיה , גדעון תדמור אמר : "אנו מאוד גאים ומרוצים מתוצאות תגלית הגז המסחרית בדלית 1. התחלנו את פעילות האקספלורציה באזור חדש לחלוטין, שטרם נקדח בעבר, בים ממערב לחופים הצפוניים של ישראל עם הערכה מוקדמת למציאת עתודות גז בקידוחים "תמר" ו"דלית" בהיקף של כ- 3.8 TCF (כ- 107 BCM) עם אחוזי הצלחה גיאולוגית של 35%-40%. סיימנו את שני קידוחי האקספלורציה "תמר" ו-"דלית" עם 100% הצלחה בשני הקידוחים, שהוכרזו שניהם כתגליות מסחריות, וזאת במסגרת התקציב. להערכת המפעיל נמצאו עתודות גז בהיקף של TCF 5.5 (כ- BCM156 ) בקרוב ל- 50% יותר מהצפוי".

"הצלחת קידוח דלית 1 חשובה בשני מובנים: הוספת עתודות גז במאגר מאוד איכותי וכן הוכחה כי המודל הגיאולוגי לפיו תוכננו הקידוחים עובד. יצוין כי הקידוח ב"דלית 1" הינו בעל כושר הפקה יוצא דופן, אשר יכול להפיק גז טבעי בערך קלורי של כ- 36,000 חביות נפט ליום".

"ההצלחה מגדילה את פוטנציאל האקספלורציה בכ- 13,000 קמ"ר שטחים ימיים בהם יש לנו זכויות במזרח הים התיכון. בכוונתנו לפעול כעת בנחישות לפיתוח תגליות הגז באופן שיאפשר מתן תשובה מלאה לצרכים של כל צרכני הגז בישראל החל משנת 2012 וכן לוודא שהגז הטבעי יוכל להגיע לכל צרכן גז פוטנציאלי בישראל".

"במקביל, בכוונתנו להמשיך את פעילות האקספלורציה, בה רק התחלנו, וזאת על מנת לנסות ולממש את הפוטנציאל שעשוי להעניק, במידה ויתממש, עתודות גז בהיקפים שיספקו את צרכי המשק הישראלי לשנים רבות וכן יאפשרו לישראל ולקבוצת דלק להיות שחקן מרכזי וחשוב במשק הגז הטבעי באגן המזרחי של הים התיכון".

יובל זעירא: "נראה כי ההחלטה להתמקד בקידוח 'דלית' תהיה נכונה"

בתוך כך, בבית ההשקעות IBI מעריך מנהל מחלקת המחקר, יובל זעירא, כי היקפה של תגלית הגז נמוכה במעט מהתחזיות הקודמות. "עם זאת, חברות הגז מדווחות כי איכות הגז הטבעי במאגר היא מצוינת וניתן להפיק בקצב הפקה שנחשב גבוה", הוא כותב.

לדבריו, "נראה כי ההחלטה להתמקד בקידוח 'דלית' תהיה נכונה" - זאת כיוון שהמאגר טומן בחובו יתרונות רבים. ביניהם הוא מונה את יכולת ההתחברות הקלה והמהירה יחסית לתשתית הקיימת ממול לחופי אשקלון ומתן מענה מהיר וחשוב למחסור הצפוי במשאב זה בשנים 2012-2015.

"בעקבות העובדה שמדובר באתר קרוב יחסית ובמים לא עמוקים במיוחד בעל קצב שאיבה גבוה מאוד ועלויות פיתוח יחסית נמוכות, יאפשרו להערכתנו תשואה גבוהה פר BCM (מ"ק גז טבעי) ויפצו על נפח המאגר שנמוך מההערכות הקודמות", הוא מסכם.