אובמה מגנה את מכחישי השואה: "יש לנו הזדמנות ומחויבות לצאת נגד העוולות האלה"

נשיא ארה"ב, בטקס יום הזיכרון לשואה בקונגרס: "במקום להתעטף באדישות, עלינו להתנגד לעוולות, לאי סובלנות ולאדישות בכל צורה שהיא - כולל אלה שמפיצים בדיות על ההיסטוריה" ; לא נקב בשמה של איראן

בלי לנקוב בשמה של איראן, גינה הערב (ד') הנשיא האמריקני, ברק אובמה, את מכחישי השואה ואת מפיצי המשטמה ואי הסובלנות בעולם.

"היום, ובכל יום, יש לנו הזדמנות, וגם מחויבות, לצאת נגד העוולות האלה, להיאבק בדחף לעבור לערוץ אחר בטלוויזיה כאשר אנו רואים דברים שמטרידים אותנו, או להתעטף במעטפה של נוחות כוזבת מתוך אמונה שסבלם של אחרים אינו הסבל שלנו", אמר הנשיא לקהל גדול של מחוקקים, ניצולי שואה ובכירים בשגרירות ישראל בוושינגטון, לרבות השגריר סלי מרידור, שהתקבץ ברוטאנדה, האולם הגדול מתחת לכיפת הקונגרס.

אובמה הוסיף: "במקום להתעטף באדישות, יש לנו הזדמנות להפוך את תחושת החמלה להרגל, להכיר במשותף שיש לנו עם בני אדם אחרים ולראות את עצמנו בהם, ליטול על עצמנו מחויבות להתנגד לעוולות, לאי סובלנות ולאדישות בכל צורה שהיא - התנגדות לאלה שמפיצים בדיות על ההיסטוריה, או נקיטת כל פעולה שביכולתנו כדי למנוע זוועות כמו אלה שהתרחשו ברוואנדה, או שמתרחשות בדארפור, או לשים להן קץ אם הן נמצאות בעיצומן".

"זו המחויבות שלי כנשיא ואני מקווה שזו גם המחויבות שלכם", הכריז אובמה.

הנשיא אף העלה על נס את חסידי אמוצת העולם, אלה שחרפו נפשם כדי להציל יהודים בתקופת השואה, לרבות "חמשת חסידי אומות העולם, גברים ונשים" מפולין, שנכחו בטקס.

"תעוזתכם ופעולותיכם המצפוניות מעוררות בנו יראת כבוד", אמר אובמה. "נוכחותכם כאן מאלצת כל אחד מאיתנו לשאול את עצמו האם הוא היה נוהג כמוכם. אנו יכולים רק לקוות, שהתשובה היא חיובית".

הנשיא הצהיר, כי "נאספנו כאן היום להתאבל על אובדן חיים רבים כל כך, אבל גם להעלות על נס את אלה שהצילו חיים, לכבד את אלה ששרדו ולהרהר על משמעות מחויבותם של החיים".

"זו אחת האירוניות המרות ביותר, שמעשי זדון מהברבריים והנוראים ביותר בהיסטוריה החלו באחת האומות המתקדמות ביותר בזמנה, מהמודרניות ביותר, שהפכה הישגים של ההתקדמות האנושית למכשירים של דגנרציה אנושית", אמר אובמה. "מדע שיכול לרפא, נהפך מכשיר להרג. חינוך, שיכול להאיר עיניים, נעשה מכשיר למתן רציונליזציה לדחפים השפלים ביותר. ביורוקרטיה, שיכולה לתת קיום לחיים המודרניים, נעשתה מכשיר לרצח המונים, מערכת יעילה וחסרת רתיעה, מעוררת צמרמורת, שבה רבים נשאו באחריות להרג, אך רק מעטים ראו דם בפועל על ידיהם".

השגריר מרידור אמר בטקס: "מתן כבוד למתים אינו יכול להיות הסיבה היחידה ליום הזיכרון לשואה. הוא חייב לעזור לנו בעיצובו של העתיד. כאשר משטר מטיל טרור על שכניו, פעם אחר פעם, ומאיים להשמיד את העם היהודי, כיצד נתמודד עם האתגר הזה בטרם יהיה מאוחר מדי"?

ניצול השואה וחתן פרס נובל, אלי ויזל, הודה לנשיא על החלטתו לאסור השתתפותה של ארה"ב בועידת דרבן מס' 2, בשווייץ. הוא חזר מוטיב קבוע בנאומיו: העולם היה יכול לעצור את השואה, אבל לא עשה דבר.

"וושינגטון ידעה, לונדון ידעה, שווייץ ידעה, סטוקהולם ידעה, וושינגטון ידעה וניו יורק טיימס ידע", אמר ויזל.