אינוויטרוג'ן שרכשה את אתרוג הישראלית בשנת 2000 פתוחה להצעות חדשות ב-2009

ניר נמרודי, שמונה לראש חטיבת החלבונים של אינוויטרוג'ן: "אתרוג צומחת מהר והדבר מיקד את תשומת הלב של החברה-האם בישראל"

חברת Invitrogen, המתמחה בתחום המכשור הרפואי למעבדות, הפכה למוכרת בשוק הביומד הישראלי בעיקר לאחר רכישת חברת אתרוג המקומית.

החברה, שצמחה לאורך חייה דרך רכישות, ביצעה השנה את רכישתה הגדולה ביותר, של חברת Applied Biosystems, בכ-6.4 מיליארד דולר במהלך שהפך אותה לאחת מהחברות הגדולות בשוק הביוטק - אף שהיא כלל אינה משווקת תרופות. היא שינתה את שמה ל-Life טכנולוגיות, ושווי השוק שלה הוא 5.8 מיליארד דולר.

למרות בעיות העיכול הלא פשוטות שמגיעות עם רכישה שכזו, החברה נחושה להמשיך לרכוש - כך לפחות על-פי ניר נמרודי, לשעבר מנכ"ל חברת פרונוירון, שעומד בראש חטיבת החלבונים של החברה, המגלגלת מאות מיליוני דולרים בשנה.

חטיבת החלבונים של החברה מספקת יכולות בתחומי המחקר השונים של הביוטק, כולל שירותים הקשורים לריצוף גנומי. כך, היא מספקת שירותים לחברת 23andMe, חברה פרטית לריצוף הגנום, שאותה ייסדה אן ווג'יטסקי, רעייתו של סרגיי ברין, ממייסדי גוגל.

נמרודי מונה לתפקידו לפני מספר חודשים, לאחר שכיהן כראש אינוויטרוג'ן ישראל. הסניף הישראלי אחראי לשיווק מוצרי החברה בישראל ולניהול החברה, אתרוג לשעבר, שנרכשה בשנת 2000 תמורת 15 מיליון דולר ומפתחת ערכות לניתוח של דגימות DNA.

מאז הרכישה מפתחת אתרוג מוצרים חדשים עבור אינוויטרוג'ן, המיוצרים כולם בישראל, ובעיקר במפעל החברה בתל-חי. לאחרונה פיתחה החברה מוצר חדש לניתוח חלבונים, המיוצר גם הוא בתל-חי.

"אתרוג רושמת היום הכנסות של עשרות מיליוני שקלים לשנה והיא צמחה בשנים האחרונות באופן משמעותי, מה שמיקד את תשומת הלב של החברה-האם בישראל", אומר נמרודי. "הכוונה היא להפוך את אינוויטרוג'ן ישראל למוקד לרכישה של טכנולוגיות חדשות. החברה כבר רכשה בשנה האחרונה רישיון מחברה צעירה למוצר, שלהערכתי יביא למכירות תוך שנה". נמרודי לא מוכן להסגיר במי מדובר.

מבחינת סוג החברות המתאימות לרכישה, נמרודי אומר כי בנוסף לתחום המחקרי עושה החברה צעדים גם לכיוון הדיאגנוסטיקה הקלינית (אבחון עבור טיפול רפואי ולא רק עבור מחקר) ומחפשת מוצרים המשלבים את שתי היכולות. "אנחנו מעוניינים, למשל, במוצרי הדור הבא לריצוף מהיר וזול של גנים, לצורך רפואה מותאמת אישית וכן בטכנולוגיות חדשות לספירת תאים".

אחד היתרונות של אינוויטרוג'ן הוא שהיא אינה משווקת לחולים או לבתי חולים אלא למכוני מחקר ולכן היא אינה נזקקת כמעט לעמוד בדרישות רגולציה או שיפוי ביטוחי, רק בבקרת איכות של המכון הרוכש. לכן, זמן ההגעה שלה לשוק הוא מהיר. "יש מספר חברות ישראליות המייצרות מוצרים דיאגנוסטיים או פלטפורמות לפיתוח תרופות, אותן ניתן להסב בקלות למוצרים המתאימים לרכישה על-ידי החברה", אומר נמרודי. *