ה-ETF ירוק יותר

ובעיקר כאשר אחד מהמנועים החשובים של התעשייה הירוקה הוא נשיא ארה"ב

ההשקעות הירוקות הן כבר מזמן לא טרנד חולף של ביטניקים תמוהים, ויש מנהלי השקעות קפיטליסטים לחלוטין, שמעולם לא מחזרו פיסת נייר, שמתמחים בתחום ומבססים עליו תיקי השקעות שלמים.

לרגל יום כדור הארץ, גם אנחנו נרים תרומה - פיננסית וירוקה. יונתן נשיא, מנהל דסק חו"ל בפעילים ניהול תיקים, ריכז חמש המלצות למניות מתחומי האנרגיה האלטרנטיבית.

"אחד התחומים שנפגעו בצורה הקיצונית ביותר מהמשבר הגלובלי הוא האנרגיה הירוקה, שהיה מהתחומים הלוהטים ביותר עד אמצע 2007", אומר נשיא.

"התחום חווה את השילוב הקטלני ביותר מבחינת החברות הפעילות בו - מחנק אשראי שפגע בבניית כושר הייצור של חשמל אלטרנטיבי, ונפילה של מחירי האנרגיה המסורתית (נפט וגז, ר"ב), שהפחיתה את הביקושים לאנרגיה חלופית".

עם זאת, יש גם אפסייד במשבר, שכן מחירן של מניות רבות נחתך בחדות. "העובדה שהרווחים יאכזבו ב-2009 לא תשתנה ככל הנראה, אך עם העלייה בתיאבון המשקיעים לסיכון בהמשך, בהחלט ייתכן שגם תחום זה, שנחשב להרפתקני יותר, ייהנה מתשואה עודפת בהמשך השנה", אומר נשיא.

אחד המנועים שעשוי לתמוך בתעשייה הוא תוכנית התמרוץ של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שעברה בתחילת השנה את אישור הקונגרס. התוכנית כוללת מספר סעיפים שתומכים בהפחתת התלות בנפט ומעודדים שימוש באנרגיה חלופית. התוכנית עשויה להגדיל את הביקושים לאנרגיה חלופית כבר במחצית השנייה של השנה ולשאת פירות בשנה הבאה.

תעודת הסל BPD

אחת הדרכים להיחשף לתחום היא באמצעות ETFs שעוקבות אחרי המדדים הרלבנטיים. "בדרך זו ניתן לקבל פיזור גבוה יחסית בין חברות שונות ובסכום השקעה נמוך יחסית", אומר נשיא.

אחת התעודות המומלצות היא PowerShares Global Clean Energy Port (סימול: PBD), שעוקבת אחרי מדד Willderhill New Energy Innovation. התעודה, אומר נשיא, רשמה התאוששות מסוימת מתחילת השנה, אך עדיין רחוקה במידה ניכרת מהשיא שרשמה בסוף 2007.

Vestas

מניית Vestas הדנית נסחרת בבורסות בקופנהגן ובפרנקפורט. היא מיצרניות טורבינות הרוח לייצור חשמל הגדולות בעולם. גם Vestas סבלה מהמומנטום השלילי בתחום ומהחשש כי צמיחת הענף כולו תרד השנה ב-15%-20%. זאת, בשל הירידה במקורות המימון לפרויקטים חדשים.

עם זאת, מציין נשיא, בטווח הבינוני-ארוך המומנטום החיובי של התחום יכול להישמר בזכות סובסידיות ממשלתיות, יעדי זיהום האוויר והיציבות הייחודית של השירות.

החברה סיימה את 2008 עם הכנסות של למעלה מ-6 מיליארד אירו, והתחזיות שסיפקה הנהלת החברה מדברות על צמיחה בהכנסות לרמה של 7.2 מיליארד אירו.

