זוהר גושן: אשקול לוותר על התוכנית להתערבות בשוק האג"ח הקונצרניות

יו"ר הרשות לני"ע בראיון לסוכנות הידיעות בלומברג: אם 'בלימה ותנופה' תפתור את מחנק האשראי שבשווקים, התוכנית למתן ערבויות מדינה לגופים מוסדיים שירכשו סל אג"ח קונצרניות לא תידרש ואף תהיה מיותרת"

היום (ה') הוצגה ע"י ראש הממשלה בנימין נתניהו, התוכנית הכלכלית לשנים 2009-2010 להתמודדות המשק עם המשבר, אשר זכתה לשם "בלימה ותנופה", ושכללה, בין השאר, התערבות ממשלתית על ידי ערבויות מדינה, אי מעורבות ביחסי מלווים-לווים, סיוע לכלכלה ולתעסוקה בישראל ופיזור הערפל ויצירת וודאות.

התוכנית דיברה על הגדלת ערבויות המדינה למערכת הבנקאית למתן אשראי ל-12 מיליארד שקל בערבויות מדינה לצורך גיוס הון - סכום כפול מזה שקבעה הממשלה הקודמת.

בעקבות זאת, התבטא היום יו"ר הרשות לניירות ערך, זוהר גושן, בראיון לסוכנות הידיעות בלומברג, באומרו כי הוא עשוי לוותר על התוכנית להעמיד ערבות מדינה למשקיעים מוסדיים, לצורך רכישת אג"ח קונצרניות.

גושן אמר כי "אם 'בלימה ותנופה' תפתור את מחנק האשראי שבשווקים, התוכנית המדוברת לא תידרש ואף תהיה מיותרת". "התוכנית החדשה שהוצגה היום היא התחלה טובה", אמר גושן, והוסיף כי עלינו לחכות ולראות את התגובה של השוק והאם המשקיעים המוסדיים יחזרו למשחק וירכשו אג"ח קונצרניות".

נזכיר, כי במארס פורסמה תוכניתו של גושן, המתבססת על מתן ערבויות מדינה לגופים מוסדיים שירכשו סל אג"ח קונצרניות, זאת ללא השקעת כספי אוצר. תוכניתו נועדה להחיות את שוק האשראי החוץ-בנקאי, לאחר שהאג"ח הקונצרניות נפלו ב-23% בשנה שעברה, על רקע המשבר הכלכלי.

התוכנית החדשה שהוצגה היום מכוונת לסייע גם לתחום הזה. היא כוללת קרנות אשראי חוץ בנקאי בערבויות בהיקף 2 מיליארד שקל. התוכנית מעניקה חבילת סיוע לייצוא בהיקף 6 מיליארד שקל באמצעות ערבויות לצורך ביטוח סחר בהתאם לבקשת שרגא ברוש. בנוסף, הוחלט להכפיל את הקרן לעסקים בינוניים להיקף של 2.6 מיליארד שקל. "כל החבילה ביחד מסתכמת בכ-20 מיליארד שקל", אמר שר האוצר שטייניץ. "זה מאפשר מתן אשראי ומסיר את החסם העיקרי. הצעד הראשון ייכנס לתוקף כבר בשבוע הבא".