אובמה מצפה ל"מחוות של רצון טוב" במזה"ת כבר בחודשים הקרובים

נפגש עם עבדאללה מלך ירדן בבית הלבן ; הצהיר שוב על מחויבותו לעקרון של שתי מדינות ; מזמין את נתניהו לביקור

הנשיא ברק אובמה הכריז היום (ג'), כי הוא מצפה שהישראלים והפלשתינים יעשו מחוות של רצון טוב כבר בחודשים הקרובים.

אובמה דיבר עם כתבים כתום פגישתו עם עבדאללה מלך ירדן, בית הלבן.

הנשיא הצהיר שוב על מחויבותו לעקרון של שתי מדינות, ישראל ופלשתין, שיחיו זו בצד זו בשלום ובביטחון.

המלך הוא המנהיג הראשון של מדינה במזה"ת שעורך ביקור רשמי בבית הלבן.

בשלב זה טרם ברור מתי יקבל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אור ירוק לביקור בבית הלבן. אובמה אמר, כי "נתניהו יבקר בארה"ב ואני מצפה לפגישות עמו". אך הנשיא רמז, כי צריך להמתין לגיבוש מדיניותה של הממשלה החדשה בישראל.

"צריך להבין שבישראל נשלמה זה לא מכבר הקמת ממשלה חדשה... היא קיימת רק כמה שבועות ומבחינת הישראלים הרכבת קואליציה היא תהליך מסובך מאוד", אמר הנשיא. "לכן, צריך להקדיש עוד זמן (לשמוע את הישראלים). הם יצטרכו לנסח ולגבש את עמדתם. ולפיכך ג'ורג' מיצ'ל (השליח למזה"ת) יוסיף להאזין לערבים, לפלשתינים וכן לישראלים".

אתמול אמר דובר הבית הלבן, רוברט גיבס: "אם ראש הממשלה יגיע לכאן, הנשיא ירצה מאוד לשבת ולדבר אתו, כפי שהוא שוחח אתו אשתקד על נושא זה (הסכסוך בישראלי פלשתיני) ונושאים אחרים שקשורים בבטחוננו".

בדרך כלל מופיעים ראשי ממשלה בישראל בוועידה השנתית של איפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, שצפויה להיפתח השנה ב-3 במאי, אך לא ברור אם נתניהו יגיע לוועידה. ייתכן שהנשיא, שמעון פרס, יופיע במקומו. במקרה כזה לא מן הנמנע שהוא יוזמן לפגישה עם אובמה.

בשיחתו עם העיתונאים היום אמר אובמה: "אנו מסכימים ששיחות אינן יכולות להימשך לנצח; שבשלב מסוים יהיה צורך לנקוט צעדים כדי שאנשים יוכלו לראות התקדמות בשטח. אנו מצפים לראות צעדים אלה בחודשים הקרובים ואנו מקווים שנוכל לדחוף את התהליך, שבו כל צד מוכן לנקוט צעדים בוני אמון".
הוא לא הסביר אובמה אלו מחוות של רצון טוב הוא מצפה שהישראלים והפלשתינים ינקטו, אך אמר כי שני הצדדים יודעים אלו צעדים בוני אמון ניתן לנקוט מיד. הוא ציין, כי ידוע לו ש"ישראלים רבים" תומכים בתהליך השלום, למרות העמדות הציניות שמובעות בשני הצדדים.

"אנו רוצים להתרחק מהתהום", הכריז אובמה. "אנו רוצים לומר, למרות הקשיים, שהסיכוי לשלום עודו קיים. אבל הדבר מחייב קבלת החלטות קשות. יש צורך בנחישות של כל הצדדים המעורבים, ואנו נצטרך לנקוט צעדים קונקרטיים שכל הצעדים יוכלו לקבל כדי להפגין את נחישותם. ארה"ב עומדת להיות מעורבת עמוקות בתהליך".

אך הוא הדגיש, כי לא ארה"ב ולא ירדן יכולות לעשות זאת במקום ישראל והפלשתינים. "אנו יכולים רק ליצור את התנאים ואת האווירה ולספק סיוע כדי להקל על קבלת הסכם", אמר הנשיא. "בסופו של דבר, הישראלים והפלשתינים הם שיצטרכו להחליט, שהמשךהסכסוך אינו עולה בקנה אחד עם האינטרסים שלהם".

אובמה גינה את דברי נשיא איראן, מחמוד אחמדיניג'אד, בוועידת דרבן השניה, בשווייץ, ואמר כי למעשה אין בהם חדש: "זו הרטוריקה שהוא משמיע כל פעם". עם זאת הדגיש הנשיא כי עודו דבק בעמדתו שארה"ב צריכה להידבר עם איראן, "למרות שאיני שוגה באשליות לגבי הצהרותיו".