והמספר הנוסף

סביבה. אם ריאות ירוקות זה כל-כך חשוב אז למה כל הזמן רק כורתים עצים. יערות הגשם בסכנה, ולא רק הם. תמונת מצב עגומה

1) בעיר חיים פחות

עץ אמנם חי בממוצע כמאה שנה, אך "מתושלח", העץ הזקן בעולם כיום, הוא בן 4,765 שנה. הוא נמצא בארצות הברית, אבל כדי להגן עליו, מיקומו המדויק נשמר בסוד. העץ הזקן בעולם אי-פעם היה בן 4,900 שנה כאשר נכרת בטעות ב-1964. אגב, משך חייו הממוצע של עץ בסביבה אורבנית הוא שמונה שנים בלבד.

2) כורתים את הענף

רגע לפני שכורתים את יערות הגשם, צריך להביא בחשבון שבקילומטר רבוע של יער טרופי יש יותר מיני עצים, צמחים ובעלי חיים מאשר במדינת ישראל כולה. בקצב כריתת יערות הגשם הנוכחי, עד שנת 2020, יעלמו מהעולם 50% מזני היונקים ו-25% מזני הציפורים. וזה בסך-הכול בעוד עשר שנים!

3) חמצן לעולם

שני עצים בוגרים מספקים כמות חמצן שמספיקה למשפחה בת ארבע נפשות. כמו כן, עץ יכול לספוג טונה של פחמן דו-חמצני במהלך חייו - נתון שווה ערך לזיהום שמייצרת מכונית שנסעה 24 אלף קילומטרים. למעשה, על מנת שאדם יקזז את הזיהום שיצר במהלך חייו, יהיה עליו לנטוע כמאתיים עצים.

4) 2,000 עצים בדקה

עד כמה אקוטי מצב השטחים המיוערים ברחבי העולם, ניתן ללמוד מהנתון הבא, שלפיו כמחצית מהיערות שכיסו את בעבר את העולם כבר נכרתו. אסיה איבדה 33% מהיערות הטרופיים שלה, אוסטרליה 75%, ואפריקה 90%. היערות מדולדלים בקצב מבהיל של עשרה מיליארד מטרים רבועים בשנה. כלומר 2,000 עצים נכרתים בכל דקה

5) נייר עמדה

צרכנית העץ הגדולה ביותר היא ארצות הברית, הצורכת 27% מהכמות בעולם. מה זה אומר כשמכמתים את זה? ובכן, אדם צורך בממוצע בכל שנה עץ בן 60 שנה בגובה 30 מטר, בקוטר של 50 סנטימטר. איך הגענו לזה? צריכת הנייר לאדם לבדה מגיעה ל-340 קילוגרם בשנה, כאשר רק 3% מהם מגיעים ממטעי עצים מסודרים ואקולוגיים.

6) על עץ גבוה

הגובה המקסימלי שאליו יכול להגיע עץ הוא 130 מטרים. מעבר לכך הוא לא יוכל למשוך מים מעלה כדי לקיים את הצמרת. העץ הגבוה בעולם נמצא בצפון ארצות הברית ונישא לגובה של 112.7 מטרים, והוא עדיין צומח בקצב של 25 סנטימטרים בשנה. לשם השוואה, פסל החירות מתנשא לגובה 97 מטרים בלבד.

7) הצל שלו ואני

עד כמה חיוני הוא צל בימים שבהם השמש יוקדת, ישראלים יודעים היטב. הצל והבידוד שמספק עץ ליד מבנה יכול להוריד את הטמפרטורות בקיץ ב-5 מעלות, ולחסוך עלויות חימום וקירור ב-2.1 מיליארד שקל. כמו כן, עצים מפחיתים באופן משמעותי את הרעש בסביבה עירונית, שורשי העצים מייצבים את האדמה ומונעים סחיפה, וצמרות העצים ממתנות את עוצמת הרוח.

1 | שומרים על הקרן

ישראל היא המדינה היחידה בעולם שיש בה היום יותר עצים מאשר היו כאן לפני 100 שנה. הסיבה היא כמובן קק"ל, שנטעה יותר מ-240 מיליון עצים לאורך השנים. אולם יש גם סכנות: בכל שנה מתרחשות כ-800 שריפות, שגורמים להכחדת 43 אלף עצים בממוצע.

2 | מחבק העצים, קווים לדמותו

הרדיקלי. לא באמת בקיא בפרטים, אבל מה שבטוח הוא נגד. נגד כל מה שזז. מאמין שכל התאגידים הם שטניים, שאין להאמין לאף אחד, ושהממשלה בטח לא תגן עליו, כי הכול זה קונספירציה נגד האדם הקטן. מוטו: לדפוק את המערכת בכל דרך אפשרית. רק ככה תבוא המהפכה!

האידיאליסט. הוא מינה את עצמו לקדוש מעונה ולשופט של העולם. מאמין שכדור הארץ צריך להיות נקי, צודק ומושלם. פועל אך ורק למען הצדק ולא למטרות רווח. הוא טבעוני ופרט להתנשאות על כל מי שלא אוכל אורגני, הוא גם מתנשא על אנשים אחרים. מוטו: אני כבר אנוח בקבר שאתם כורים לי

האופורטוניסט. הוא דווקא תומך בגלובליזציה, אבל משום שהבאזז עכשיו זה להיות נגד, אז גם הוא אנטי. ירוק? בר-קיימה? אקולוגי? הכול טוב ויפה, אבל איך רואים מזה כמה ג'ובות? מוטו: ירוק זה השחור החדש, ורגע אחרי שאני עושה אקזיט, התנועה הירוקה תוכל לחפש אותי בסיבוב