יום המסחר הראשון של השבוע בבורסה נסגר בנטייה לעליות: המעו"ף טיפס ב-0.5%; מניית אפריקה זינקה ב-13.4%

גלובס tv מדד הנדל"ן עלה ב-2.1% ; מדד התל-טק איבד 1.3% ; כי"ל התחזקה ב-3.85% והחברה לישראל ב-0.8% ; פריגו נחלשה ב-3.8% ; כן פייט זינקה ב-23.6% ; לאומי ופועלים הוסיפו 1.3% ו-1.1% בהתאמה

יומו הראשון של שבוע המסחר בת"א נסגר במגמה מעורבת תוך נטייה לעליות, על רקע עליות השערים שחתמו את השבוע החולף בבורסות ברחבי העולם. לאחר שבוע מסחר מקוצר, בו אחד-העם היתה סגורה לחופשה בת יומיים, למשקיעים בת"א יש שבוע שלם של פעילות בשוק ההון.

המדדים המובילים בת"א נסחרו בטווח שבין ירידה של 1.3% במדד התל-טק לבין עלייה של כ-2% במדד הנדל"ן ושל 1.3% במדד הבנקים. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.31 מיליארד שקל. בין מניות המעו"ף בלטה לאורך כל היום לחיוב מניית אפריקה ישראל, שהמשיכה את מגמת העליות בה וריכזה את מחזור המסחר הגבוה ביותר בת"א - כ-114 מיליון שקל, כ-133% יותר מהמחזור הממוצע בה ב-3 החודשים האחרונים. מנגד משכה את המדד מטה, מניית פריגו שהובילה את הירידות במדד. בגזרת האג"ח הקונצרניות נרשמו ירידות שערים של 0.2%-0.3% בהובלת התל בונד 40.

המגמה החיובית בבורסה המקומית הינה למרות התחזית הקודרת למשק הישראלי שפרסמה קרן המטבע הבינלאומית לפיה המיתון ב-2009 יהיה חמור יותר מהערכות בנק ישראל והאוצר. ה-IMF עדכן את תחזית הצמיחה למשק הישראלי לרמה של 1.7%- לשנת 2009 ול-0.3% בלבד לשנת 2010 , זאת לעומת תחזית בנק ישראל שצופה התכווצות של 1.5% בצמיחה בישראל ב-2009 ושל האוצר שצופה ירידה של 1% בצמיחה.

כלכלני מיטב פרסמו היום את תחזיותיהם ביחס לתשואות של קופות הגמל וקרנות הנאמנות לחודש אפריל. להערכתם תשואת קופות הגמל הגדולות באפריל ינועו בטווח שבין 3.3% - 5% . הקופות המתמחות במניות צפויות להציג מתחילת השנה תשואת שיא ולחלקן אף תיהיה תשואה של יותר מ-50%. בקרנות הנאמנות אומרים הכלכלנים: "צמוד - IN, שקלי - OUT". ומציינים כי קצב פדיונות יומי של כ-180 מליון שקל ליום נרשם בקרנות הכספיות באפריל.

ברקע למסחר בת"א, הבורסה בוול סטריט סגרה את השבוע בעליות שערים בטווח שבין 0.1% ל-0.5%; הבורסות באסיה סיכמו את השבוע עם עליות חדות בשיעור מירבי של 3.9%; רוב הבורסות האירופאיות סיימו את שבוע המסחר ביום חמישי - עם עליות של 1.4%, ביום שישי התקיים מסחר דליל במיוחד בבורסה בלונדון ובקופנהגן. אחד-העם סיימה את יום המסחר ביום חמישי עם עליות חדות בשיעור מירבי של 4.5%, את השבוע היא סיכמה בעליות בשיעור מירבי של 6.1% ואת החודש חתמה בעליות דו-ספרתיות בשיעור מירבי של 20.5%.

סוף הראלי? מרבית היועצים צופים תיקון קרוב בשוק המניות

שוקי המניות בעולם נמצאים בתקופה האחרונה במהלך של ראלי, בכללו זינוק של עשרות אחוזים בחלק מהמדדים המובילים. תחילתו של הראלי הביאה עימה אופטימיות מסוימת לשווקים, אך גם הרבה הססנות באשר לטיבה. טובי הכלכלנים מיהרו לציין כי זהו ראלי דובים נוסף וכי אין מנוס מחזרה למתווה של ירידות בהמשך הדרך. למרות האזהרה הזו וסממנים נוספים שמצביעים על החולשה בכלכלה הגלובלית, וגם שפעת חזירים אחת, השווקים ממשיכים בינתיים להתעלם מהדעה הרווחת וממשיכים את הראלי.

