הממשלה תדון הבוקר בתוכנית - "בלימה ותנופה"

הממשלה צפויה לאשר הבוקר שורה של נושאים כלכליים, בעקבות פירסום התוכנית ; נתניהו ואנשיו ינסו לאשר במהירות את סעיפי התכנית הכלכלית החדשה ולהתחיל במימושה לאור נתוני מאקרו קשים

לאתר חדשות ערוץ 2 (Mako / רשת)

מתחילים בבלימת הנפילה: הממשלה תתכנס הבוקר לדון בשורה של נושאים כלכליים, במסגרתה תידון גם התוכנית הכלכלית החדשה שהציגו בשבוע שעבר ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ.

במסגרת הישיבה, צפויה הממשלה לאשר גם את מינויו של צביקה האוזר לתפקיד מזכיר הממשלה החדש.

על רקע הנתונים הקשים משירות התעסוקה בחודשים האחרונים, וגם על החששות מפני פיטורים נוספים, ינסו נתניהו ואנשיו לאשר במהירות את סעיפי התוכנית הכלכלית החדשה ולהתחיל במימושה.

המספרים מהתקופה האחרונה לא מנבאים לממשלה החדשה קלות כה רבה ביישום התוכנית - רק בחודש מרס הצטרפו 20 אלף מפוטרים נוספים למעגל האבטלה, והחשש הוא כי עד סוף השנה יגדל מספר דורשי העבודה במשק ל-300 אלף בני אדם.

התוכנית הכלכלית: "בלימה ותנופה"

בשבוע שעבר הציגו ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר שטייניץ את עיקרי התוכנית הכלכלית לפתרון המשבר במשק. שמה של התוכנית - "בלימה ותנופה", והיא הוצגה במסיבת עיתונאים מיוחדת.

"העובדה שיש מנועי תנופה - בולמת את הנפילה ומחדשת את הצמיחה", אמר נתניהו, שמינה עצמו לתפקיד המפקח על המתווה הכלכלי. "המדיניות שישראל זקוקה לה - לסובב את הצניחה ולהפוך אותה לצמיחה", הוא הוסיף.

שר האוצר שטייניץ אמר מצידו כי מימוש התוכנית ייקח זמן. "זה לא ייעשה באופן מיידי", אמר השר. "אך אין לי ספק שנצא מהמשבר מחוזקים עם כלכלה יציבה יותר ומדינה חזקה יותר", הוסיף.

התוכנית: הפחתת מסים מדורגת

"הכוונה היא שתהיה תוכנית מדורגת של הפחתת מיסים, בין השנים 2009-1016", אמר שטייניץ והוסיף: "אנחנו רוצים גם לשפר את מערכת הגבייה ולהחזיר ימיה כקדם". לדבריו, הכוונה היא להפחית משמעותית את המיסים עד שנת 2016 - ובכך להגדיל את הפעילות העסקית וכן את נפח העבודה.

שר האוצר אף הבטיח להילחם בנחישות בעבודה הזרה. "מקומות עבודה רבים של ישראלים נתפסים", אמר שטייניץ. "נעניש את העוברים על החוק - שיעדיפו פועלים זרים על ישראלים".

ראש הממשלה הבטיח להקל על העברת בעלות על קרקעות, דירות - וכן לבטל חסמים בירוקרטיים של המדינה. "אין לנו דבר נגד מנהל ישראל, חברת חשמל ועובדי הנמלים", אמר נתניהו, "אך המבנה הנוכחי חוסם את המשק הישראלי. אלו מבנים אנכרוניסטיים שלא מתאימים לכלכלה הישראלית והעולמית".

בנק ישראל: "התוכנית תחזק המשק הישראלי"

"בנק ישראל מקדם בברכה את הכוונה לבנות תוכנית כלכלית המבוססת על ראשי הפרקים שהציגו היום ראש הממשלה ושר האוצר", נמסר מהבנק לאחר הצגת התוכנית. "ישומה של תוכנית המתבססת על עיקרי הדברים שפורסמו היום, צפוי לתרום לחיזוק יכולת ההתמודדות של המשק הישראלי נוכח האתגרים הניצבים בפניו על רקע המשבר העולמי".

בבנק ישראל מציינים כי ביצוע תוכנית מקיפה זאת אשר עקרונותיה כוללים משמעת ואמינות פיסקלית מהווה נקודת מפנה חיובית בהתמודדותו של המשק עם המשבר. התוכנית עוסקת בתחומים החשובים למשק בעת הזאת: שמירה על האמינות התקציבית דרך קביעת תוואי גרעון פוחת והצבת מגבלות על ההוצאות; רפורמות מבניות להסרת חסמים ובירוקרטיה; השקעות בתשתיות; עידוד האשראי והייצוא; קידום שוק העבודה.