אחרי הראלי הגדול: יובל בן-זאב מכלל פיננסים ואלון גלזר מלידר שוקי הון חותכים את ההמלצה לאפריקה ישראל ל"מכירה" במחירי יעד של 35-40 שקל

מחיר היעד של בן-זאב - 35 שקל - פחות ממחצית משער הפתיחה ; המניה צונחת בכ-11% ; בן-זאב: "האם אפריקה התגברה על כל האתגרים? חזרנו להתעלם מסיכונים? הסיכון גובר על הסיכוי" ; גלזר: "אין הצדקה כלכלית לעליות החדות" ; המניה זינקה ב-120% תוך 3 שבועות

אחרי הראלי הגדול, 120% תוך שלושה שבועות - מה שהביא את רשות ניירות-ערך לעקוב אחר הזינוק במחיר המניה ואת שווי השוק שלאפריקה ישראל לגבוה מ-4 מיליארד שקל, בתי ההשקעות המקומיים יוצאים הבוקר בהמלצות בוטות וחדשות למכור את מניית חברת הנדל"ן שבשליטת לב לבייב (74.8%).

יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר של חטיבת הברוקראז' של בית ההשקעות כלל פיננסים, ואלון גלזר, המחזיק בתפקיד דומה בבית ההשקעות לידר שוקי-הון (ביחד עם האנליסטית גליה מיכלביץ') חותכים את ההמלצה למניית אפריקה ישראל ל"מכירה".

יובל בן זאב חותך את מחיר היעד ל-35 שקל - פחות ממחצית משער הפתיחה, שעמד על 70.4 שקל - לאחר גל מימושים שתקף את המניה אתמול (א'). גלזר חותך את מחיר היעד של המניה בשיעור מתון יותר (ככל שירידה של 43.2% מהווה שיעור "מתון"). המניה, יש לציין, צונחת בכ-11%, נכון לשעת כתיבת הידיעה - וכבר ראתה ירידות חדות יותר ביום המסחר שזה עתה נפתח בבורסה בתל-אביב.

הפרמיה לנכסים ברוסיה מוגזמת

לדברי בן זאב, "אסור להתעלם מהסיכון הגובר על הסיכוי", וכי "נראה כי חלק ניכר מהמחזור מקורו בספוקלציות ומסחר תוך יומי". האתגר המרכזי העומד בפני החברה, לדעתו, הוא יכולת החזר החוב בסך של כ-7 מיליארד שקל, מתוכם 2.8 מיליארד שקל לפרעון בשנתיים הקרובות, כולל החברות הבנות. בן זאב דווקא מעריך כי החברה תצליח לשלם את החוב שנתיים הקרובות, "אבל הסיכון הפיננסי עדיין קיים".

גלזר מציין כי "אין הצדקה כלכלית לעליות החדות במניית אפריקה". בלידר סבורים כי "אין עדיין שיפור אמיתי בשווי הנכסים". לטענתם האנליסטים, המימש של נכסים מניסים בארץ - כדוגמת מכירת קניון רמת אביב - מהווה חדשות חיוביות, "אולם מבחינת שווי, לא ראינו כאן תוספת שווי שלא ידענו עליה", אך מכל פנים, מברכים על כך ש"החברה אינה טומנת את ראשה בחול".

בן זאב מגדיל לעשות ומציין כי קניית המניה בעיתוי הנוכחי משולה להנחת העבודה לפיה אפריקה ישראל שורדת את המשבר ונשארת עם הנכסים, לרבות אלו ברוסיה. גם אם נקבל את יכולת ההישרדות שלה כמובן מאליו, הוא מציין, השווי הנגזר לנכסים ברוסיה הוא 1.5 מיליארד דולר - 4.1 דולר למנית אפ"י פיתוח המרכזת את פעילותה במדינה זו והנסחרת בבורסה הראשית בלונדון - פי 2.89 משער המניה שם הבוקר. "למרות מחזורי המסחר הנמוכים במניית אפ"י פיתוח, אנו סבורים כי פרמיה זו מגזמת" - במיוחד כשמניית אפריקה ישראל הניבה תשואה עודפת של 70% מעל מדד המסחר הדולרי בבורסה במוסקבה - ה-RTS .

"חלק ניכר מהמחזור היומי - ספוקלציות"

גלזר ומיכלביץ' מלידר שוקי-הון רואים חשיבות גדולה לזהות הרוכשםי בראלי האחרון, שריכז עניין רב בשוקי ההון, כאמור; האם מדובר בגופים מוסדיים מקומיים או זקים שיחזיקו במניה לטווח-ארוך? לאור העובדה שהם לא שומעים על בעלי עניין חדשים במניה, ההנחה היא שהקונים אינם לטווח-ארוך. הדברים מחזוקים על-ידי כלל פיננסים ברוקראז', שם, לאור העובדה בשוק עברו ב-10 ימי מסחר כ-13 מיליון מניות, כמעט כל הסחורה הצפה, מציינים ש"נראה כי חלק ניכר מהמחזור מקורו בספקולציות ובמסחר תוך-יומי", המגדילים את הסיכון בהשקעה".

גלזר בכלל מגדיר את מניית אפריקה ישראל כאופציה - כמו כתבי אופציה הנסחרים בבורסה: "נסחרת במחיר זול מאוד ותניב עליות חדות עם השיפור במחיר הנכסים", אבל זוהי אופציה שהמחיר שלה גבוה מאוד - כשהמחיר נמוך, המינוף גבוה, והשווי הנכסי הנקי (NAV) של האחזקות הסחירות נמוך מ-0 (מול שווי השוק הבורסאי של החברה, כאמור).

מכאן, שהשקעה בחברה מומלצת בעיקר באג"ח על-ידי שני בתי ההשקעות. "לגבי אגרות החוב הקצרות - אנו ממשיכים להיות אופטימיים, אבל במחיר המניה הנוכחי - הסיכון גובר על הסיכוי", אומר בן זאב. "כשאגרות החוב של אפריקה נסחרות ברמות של 30-40 אגרות לאיגרת, הרי שהאחזקה בהן נראית לנו עדיפה באופן משמעותי על אחזקה במניה", כותב גלזר. הוא גם מציין ששיפור בשווי הנכסים יביא לתיקון בשערי האג"ח - אבל הדרדרות במצב החברה יביא לירידה חדה פחות מאשר זו האפשרית במניה. "הדרך העדיפה להיחשף לאפריקה להערכתנו הינה באמצעות אג"ח בלבד", הוא מסכם.

[להמלצות אנליסטים]