למרות העלייה המרשימה של 26% במדד ת"א-100, את הרושם הקשה שהותיר המשבר הפיננסי על אנשי עולם ההשקעות הוא כנראה מתקשה לבטל. סקר היועצים של גלובס ובית ההשקעות מיטב, מלמד כי היועצים מעריכים ברובם (57%), כי השוק מיצה את הראלי הנוכחי וכי הוא צפוי לעבור תיקון מסוים כלפי מטה. 27% מהיועצים מעריכים, כי השוק אמנם סיים את מהלך העליות החד שלו, אך הוא אינו צפוי לחזור לרמות נמוכות כבעבר וכי הוא ידשדש סביב הרמות הנוכחיות בטווח הקצר. מתוך כלל היועצים שהשתתפו בסקר, רק 16% מאמינים כי הראלי האחרון מסמן את יציאת השווקים מהמשבר וכי הם עברו לשלב השוק השורי במחזור הכלכלי.

כלכלני לאומי: ההתמקדות בסימנים אופטימיים על המשבר, והתעלמות מהסביבה המאקרו-כלכלית העגומה, עשויה לתמוך בהמשך המגמה החיובית

בסקירתם השבועית על שוק המניות הישראלי, מעריכים כלכלני בנק לאומי, כי התמקדות המשקיעים בסימנים אופטימיים לכך ששיאו של המשבר מאחורינו, תוך התעלמות מהסביבה המאקרו-כלכלית העגומה, עשויה לתמוך בהמשך המגמה החיובית. יחד עם זאת, לאור המיתון הצפוי להימשך, הסיכון הכרוך בהשקעה במניות גבוה מבעבר. למשקיעים לטווח ארוך המעוניינים לטייב את תיק ההשקעות שברשותם, ניתן למצוא ניירות ערך במחירים מעניינים גם לאחר גל העליות האחרון.

הכלכלנים מציינים, כי האיתנות שמפגין שוק המניות המקומי מאז תחילת השנה נמשכת על אף המשך פרסומם של נתונים שליליים על כלכלת ישראל. נתונים אלה באו לידי ביטוי במדד המשולב לבחינת מצב המשק, אותו פרסם בשבוע שעבר בנק ישראל. המדד ירד במארס ב-0.9%, ועודכנו כלפי מטה שיעורי השינוי במדד המשולב לשלושת החודשים הקודמים.

באשר לשוק האג"ח הממשלתיות, הכלכלנים ממליצים למשקיעים המחפשים תשואות אטרקטיביות, לקחת בחשבון כי אלו ניתנות להשגה רק בעבור נטילת סיכון גבוה יחסית. בשוק האג"ח הקונצרניות, הכלכלנים מעריכים כי בתקופה הקרובה ימשיך המסחר להתנהל במגמה מעורבת עם נטייה לירידות שערים. "בתקופה הקרובה צפוי גל הנפקות של חברות גדולות ויציבות במשק, אנו ממליצים למשקיעים המעוניינים בהשקעה בחברות אלו להמתין ולנצל את רמת תשואות גבוהה יותר אשר בדרך כלל ניתן להשיג בהנפקה". אומרים בלאומי.

המעו"ף ; ת"א-100 ; התל-טק ; מדד הבנקים ; מדד הנדל"ן

מניות בכותרות

טבע חוזרת לת"א עם פער ארביטראז' חיובי. המניה נסחרת על רקע תוצאותיה הכספיות של מיילן. באתר המשקיעים The Motely Fool העריכו כי יכולתה לעכל את החוב מאפשרת לה להתחרות במגרש של השחקניות הגנריות הגדולות - ובכללן, טבע.

כי"ל והחברה לישראל נסחרות על רקע עליות השערים החדות שרשמו מניות הדשנים הגדולות, ביום שישי בוול סטריט.