המשקיעים לא מאמינים כי החברה תעמוד בתחזיות האלו, אך בפעילים מאמינים כי גם אם תאלץ לעדכן את תחזיותיה מטה, מחירה הנוכחי בשוק הוא הזדמנות קנייה, בעיקר אם השוק ימשיך לצמוח בעשור הקרוב בקצב שאפיין אותו בשנים האחרונות.

Suntech

מניה מומלצת אחרת, הפעם בתחום האנרגיה הסולארית, היא Suntech . "מניות האנרגיה הסולארית היו בין אלה שירדו בצורה החדה ביותר בחודשים האחרונים, עקב חששות מהאטה חריפה בתחום", מציין נשיא.

לדבריו, כל החששות באשר לאנרגיית הרוח נכונות גם לגבי האנרגיה הסולארית, כשבנוסף התחום סובל מעודף היצע עצום.

כתוצאה מהגורמים הללו נרשמו ירידות מחירים חדות לכל אורך שרשרת הייצור. "עם זאת, מדובר בתעשייה אמיתית, עם ביקושים הנתמכים על ידי ממשלות ועל ידי עלייה ארוכת טווח בביקושים לאנרגיה", אומר נשיא.

בפעילים מציינים כי מניית Suntech זינקה עם יתר השוק במהלך מארס, אולם בהשוואה למחירי השיא בהם שייטה לפני המשבר, המחיר הנוכחי מגלם את החששות. נשיא מוסיף כי לחברה צבר הזמנות משמעותי ביותר ל-2009, ולכן הציפיות טובות להכנסותיה בשנה הקרובה גם אם תיתקל בבעיות מימון.

"יתרה מכך, ההאטה הגלובלית אפשרה לחברה לשנות חלק מחוזי האספקה ארוכי הטווח שלה, ולהוריד משמעותית את מחירי הרכיבים - מה שיאפשר לה לשפר את שולי הרווח", הוא אומר.

תעודת הסל PHO

תחום נוסף שעשוי לעניין את שוחרי המגמה הירוקה הוא המים, שכולל אספקת מי שתייה, התפלה, טיפול בשפכים ועוד.

למשקיעים שרוצים להיחשף לענף באמצעות תעודת סל ממליץ נשיא על PowerShares Water Resources (סימול: PHO). ה-ETF עוקב אחרי מדד Palisades Water, שכולל כמה מהחברות הגדולות בתחום המים והסביבה, בהן Veolia ו-Valmont.

"תחום זה כולל שירותים רבים לגופים ציבוריים וממשלתיים והוא עשוי להרוויח מהנוכחות של אובמה בבית הלבן ומהנטייה של הדמוקרטים להגן על הסביבה במידה עודפת", טוען נשיא.

גם תעודת זו רשמה ירידות חדות עם יתר השוק במהלך המשבר, והיא נראית היום כאופציה מעניינת המאפשרת חשיפה לתחום תנודתי פחות מהאנרגיה החלופית.

URS Corp.

URS נחשבת לאופציה מעניינת ודפנסיבית יחסית בתחום המים. "בדומה לכל החברות בתחום, גם ב-URS חלקם של הפרויקטים הממשלתיים גבוה ביותר", טוען נשיא. 75% מצבר ההזמנות של החברה נובע מאפיק זה.

המשמעות, לדבריו, היא שההכנסות תלויות פחות ביכולות המימון והנזילות של הלקוחות, ולכן ההכנסות וההזמנות יציבות יותר. תוכנית התמריצים החדשה לתעשייה עשויה להעניק לחברה רוח גבית נוספת.

עם זאת, בפעילים מציינים, כי מחיר המניה בעייתי. "בניגוד למרבית החברות בענף, URS לא רשמה ירידות חדות במיוחד", אומר נשיא. "המניה נסחרה בסוף מארס במחיר של 40.5 דולר, נמוך בפחות מ-20% ממחירה בספטמבר 2008. לפיכך היא מתאימה למי שמחפש חשיפה תנודתית פחות לתחום", הוא מסכם.