בעלי עילדב פרסמו הצעת רכש במחיר נמוך מהשוק: גילאון צפויה להיענות

ההצעה נעשתה בדיסקאונט של 13.6% על מחיר המניה ; בפתיחת המסחר בגילאון צריכים לפרוע במאי רבע מתשלום קרן האג"ח בסך כ-7.5 מ' ש', ובוחרים למכור את האחזקות בעילדב בהפסד של כ-60%

כאשר בעלי עניין בחברה ציבורית רוצים להפוך לבעלי שליטה בה, הם מחויבים לעשות זאת על ידי הצעת רכש לכלל בעלי המניות. בדרך כלל המחיר בהצעת הרכש גבוה ממחיר המניה בשוק, על-מנת שלבעלי המניות יהיה אינטרס למכור למציעה. ואולם, במקרה של עילדב השקעות עומדים בעלי המניות הגדולים להפוך לדבוקת שליטה, על-אף שהציעו מחיר נמוך ממחיר המניה בבורסה.

בעלי המניות בעילדב השקעות, החברות דנשר (6.97%) ועילדב אחזקות בע"מ (17.73%), הגישו הצעת רכש ל-2.2 מיליון ממניותיה, המהוות 5.7% מההון המונפק של חברת האחזקות, וזאת לפי מחיר של 1.15 שקל למניה - דיסקאונט של 13.6% על מחיר מניית עילדב בפתיחת המסחר היום.

במפרט הצעת הרכש צוין כי חברת גילאון, בעלת עניין נוספת בעילדב המחזיקה 10.06% ממניותיה, מתכוונת להיענות להצעת הרכש. כך שההצעה, בהיקף של 2.5 מיליון שקל, צפויה להתקבל. במידה ששאר בעלי המניות של עילדב יבחרו שלא להיענות להצעה הנמוכה, הרי שתמורתה תיכנס לקופתה של גילאון.

עילדב קמה על בסיס השלד של חברת איי.אף.אן בשנת 2007. בעלי המניות הנוכחיים בה נכנסו להשקעה בקיץ 2007, והזרימו לחברה 96 מיליון שקל לפי מחיר של כ-3 שקל למניה. זהו גם המחיר בו נכנסה גילאון להשקעה, כך שהיא מוכרת למעשה חלק מאחזקתה בעילדב בהפסד של כ-60%.

רבע מהקרן מחכה לפירעון

גילאון צריכה לפרוע בחודש הבא רבע מתשלום הקרן לאיגרות החוב שלה מסדרה א', ותידרש לשלם למחזיקיהן כ-7.5 מיליון שקל. בחברה מעדיפים להקטין את ההשקעה בעילדב, שהמסחר במניותיה דליל, על-פני מכירה של ניירות ערך אחרים. שווי תיק הני"ע של גילאון עלה בחודשים האחרונים עד לרמה של 33.5 מיליון שקל במארס האחרון, לאחר שבשנת 2008 רשמה החברה הפסדי נוסטרו בהיקף של 60.7 מיליון שקל.

למרות המכירה הצפויה בהפסד ובמחיר נמוך מהשוק, בעל השליטה בחברת גילאון, רו"ח ירון ייני, רואה בכך צעד חיובי. "זו הבעת אמון בהנהלת עילדב, שהצעת בעלי השליטה בה מלמדת כי הם מחויבים לחברה ולתוצאותיה העסקיות", אמר היום. "אנו בגילאון מנהלים תיק השקעות ומקבלים החלטות השקעה, ובמסגרת זו הסכמנו לצמצם את האחזקה במניות עילדב". ייני התייחס גם לפירעון איגרות החוב של גילאון, שנסחרות בתשואה של 27%, והבהיר כי "יש לנו את הכסף לעמוד בתשלום הקרן הקרוב".

בקבוצת השליטה של עילדב השקעות חברות גם רוטר אחזקות וטופ קוט השקעות, והאחזקה העיקרית של החברה היא 42% ממניות מדטכניקה, המשווקת ציוד רפואי. את שנת 2008 סיימה החברה ברווח של 18.5 מיליון שקל.

רוני שטרנבך, מבעלי השליטה בעילדב ויו"ר הדירקטוריון שלה, סיפר היום כי "מיום רכישת השליטה, מבצעת החברה רכישות בבורסה ומחוצה לה, ועלתה משיעור אחזקה של 33% ל-39.5%. שתיים מתוך ארבע החברות המהוות את קבוצת השליטה החליטו שהן מעוניינות להגדיל את אחזקתן, ונקבע שיעור המניות והמחיר. לאחר מכן פנינו למספר בעלי מניות גדולים ועידכנו אותם בהצעה, וגילאון הייתה היחידה שנתנה אינדיקציה כי בכוונתה להיענות". *