קבוצת עזריאלי רוכשת את מניות סרברוס בבנק לאומי תמורת 736 מיליון שקל. כך נודע ל"גלובס". מלבד עזריאלי לא היו מתמודדים נוספים. המחיר הוא 10.5 שקל - דומה לשער הסגירה ביום חמישי. הערכות כי כעת תפתח קבוצת עזריאלי במשא ומתן עם סרברוס גבריאל לגבי המחיר לרכישת אופציה לרכישת המחצית השנייה של המניות שהוצעו למכירה.

עוד בנושא בנק לאומי, התקדמות בביטול הצורך למכור את מניותיו של הבנק בחברת הביטוח מגדל . המפקח על הבנקים רוני חזקיהו האריך ביום חמישי בארבעה חודשים, עד ה-30 באוגוסט, את ההיתר שניתן ללאומי להחזיק במגדל. מקורבים לתהליך אמרו, כי בנק ישראל יאריך ההיתר ככל הנדרש עד להשלמת החקיקה.

S&P מעלות הורידה הדירוג של בנק לאומי ובנק הפועלים ברמה אחת ל-"+AA" מרמה של "AAA" עם תחזית דירוג שלילית. בהודעות הדירוג שפורסמו אומרים בסוכנות הדירוג כי למיתון העולמי והמקומי תהיה השפעה שלילית על רווחיות הבנקים בישראל. הדירוג של בנק דיסקונט ירד ל"-AA" מרמה של "AA" כשתחזית הדירוג השתנתה לשלילית מיציבה.

בתוך כך, המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, מצדיק את התערבותו הניהולית בבנק הפועלים ותוקף את התנהלות הבנק: "בהיעדר ממשל תאגידי יתחילו הבעיות ולא יעזרו כמה חוות דעת שייכתבו אחר כך כדי להצדיק התנהלות בעייתית. אין לנו את הלוקסוס לאפשר לעצמנו נפילת בנק".

שעיה בוימלגרין מתקשה לעמוד בתשלומי החוב שלו. כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", הודיעה בוימלגרין קפיטל שלא העבירה תשלום של 11.6 מיליון שקל למזרחי טפחות . תשלום הריבית היה אמור להיות משולם ביום שני האחרון, בגין חוב של 659 מיליון שקל כולל ריבית והצמדה.

אפריקה ישראל בלטה גם היום לחיוב, כמו בכל התקופה האחרונה. בחודש אפריל המניה זינקה בכ-78%. ומתחילת השנה מסתכמו בה העליות בכ-148% ושווי השוק שלה עלה ל-4.11 מיליארד שקל, נציין כי היום היום המחזורים במנייה גבוהים בכ-132% מעל המחזור הממוצע בה ב-3 החודשים האחרונים.

רשת רבוע כחול הודיעה כי תפטר 120 עובדים. ההסתדרות: "זה רק שמועות, לא יהיו פיטורים בלי מו"מ". לפני כחודש הודיעו העובדים כי קיבלו תוספת שכר ההנהלה: במקביל יקלטו 50 עובדים חדשים ברשת עדן טבע מרקט.

נוחי דנקנר ממשיך לממש: כור מקבוצת אידיבי אחזקות תרשום רווח של כ-271 מיליון שקל ממכירת מניות קרדיט סוויס. הסכום מצטרף לרווח של כ-256 מ' ש' שרשמה מתחילת 2009, ולרווח של כ-575 מ' ש' ב-2008. בסה"כ כור רשמה עד כה רווח כולל של כ-1.1 מיליארד ש' בגין מימושי מניות קרדיט סוויס.

חברת החשמל מאשרת את הפרסום ב"גלובס", לפיו החברה מתכננת להיכנס למו"מ לרכישת גז טבעי מקידוח "תמר". בדו"חותיה הכספיים שפורסמו בסוף השבוע (ה') דיווחה חברת החשמל כי בשבועות הקרובים תחל במו"מ עם השותפים בקידוח בראשות נובל אנרג'י, דלק וישראמקו , לרכישת כמויות גז משדה "תמר".

המלחמה בין חברות הדלק הגדולות על רכישת תחנות הדלק שוברת שיאים חדשים. חברת דלק ישראל , מקבוצת דלק , עלולה לאבד שתיים מתחנות הדלק הגדולות שלה באזור מרכז הארץ לטובת פז וסונול.

