גזירות ראשונות של תוכנית ההתייעלות בקופ"ח כללית: שכר הבכירים יקוצץ ב-5%

זאת בזמן שהתוכנית לפיטורי כ-3,000 עובדים בשירותי בריאות כללית הוקפאה עד למיצוי המו"מ עם ועד העובדים

בזמן שהתוכנית לפיטורי כ-3,000 עובדים בשירותי בריאות כללית הוקפאה עד למיצוי המו"מ עם ועד העובדים, הראשונים לספוג את גזירות תוכנית ההתייעלות הם בכירי הקופה.

ל"גלובס" נודע כי המנכ"ל, הסמנכ"לים, מנהלי המחוזות, מנהלי בתי החולים ומנהלי החברות הבנות בקופה, הסכימו לקיצוץ שכר בגובה 5%.

מדובר לכאורה בקיצוץ זניח ביחס לקיצוצי שכר שקיבלו על עצמם בעלי משרות בכירות במגזר הפרטי, אולם יצוין כי שכר הבכירים בכללית, במיוחד למי שאינו רופא, נחשב נמוך ביחס לשכר הבכירים בקופות אחרות. עוד נודע כי עובדים אחרים החתומים על חוזים אישיים ייאלצו לוותר על עדכון השכר שמבוצע מדי שנה על פי המדד. המשמעות המיידית היא ויתור על תוספת של 3.8% בגין מדד השנה שעברה.

תוכנית ההתייעלות בכללית כוללת, בין היתר, צמצום של כ-120 משרות של עובדי מטה, מיזוג יחידות מינהליות, קיצוץ תקציב השיווק, צמצום תקציב הפיתוח והמיחשוב ועוד. הצעד הדרמטי ביותר שתוכנן אמור היה להביא כאמור לפיטוריהם של כ-3,000 עובדים ורופאים שטרם זכו לקביעות בקופה, אולם בעקבות סכסוך העבודה שהכריזה ההסתדרות בעניין נפתח מו"מ שהקפיא בינתיים את היוזמה.

הנהלת הכללית, בראשות המנכ"ל אלי דפס, החליטה על צעדי ההתייעלות לאחר שגירעון הקופה הגיע ל-775 מיליון שקל. בכללית מדגישים כי הגירעון אינו נובע מפעילותה השוטפת של הקופה, אלא מהוצאות שהושתו עליה עקב הסכמי השכר במשק והעלאת תעריפי האשפוז על ידי משרדי האוצר והבריאות.

עיקר ההוצאות של הכללית נובעות מפסיקת הבוררות בעניין שכר הרופאים, שקבעה תוספת שכר של 24% לרופאים המועסקים בבתי החולים של הכללית ובבתי החולים של המדינה. עוד חוששים בכללית שהמשבר הכלכלי ישפיע על החלטות הממשלה בתחום הבריאות ויביא לקיצוץ נוסף בתקציב קופות החולים.

"הכללית מצויה בשעת המבחן החשובה ביותר בשנים האחרונות המחייבת אחריות ודוגמה אישית", אמר היום (א') דפס. "המנהלים הבכירים בכללית העומדים בראש המחנה נרתמו למאמץ נוכח המצב במשק והשפעתו על הכללית", הוא הוסיף בהתייחס לקיצוץ בשכר.