טיסת ביבי ממריאה לשום מקום

לתוכניות שמסר הבוקר אין שום ערך, אם לא ייפרט איך בדיוק הוא מתכוון לממן אותן

אגדה אורבנית מספרת שכשביבי נתניהו החליט כשר אוצר להשקיע בתשתיות מיליארד שקל והאוצר הביא תוכנית על 800 מליון שקלים בלבד, הוא נתן הנחיה לעגל את המחיר למיליארד. אז השוליים של הכבישים התרחבו ושכבת האספלט התעבתה ונסללו עוד כמה אוטוסטראדות אי שם בשטחים באזורים שבהם זה לא מפריע לאף אחד.

נראה שאחד הדברים שחשוב להסכים עליו זה שאין לנו כסף לבזבז בייחוד לא אם אנחנו גם רוצים להוריד את המיסים ושתשתיות זה לא בהכרח עוד כבישים.

תשתיות זה גם בית חולים באשדוד, תוספת כיתות לימוד, תוספת במורים מוכשרים ובניית תשתיות לתעשיות שנראה שבעולם היוצא מהמשבר יהיה להם ביקוש.

חינוך תורני בראש הרשימה

במישור הלאומי כדאי לחשוב על כך שכושר התחרות של חברות מקומיות על מכרזים גלובליים תלוי במידה רבה בהצלחתם בשוק הביתי. כדאי לחשוב על מה שקרה לחברות כמו אמדוקס, קומברס, אם-סיסטמס, ליפמן אלווריון וכו' שהמכירות המקומיות שלהן זניחות ואף שזה לקח זמן בסוף העובדים נדדו בעקבות השווקים ומלבד זכויות יוצרים וקומץ מפתחים לא נשאר כאן הרבה מתעשיית הדגל או המכונה גם חוד החנית של הצמיחה במשק.

אפשר לחשוב על מה זה אומר כשנתניהו מציין את ההי טק והמדע כמנוע הצמיחה של מדינת ישראל אבל בהסכמים הקואליציוניים ההקצאה המפורשת היחידה לחינוך היא קרוב למיליארד שקלים לחינוך התורני.

מה זה אומר כשארה"ב, סין קוריאה ומרבית מדינות אירופה מקצות מיליארדים לפרויקטים המושתתים על אנרגיות מתחדשות, מים וקיימות ומדינת ישראל מקצה מיליונים לקמפיין טלוויזיה בו בר רפאלי, נינט וכו' מתייבשים לנו כל ערב על המסך.

הרבה סיסמאות נכונות השמיעו היום נתניהו ויובל שטייניץ אבל בדומה לביקורת שהוטחה בגייתנר בימיו הראשונים בתפקיד, אלוהים נמצא בפרטים הקטנים - ערכן של סיסמאות בלבד הוא קטן.

הדברים שהם השמיעו היום, חסרי ערך אם אין לצידם פירוט כיצד מתכוונים השניים, בנוסף לתמיכה בחינוך התורני תמשיך מדינת ישראל להמשיך להוביל במדע, איך תשתית הפיתוח יוצרת ביקוש מקומי לתעשייה המקומית במגוון רחב של תעשיות ובייחוד בתעשיות שבהן יש לנו כבר יתרון יחסי וחברות עוגן מובילות מים, אנרגיה מתחדשת, חקלאות מתועשת, שוק הפרמה במובן הרחב של המילה, וכמובן הי טק על תתי ענפיו.

איך תמנעו אובדן מקומות עבודה בהיטק?

במקום לספר על הרחבת תוכנית וויסקונסין שגם כך נתונה במחלוקת ציבורית לא פשוטה, אולי היה עדיף להתמקד בשאלה איך מונעים אובדן נוסף של מקומות עבודה בהי טק שחשיפתו להאטה הגלובלית משמעותית ביותר ושל המועסקים במגוון רחב של תעשיות תמך הנשענות על פעילות זו. איך מגבירים את הפרודוקטיביות במשק בכדי שהתעשייה הבסיסית תחזור לתפקד ותוכל להתחרות בשווקים הגלובליים.

בטווח הקצר הפירוט המשמעותי ביותר הנדרש הוא איך המדינה מתכוונת לממן את ההשקעה בהרחבת התשתיות כשבמקביל היא איננה מגדילה את הגרעון, מקטינה מסים ומרחיבה תמיכות. בלי התייחסות מפורשת לכך אמינות התוכנית בכללותה מוטלת בספק ויכול להיות שהמסקנה מהנאום צריכה להיות לרוץ לבנק לקנות דולרים וצמודים.

הכותבת היא סמנכ"ל פיתוח עסקי באי.בי.אי בית השקעות ועל כן עשוי להיות לה או לאי.בי.אי עניין אישי באמור במאמר זה. אין באמור כדי להחליף ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם