ירוק וחומר

מנהלי הזרוע המקומית של תאגיד החומרים האמריקני 3M מסבירים למה להתמקד בבנייה ירוקה, מה המהלכים שנעשים לכיוון בארץ ובמי בישראל הם מוכנים להשקיע

ה תחום המשפיע ביותר על איכות הסביבה של כולנו הוא הבנייה, תחום העוסק גם בחומרים שיכולים להיות מזיקים וגם בשינוי תוואי הסביבה. אף על פי כן, לפחות בישראל, הדרישה לעבוד ירוק היא בעיקר בשלב הסיסמאות בענף הבנייה. יש אמנם מהלכים להחיל תקן ירוק על חברות הבנייה, אבל לפי שעה הרבה לא נעשה. אחד התאגידים שלו השפעה מכרעת על התחום הוא 3M האמריקני, שהתמחותו במדעי החומר ומייצר כימיקלים וחומרים, בין היתר לענף הבנייה.

3M פועל בהתאם להגדרת ה- Green Building Council US (USGBC), גוף הגג שמוביל בהגדרת ובניית הכלים למימוש בנייה ירוקה, מועצה אמריקנית שמתחת לה מוקמים במדינות שונות בעולם מועצות בנות. ההגדרה של ה-USGBC לבנייה ירוקה היא תהליכי תכנון ובנייה שמקטינים משמעותית או מעלימים לגמרי את ההשפעות השליליות של הבניין על הסביבה, ועל הדיירים ששוכנים בתוכו. הפרקטיקה הזאת נוגעת לאנרגיה שהמבנה צורך, למים שזורמים בתוך המבנה או מחוצה לו ולחומרים שממנו המבנה בנוי, כדי לאפשר צריכת אנרגיה נקייה, זרימת מים נקיים ואיכותיים, אור טבעי וכו'.

"3M מעורב בבניית כלי מדידה להשפעה של חומרים, ובלובי לדחיפת חקיקה שתקדם בנייה ירוקה", מסביר ניר לשם, מנכ"ל 3M ישראל, "ובתוך כך אנחנו מקדמים גם חינוך והכשרה. יש לפעילות שלנו שלושה עוגנים - כלי מדידה, חקיקה וחינוך והכשרה. כלי מדידה יאפשרו לתת ציונים לחברות שפועלות היטב, וברור שליזמים ולקבלנים צריך להיות כדאי בשביל שיבנו באופן ירוק.

ה-LEED מוביל

"3M הקימה במדינות אמריקה הלטינית את המועצה לבנייה ירוקה, ואנחנו פועלים שם למימוש כלי המדידה. כדי לדעת איך מודדים אם אני ירוק וכמה אני ירוק, פותח כלי שנקרא LEED (Leadership In Energy Environmental Design) שבארץ עדיין לא מיושם אבל מיושם בארה"ב, באמריקה הלטינית ובהולנד, היכן שיש יעד מאוד ברור להוריד ב-50% צריכת אנרגיה של בניינים עד 2015. זאת תוכנית ש-3M שותפה לה ושהממשלה ההולנדית מובילה בשיתוף עם המגזר העסקי המקומי. יש תוכנית מקבילה בצרפת שנקראת HQE (High Quality Environment), אבל כלי המדידה היחידים שניתן לעבוד איתם היום הם של ה-LEED", אומר לשם.

גלובס: ומה קורה פה בארץ?

עמית חיות, מנהל פיתוח עסקי ב-3M ישראל: "בישראל אנחנו מנסים לקדם את החלת כלי המדידה האלה, כי מניסיון הפעילות העולמית שלנו אנחנו יודעים שזה עובד. ברגע שיש כלי מדידה וחקיקה תומכת, יזם שמגיש תוכנית שתקבל על-פי ה-LEED ציון מסוים, יוכל לקבל תמריצים וסיוע. גם בכל הנוגע לחינוך והכשרה, החל מבי"ס יסודי ועד לאוניברסיטה, המטרה היא לחשוף את התלמידים לאתגרים ולפתרונות. אנחנו רוצים להוביל מהלכים כאלה גם בארץ.

"יש תקן ישראלי לבנייה ירוקה - 5281 - שהוא תקן טוב, אבל אנחנו פועלים לעשות לו אינטגרציה עם ה-LEED כדי שיהיה פתרון הוליסטי. אנחנו מעוניינים שה-LEED יהיה כלי המדידה שלו, ושהוא יתאים יותר לסטנדרטים האירופים והאמריקנים".

מבחינת המוצרים, מה יש לכם להציע ליזמים ישראלים?

חיות: "יש לנו משפחות שלמות של חומרי אטימה ובידוד שנכנסים לקירות. הם גם לא פולטים גזי חממה, גם מבודדים באופן שמפחית בזבוז אנרגיה וגם חוסמים חומר אינפרא אדום, שהוא לא ידידותי לאדם. זאת משפחה אחת של פתרונות.

"יש לנו פתרונות לחלונות שמאפשרים חסימה של קרני השמש הלא בריאות, קרני UV וקרני IR, בעיקר במבנים מסחריים. כמות החלונות במבנים כאלה והשטח שלהם הוא ענק. הפתרון שלנו מצד אחד מאפשר לחסום את אותם אורכי גל לא בריאים, ומצד שני החלונות שקופים ולכן מאפשרים לאור טבעי להיכנס. אצל המתחרים מקובל לייצר כהות בחלונות למטרה הזאת".

אילו פתרונות אתם יכולים להציע לחיסכון באנרגיה?

לשם: "יש לנו משפחה של פתרונות תאורה חסכונית. במבנה שיש לו מסדרון ארוך, למשל, יש כמות אדירה של מקורות אור. הפתרונות שלנו משתמשים בחמישית או פחות ממקורות האור, כשהטכנולוגיה שלנו מאפשרת להוביל את האור מנקודה לנקודה לאורך החדר מבלי לאבד את העוצמה שלו. שמות הטכנולוגיות האלה הם לייט פילמס, דיי לייט פילמס ולייט פייפס. האפקט המתקבל הוא אור אחיד עם הרבה פחות נורות, והמשמעות היא הרבה פחות צריכה עם כמות אור נאותה ואחידה.

רעפים אדומים ירוקים

"תחום נוסף של פתרונות בנושא האנרגיה קשור למערכות סולאריות לגגות בניינים, גם בצד האופטי וגם בצד של חומרי האטימה, כשהפתרונות שלנו מקנים עמידות לאורך זמן של המערכות בתנאי סביבה קשים. אנחנו עוזרים ליצרנים לשפר את היחס של דולר פר ואט.

"יש לנו גם חומרי גלם לייצור רעפים שמונעים את ההתחממות של החלל הפנימי, כלומר מבודדים היטב. יש תחום גדול של תחזוקה לבניינים, של חומרי ניקוי ללא ממיסים, ידידותיים לסביבה, וכן מערכות סינון שמאפשרות אוויר יותר איכותי לשוהים בבניין".

יש לכם עוד אפיקי פעילות פה בארץ?

לשם: "אנחנו מחפשים בארץ שותפים לפיתוחים משותפים ולהעברת המסר. נשקול השקעות במקרים שיתאימו לאסטרטגיה של 3M. ציר השותפויות שמתאים לנו הוא חברות שעוסקות בטכנולוגיות של חומרים או בפתרונות שיתנו מענה לשלושת התחומים: אנרגיה, מים וחומרי בנייה ידידותיים לסביבה". *