סקר החברות של בנק ישראל: הפעילות העסקית המשיכה להתכווץ ברבעון הראשון - וצפויה ירידה נוספת בשני

הירידה בביקושים היא שפגעה בעיקר בפעילות החברות ; במקביל להמשך הירידה בפעילות, ירד שיעורה הצפוי של האינפלציה ל-12 החודשים הקרובים, והוא כבר קרוב לגבול התחתון של היעד

ברבעון הראשון של שנת 2009 המשיכה הפעילות העסקית בישראל להתכווץ, כאשר הירידה בביקושים היא זו שפגעה בעיקר בפעילות החברות - כך עולה מסקר החברות לרבעון הראשון של 2009 שפירסם היום (ב') בנק ישראל.

מדובר באחד מהפרסומים החשובים של בנק ישראל דווקא בתקופה הנוכחית, שכן מדובר בסקר שבודק ציפיות לעתיד. עוד עולה כי ברבעון זה המשיך לרדת מאזן הנטו של סך הפעילות במגזר העסקי: שיעור החברות שדיווחו על ירידה בפעילות היה גדול באופן ניכר משיעור אלה שדיווחו על עלייה, ורמתו אף נמוכה מזו שנרשמה בשיאו של המיתון שהתחולל בתחילת העשור. ברבעון זה גלש המיתון לראשונה גם לבתי המלון - מאזן הנטו של הענף שלילי במיוחד.

המדד המוביל, המתבסס על תשובות החברות בנוגע להזמנות וציפיות לרבעון הבא, חוזה ירידה נוספת בפעילות המגזר העסקי ברבעון השני של 2009. המדד המוביל ביטא כבר ברבעון השלישי של 2008 ציפיות לירידת הפעילות שהתממשו ברבעון שאחריו. ציפיות אלה החמירו בהמשך וברבעון הנסקר, והן עדיין מבטאות ירידה בהיקף הפעילות.

עם זאת, בהשוואה למאזני הנטו השליליים מאד של הפעילות ברבעון הנוכחי, סעיפי ההזמנות והציפיות לרבעון הבא יורדים במתינות. במקביל להמשך הירידה בפעילות, ירד עוד שיעורה הצפוי של האינפלציה ל-12 החודשים הקרובים, והוא כבר קרוב לגבול התחתון של יעד האינפלציה. עם זאת, העלייה בחומרתה של מגבלת המימון (מחנק האשראי-א.פ.) נבלמה ואף הוקלה מעט בקרב החברות הגדולות והבינוניות במשק.