ערב יום הזיכרון: 133 חללים נוספו במהלך השנה האחרונה

משפחות נפגעי טרור בחיפה יחרימו הטקס: "יקירינו לא נכללים בין החללים"

133 חללים נוספו בשנה האחרונה למניין חללי מערכות ישראל: 22,570 חללי צה"ל, המשטרה, מג"ב, השב"ס, השב"כ, המוסד - והבריגדה היהודית.

הערב ייפתחו אירועי יום הזיכרון. ב-16:30 ייערך טקס בגבעת התחמושת במעמד רה"מ נתניהו. ב-20:00 תישמע הצפירה ויחלו טקסים ברחבי הארץ. הטקס המרכזי יתקיים בכותל, במעמד הנשיא פרס והרמטכ"ל. שר הביטחון ברק השתתף אתמול בטקס לחללי צה"ל ממשפחות עובדי משרד הביטחון.

בני משפחות חללי הטרור בחיפה לא מתכוונים להגיע לטקס הערב בעיר, כי אין בו אזכור לקורבנות הטרור, ושמותיהם אינם בקרב שמות חללי מערכות ישראל, המוקרנים בטקס.

המשפחות בחיפה נאבקות כבר שנים להכרה בקורבנות הטרור כחללי מערכות ישראל. לשיטתן, יקיריהם נפלו ב"מלחמת הטרור". בעבר טענו שלא ייתכן כי בעוד שחייל שנהרג בפיגוע באוטובוס יוכר כחלל, אזרח שנהרג לצדו יהיה "חלל סוג ב'".

"ביד לבנים מדירים אותנו, למרות ניסיונות להגיע להבנות", אמר אחד מנציגי משפחות כ-100 קורבנות הטרור בני העיר, יוסי צור. עופר שטייר, שבנו נרצח במסעדת מקסים: "ההפרדה לא צריכה להתקיים. בכל הטקסים האחרים בחיפה ובארץ היא כבר לא קיימת. זה יחלחל בסוף לכולם, גם לאירוע בחיפה".

גם יו"ר ארגון נפגעי האיבה זאב ראפ טוען שיש פערים בהנצחה, "בעיקר מבחינת זכויות".

לדברי יו"ר יד לבנים בחיפה, יעקב זעירא, התנגדותו לאזכור חללי הטרור נובעת מהגדרתו בחוק כיום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. "בחוק מוגדר בדיוק מהן מערכות ישראל. הסכמנו לאזכור חללי הטרור בטקס נפרד, עם תנאים נוספים, כמו אנדרטאות נפרדות. זה לא קורה, ואין מקום לדרוש מאיתנו שינוי הטקס".

בעיריית חיפה אמרו כי למרות ניסיונות לאורך השנים, טרם נמצאה נוסחה מקובלת על כולם, בעיקר בשל התנגדות יד לבנים לשינוי הטקס. עוד ציינו בעירייה כי נראה שהפתרון יימצא לבסוף בחקיקה שתשנה את הגדרת יום זה.

ב-2005 אישרר ביהמ"ש את החלטת העירייה לקיים במקביל אזכרות בבית העלמין הצבאי ובחלקת חללי הטרור. ראש העיר, יונה יהב, משתתף בטקסים לסירוגין. השנה, לראשונה, תשלח הממשלה נציג בדרג שר, אשר ייצג אותה בטקס לזכר נפגעי הטרור. יהיה זה שר התקשורת, משה כחלון.