התחזית לקיץ: גל הורדת דירוג מקיף שייפגע בכל החברות בשוק ללא יוצא מן הכלל - בעקבות המעבר לדירוג בינ"ל

למרות המשבר בשוק האשראי במשרד האוצר מתכוונים להוציא אל הפועל את תוכנית המעבר לשיטת הדירוג הבינלאומי כבר ביולי ; החברות לא יכולות לזכות בדירוג גבוה יותר מהדירוג הבינלאומי של ישראל

חברות רבות סבלו בתקופה האחרונה מהורדת דירוג, אולם נראה כי בקרוב צפוי גל הורדת דירוג מקיף שייפגע בכל החברות בשוק ללא יוצא מן הכלל.

הפעם, לשם שינוי, לא מדובר בהשפעות המשבר העולמי, אלא בתוכניתו של אגף שוק ההון במשרד האוצר, בראשות ידין ענתבי, להעביר את החברות המקומיות לדירוג בסולם בינלאומי, החל מיולי הקרוב. על פי הערכות, בעוד ארבע שנים, משנת 2013, יבוטל לגמרי הדירוג הישראלי, וייעשה שימוש רק בסולם הדירוג הבינלאומי.

החלטת האוצר לבצע את המעבר על פי לוח הזמנים התקבלה למרות פניות רבות לדחות את המהלך על רקע משבר האשראי. אמנם המשבר מלחיץ עוד יותר את המשקיעים בכל הקשור למתן אשראי, ויש גורמים בשוק ההון שהיו מעדיפים כי האוצר ימתין עם המהלך עד להתייצבות השווקים, אולם למרות כל זאת החליטו שם לא לעכב את הצעד. במשרד האוצר סירבו להתייחס לדברים.

בשורה התחתונה, החל מיולי הקרוב יחויבו חברות הדירוג S&P מעלות ומידרוג לפרסם את הדירוג הישראלי, כשלצידו מופיעה גם טבלת המרה לסולם הדירוג הבינלאומי. מרגע זה יירד אוטומטית דירוגן של החברות הישראליות, כיוון שהן לא יכולות לזכות בדירוג גבוה יותר מהדירוג הבינלאומי של מדינת ישראל. על פי ההערכות המעבר לסולם בינלאומי יביא להורדת דירוג של כ-3 דרגות, בממוצע, לחברות הישראליות.

הורדת הדירוג המקסימלי תביא לכך שכל דירוגי החברות יתרכזו בין A ל-B-, ומרבית החברות המקומיות יוגדרו מתחת ל"דירוג השקעה" עבור הגופים המוסדיים. כלומר, יזכו בדירוג של BBB ומטה. בנוסף, כל החברות שמדורגות כיום A-, BBB ו-BBB יידחקו לתחתית הסולם ויקבלו דירוג אחיד.

כיום, סולם הדירוג הישראלי, בו משתמשות חברות הדירוג המקומיות לדירוג, אינו תואם לסולם הבינלאומי, ומטה את הדירוג של החברות הישראליות כלפי מעלה. לכן, כבר היום מדגישה חברת הדירוג הגדולה בישראל, S&P מעלות בניהולה של דורית סלינגר, שמדובר בדירוג מקומי, וזאת על ידי תוספת של האותיות il (קיצור של ישראל) ליד כל דירוג.

טבע תדורג כמו חברת נדל"ן

השימוש בסולם מקומי גורם לעיוות מסוים בהשוואת דירוג של חברות ישראליות המגייסות בחו"ל לעומת אלו המגייסות בארץ. כך לדוגמה, טבע, מדורגת בדירוג הבינלאומי בדירוג של BBB . בישראל, דירוג כזה אינו נחשב לגבוה, ומדורגות בו, למשל, חברות נדל"ן ממונפות כמו אפריקה ישראל ואזורים.

באוצר הסבירו בעבר כי המטרה במעבר לסולם דירוג בינלאומי היא לאפשר למשקיעים לקבל אינדיקציה בת השוואה לסיכונים הגלומים בהשקעה בנכסים מקומיים, וכי הוא יהווה אמצעי נוסף לפיתוח שוק ההון הישראלי. אמנם, עבור חברות מישראל נחשבת המדינה לחסרת סיכון לחלוטין, אבל בזמן שגוף מוסדי מתלבט בין השקעת הכספים בישראל לבין השקעת הכספים מחוץ לישראל, נדרש דירוג שישווה בין הסיכונים הטמונים בחברות ישראליות ביחס לחברות זרות.

כמו כן, בשוק ההון מעריכים כי מעבר הדרגתי לדירוג בינלאומי יוביל בסופו של דבר לכניסתה של פיץ', חברת הדירוג השלישית הפועלת בעולם, לפעילות בישראל, בדומה לפעילות מודי'ס דרך מדרוג ו-S&P דרך מעלות.

אבל לא כולם נלהבים מהמעבר הצפוי לסולם הבינלאומי. בשוק ההון יש החוששים כי המשקיעים עוללים להירתע מרכישת איגרות חוב קונצרניות בשל הדירוג הנמוך הצפוי להן. בהשקעות ישנו אפקט פסיכולוגי שמתעצם במיוחד בתקופה הנוכחית. השוק בישראל התרגל לכך שחברות המדורגות מתחת ל-A אינן נחשבות לאיכותיות, ואם הדירוג של כולן יירד באופן משמעותי, הדבר עלול להשפיע על המשקיעים ועל קביעת ריבית בהנפקות.

"לא מן הנמנע כי עלויות המימון של פירמות יגדלו בעקבות המעבר לסולם בינלאומי", אומר גורם בשוק ההון. יחד עם זאת, כאמור, בשלב הראשון של המהלך, החברות עדיין ידורגו גם בדירוג המקומי, במקביל לזה הבינלאומי. *