תוכנית ההבראה של ג'נרל מוטורס: 21 אלף עובדים ילכו הביתה עד סוף 2010

יצרנית הרכב מבקשת להמיר חוב עצום בסך 27 מיליארד דולר למניות ; כפי שדווח ב"גלובס", תימחק החברה את מותג הפונטיאק

יצרנית הרכב האמריקנית שנמצאת בסכנת קיום, ג'נרל מוטורס , שיחררה היום (ב') לפני פתיחת המסחר בוול סטריט, שלל הודעות מהותיות - כך עולה מדיווחי החברה לרשות ניירות-הערך האמריקנית (ה-SEC). בעקבות ההודעות מזנקת מניית החברה בכ-25%.

הראשונה, היא בדבר גל פיטורים נוסף ועצום שהיא מתכננת, בו היא צפויה לפטר עד השנה הבאה 21 אלף מעובדיה, שהועסקו במפעלי החברה.

השניה, מהותית לא פחות, היא על מחיקת מותג מכוניות הפונטיאק, כפי שדווח על כוונה זו ב"גלובס" כבר בסוף השבוע. זאת, כדי לקבל סיוע מהממשל האמריקני, על רקע האיום של פשיטת רגל העומד בפניה, אם לא תעמוד באולטימטום שהעמיד לה הממשל האמריקני עד ה-1 ביוני.

בהודעה השלישית, ואולי החשובה ביותר, ג'נרל מוטורס מבקשת מהממשל האמריקני להמיר 27 מיליארד דולר מהחוב של החברה, במניות. יצרנית הרכבים, הנאבקת להישאר עם ראש מעל המים, תציע 225 ממניותיה בעבור כל 1,000 דולר ערך נקוב של שטרי חוב המוחזקים בידי מחזיקי האג"ח שלה, במסגרת עסקת החלף של חוב בהון מניות. החברה מעריכה, מחזיקי האג"ח יחזיקו בעשירית מהחברה לאחר עסקה זו, כל זאת במטרה להימנע מלהגיע למצב של פשיטת רגל.

ג'נרל מוטורס, נזכיר, מתקיימת רק הודות להלוואות ממשלתיות של ארה"ב בסך מצרפי של 15.4 מיליארד דולר. האולטימטום שניצב בפני החברה עד לעוד כחודש, ב-1 ביוני, מיוחס למועד האחרון בו עליה להציג בפני הממשל תוכנית ארגון מחדש של מבנה החברה, על מנת לזכות במימון פדראלי נוסף. אחרת, תיכנס למתווה של הגנה מפני נושים (צ'פטר 11).

החברה מתעתדת להציע לממשל גם החלפת מחצית מהחוב הפדראלי שלה תמורת מחצית ממניותיה הרגילות. כיוון ששווי-השוק של ג'נרל מוטורס בבורסה בניו-יורק מסתכם ב-1.26 מיליארד דולר בלבד עם פתיחת המסחר, הרי שמשמעות הדבר הוא שהחברה תשמוט חובות בהיקף 7.7 מיליארד דולר שמומנו מכספי משלמי המסים האמריקני תמורת קבלת מניות ששווין 630 מיליון דולר בלבד - 8.18% מהחוב הנמחק.

נזכיר כי בחודש שעבר דרש ממשל אובמה את התפטרותו של מנכ"ל החברה ריק וגונר, בטענה כי התוכנית שהוביל בחברה לצורך חזרה לרווחיות לא היה אגרסיבי מספיק, והורה למנכ"ל הנכנס, פריץ הנדרסון, להפחית את מצבת החובות של החברה עוד יותר.

ג'נרל מוטורס