בתוך כך, נזכיר, כי היום תתבצע חלוקת דיבידנד בעין של מניות דלק נדל"ן לבעלי מניות קב' דלק.

"אנו בתקופה חסרת תקדים - אף שוק לא נפגע בעולם כמו הנדל"ן למגורים בארה"ב. ואני מאמין שזה יהיה השוק שיחזור ראשון ליציבות" - כך אמר ביל פלדמן, יו"ר פולאר השקעות , בהשקת קרן השקעות חדשה שתעסוק ברכישות של בתים בארה"ב. אלכס ספיר, בנו של תמיר ספיר המשקיע החדש בפולאר והשותף לקרן, אמר היום כי " השקענו בפולאר בגלל הפלטפורמה והפוטנציאל".

איש העסקים הצרפתי פטריק דרהי הוא העומד מאחורי רכישת 15% ממניות בנק לאומי בחברת הכבלים HOT תמורת 381 מיליון שקל. Darhi היה בעבר יו"ר חברת הכבלים UPC האירופאית שפשטה את הרגל לפני כמה שנים ובין היתר הייתה בעלת 48% ממניות חברת הכבלים תבל לפני שנכנסה לכינוס נכסים.

חברת אל על תבקש מהאסיפה הכללית של בעלי מניות החברה שתכונס ב-24 ביוני לאשר לה לשלם לעמיקם כהן, יו"ר הדירקטוריון החדש, שכר חודשי של 90 אלף שקל. בנוסף יקבל כהן אופציות של החברה בהיקף של 4.6 מיליון שקל והחזר הוצאות אש"ל, אירוח וטלפון נייד. תנאי העסקתו של כהן אושרו כבר על ידי ועדת הביקורת ודירקטוריון החברה .

חודשים ספורים אחרי הקמת חברת אפ-טוטל קורפוריישן ורכישת מפעל לייצור חטיפים, חברת סנו ושותפיה בחברה משיקים סדרות חטיפים ראשונות במזון היבש תחת המותגים קראנצ'וס, צ'יפסונים וקורנוס. החטיפים צפויים לעלות על מדפיה של רשת שופרסל כבר בימים הקרובים ולהתחרות בכל המותגים בקטגוריה, ובמיוחד במותגי אסם ושטראוס . כך נודע ל"גלובס".

הכנסותיה של סרגון ירדו ברבעון הראשון ב-7% ל-43.9 מיליון דולר. הרווח הנקי על בסיס Non-GAAP הסתכם במיליון דולר, או 3 סנט למניה - צניחה לעומת 4.9 מיליון דולר או 13 סנט למניה ברבעון המקביל אשתקד.

המניות הדואליות ריכזו עניין, כשרובן יחזרו לת"א בפערי ארביטראז' חיוביים. נציין את אלווריון , סלקום , פרטנר , אודיוקודס , פריגו ובלופניקס .

לאחר שצנחה ביום חמישי האחרון על רקע כשלון בניסוי גדול, מניית כן פייט ביופרמה תיקנה היום ורשמה עלייה דו-ספרתית.

רשות ניירות ערך בודקת את חלוקת הדיבידנד בחברת פרשקובסקי , כך נודע ל"גלובס". אחרי שבאפריל אשתקד חילקה החברה דיבידנד של 11 מיליון שקל, הודיעה פרשקובסקי בתחילת החודש על חלוקת דיבידנד של 6.5 מיליון שקל שישולם ב-10 במאי, זאת למרות שסיימה את 2008 בהפסד של 18 מיליון שקל. אי לכך, יתרת רווחי החברה לאחר חלוקת הדיבידנד תעמוד על 1.58 מיליון שקל בלבד.

אג"ח בכותרות

עדי קייזמן, בעל השליטה בחברת אסים , נאלץ להתקפל בפני הדרישות של מחזיקי אג"ח א' , ולמשוך את הצעתו לגיבוש הסדר חוב עמם. בשבוע הבא תתקיים אסיפה נוספת בה יציג קייזמן הצעה משופרת. במכתב לנאמן האג"ח, נטען כי לחברה אין סמכות להציע הסדר לבעלי האג"ח וכי הסדר החוב המוצע מהווה הפרה בוטה של תנאי האג"ח.

[לאתר המעו"ף]