השקעות סיניות בחו"ל - התנופה נמשכת גם במהלך המשבר העולמי

השילוב בין העידוד הממשלתי והתרחבות ההשקעות הזרות ובין הצורך והעניין הגובר של סין בטכנולוגיות מתקדמות מייצר חלון הזדמנות גם עבור החברות הישראליות - רוצה לדעת עוד? - הרשם לניוזלטר עסקים מתעוררים

אילן מאור, מנכ"ל (ישראל) חברת Sheng-BDO Ziv Haft China B.D.

לצד הגידול המתמשך (לפחות עד סוף 2008) בזרימת השקעות זרות לסין, ניכר במהלך השנים האחרונות גידול מהיר גם בהיקף ההשקעות שביצעו גורמים וחברות סיניות בחו"ל.

על פי נתונים שפרסמו משרד הסחר ומנהל מטבע חוץ של סין הגיע היקף ההשקעות הזרות הסיניות בחו"ל אשתקד לסכום שיא של 52 מיליארד דולר (כמעט כפול מהיקפן בשנת 2007). כחמישית (או ליתר דיוק: 22%) מהשקעות הישירות בחו"ל אשתקד היו השקעות פינאנסיות.

הממסד הכלכלי הסיני פועל כיום לעידוד המשך הגידול בהשקעות ובפעילותן של החברות הסיניות בחו"ל, מתוך הכרה בחשיבות הפעילות בחו"ל לצמיחת המשק הסיני, התפתחות החברות המובילות במדינה ואיתור שווקים חדשים, כמו גם ראיית הפוטנציאל להשקעות שמייצר המשבר הכלכלי גלובאלי.

מר Li Ruogu, העומד בראש הבנק יצוא-יבוא (China EXIM Bank) הצהיר באחרונה כי זהו זמן טוב עבור החברות הסיניות להשקיע בחו"ל והוסיף כי הבנקים קבלו הנחיות לתמוך בפעילות של חברות סיניות בחו"ל, כולל בהיבטים של מיזוגים ורכישות.

דובר משרד המסחר הסיני ציין מצידו כי סין תעשה שימוש מוגבר ברזרבות המטבע שלה לסייע במימון השקעות של חברות סיניות בחו"ל בפרויקטים גדולים בחו"ל והוסיף כי ההשקעות הסיניות בחו"ל צפויות לצמוח במהירות גם בשנת 2009 וכי הממשל יאמץ אמצעים שיסייעו גם לחברות קטנות ובינוניות לפעול בחו"ל.

בראשית אפריל החל משרד המסחר הסיני בפרסום סדרת מערכי הנחיות חדשות העוסקים בהשקעות במדינות השונות. סדרת המערכים הראשונה כוללת 20 מדינות (מתוך 160 מערכי הנחיות הצפויים להתפרסם במהלך החודשים הקרובים). המערכים כוללים מידע אודות סביבת ההשקעות במדינה, מכשולים וסיכונים צפויים, דרכי ההתמודדות עם סיכונים ועוד. בין המדינות שנכללו בסדרה הראשונה: יפן, פקיסטאן, מאלזיה, ותאילנד.

מרבית ההשקעות הזרות הסיניות מופנות בדר"כ להשקעה במקורות חומרי גלם, פרויקטים ופעילויות רחבי היקף בתחומי תשתית (תחבורה, טלקום וכו') , רכש של חברות ומותגים זרים (ראה עסקת לנובו IBM) והשקעות פינאנסיות. עם זאת - השילוב בין העידוד הממשלתי והתרחבות ההשקעות הזרות ובין הצורך והעניין הגובר של סין בטכנולוגיות מתקדמות מייצר חלון הזדמנות גם עבור החברות הישראליות ובעיקר חברות מוטות טכנולוגיה.

רוצים לדעת עוד? - הרשמו לניוזלטר עסקים מתעוררים