הנשיא פרס בוושינגטון: "נתניהו יודע היסטוריה ורוצה לעשות אותה; בהיסטוריה שלנו, המשמעות היא עשיית שלום"

פרס לקראת פגישת נתניהו-אובמה: "הממשלה הנוכחית בישראל תכבד את ההתחייבויות שעשתה קודמתה" ; ציפי לבני: "האיום האיראני אינו צריך להיות תירוץ לדחיית הסדר בין ישראל לפלסטינים"

בהצהרה מדינית חשובה, שנועדה להכשיר את הקרקע לפגישה המתוכננת בין הנשיא ברק אובמה לרה"מ בנימין נתניהו, ב-18 במאי, אמר היום (ב') הנשיא שמעון פרס כי הממשלה הנוכחית בישראל תכבד את ההתחייבויות שעשתה קודמתה, ותיאר את נתניהו כמנהיג שוחר שלום.

פרס נאם היום בוועידה שנתית של אייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, ערב פגישתו שלו עם אובמה בבית הלבן, מחר (ג'), ב-9 בערב לפי שעון ישראל. זו תהיה הפגישה הראשונה של מנהיג ישראלי עם אובמה מאז הושבע לתפקידו, קצת לפני יותר משלושה חודשים. פרס ונתניהו נפגשו עם אובמה בהיותו סנטור, במהלך הקמפיין שלו לנשיאות.

"בנימין נתניהו היה בזמן מסוים יריבי הפוליטי; כיום הוא ראש הממשלה שלי", הכריז פרס. "הוא יודע היסטוריה ורוצה לעשות היסטוריה. על פי המסורת שלנו, עשיית היסטוריה היא עשיית שלום, ואני משוכנע ששלום עמד בראש מעייניו".

"ברדיפתה אחרי שלום, ממשלת ישראל תכבד התחייבויות שעשתה קודמתה", אמר הנשיא. "הנסיון שלי מלמד אותי, ששלום אינו בהכרח מו"מ מפורט או שרטוט מפות. שלום פורץ מהקרקע כמו גייזר. זה מראה נהדר וכמו גייזר, אי אפשר לבלום אותו".

פרס הוסיף: "ברור לנו ששלום עשוי לתבוע ויתורים ופשרות. כדי שתהיינה פשרות, נדרשים שני תנאים: ראשית, השלום חייב להיות אמיתי, בר-קיימא והדדי. עלינו להבטיח שכל ילדינו יהיו חופשים ממלחמה וינשמו את האויר הצח של השלום. שנית, על השלום לאפשר לישראל להגן על אזרחיה, לממש את חובתם הבסיסית של ממשלים חופשיים, להגן על העם מפני כל רע ולאפשר להם הזדמנויות טובות".

"הדבר נכון גם עבור העם הפלסטיני", הוסיף הנשיא. "אני אומר זאת בקול רם מכיוון שאני מאמין בכך. לעם הפלסטיני יש זכות לממשל עצמאי, להשקעת משאביהם והפניית מרצם לקידום טכנולוגיה אזרחית, ולא טילים, ספרים ולא פצצות, כדי שעמם יהיה חופשי מפחד ולא יידע רעב".

"יש לי שאלה פשוטה: מדוע לחכות? כבר היום מוכנה ישראל להביא את השלום. היום. היום יש הזדמנות לשלום אמת. היסטוריה היא לצידנו.

פרס העתיר שבחים על אובמה: "גל עצום של תקווה שוטף את כדור הארץ ומרכזו כאן, באמריקה. לפני שישה חודשים בחרתם נשיא חדש. ברק אובמה נתמנה לתפקידו בתקופה של משברים קשים לעולם. אני משוכנע שיש לך יכולת להפוך משברים אלה להזדמנויות. אתה צעיר מספיק כדי להציע לעולם תקווה, ודגול מספיק כדי לממשה. בשמי ובשם מדינת ישראל, אני רוצה לאחל לך הצלחה. יברכך השם וישמרך".

הנשיא התריע מפני האיום האיראני ואמר: "מבחינה היסטורית, העניין היה תמיד הפרדת הדת מן המדינה. כיום, לעומת זאת, אתגר הוא הפרדת הדת מן הטרור".

ובאותו הנושא, אמרה אמש (א') מנהיגת האופוזיציה, ציפי לבני בנאום דרמטי בוועידה השנתית של אייפא"ק, השדולה הפרו ישראלית בוושינגטון, כי האיום האיראני אינו צריך להיות תירוץ לדחיית הסדר בין ישראל לפלסטינים. בכך הציבה מנהיגת "קדימה" את מפלגתה במחנה ממשל אובמה, ששואף ליישום הסכמי אנאפוליס בלי להמתין בהכרח להתקדמות במאמצי ארה"ב לבלום את איום ההתחמשות הגרעינית של איראן.

דני אילון, סגן שר החוץ, אמר באמצע אפריל, בראיון לוושינגטון פוסט, כי ישראל לא תתקדם בנושאי הליבה של שיחות השלום עם הפלסטינים לפני שתראה התקדמות במאמצים לשלול מאיראן את יכולתה לפתח נשק גרעיני.

אחר-כך החלה ממשלת נתניהו לשגר מסרים מרגיעים למשל אובמה: אכן, הנושא האיראני בראש סולם העדיפות שלנו, אבל הוא לא ישמש מכשול להקדמות במו"מ עם הפלסטינים.

בנאומה בוועידה, ציינה לבני, כי זו "הופעתה הראשונה בארה"ב כראש האופוזיציה בישראל... אבל אל תדאגו, זה לא תפקיד שאני מתכננת להתרגל אליו". "אני יודעת שיהיו כאלה שיראו בחילוקי דעות הזדמנות להחליש את ישראל, ולא הוכחה לעוצמתה של הדמוקרטיה שלנו", אמרה לבני. "לא ארשה שהמילים שלי ינוצלו לרעה בצורה כזו. גם כאשר אנו חלוקים בדעותינו, 'קדימה' תהיה תמיד חלופה אחראית ומכובדת".

היא הכריזה, שבנושא האיום האיראני, "אין מפלגת אופוזיציה בישראל... אנו כולנו מאוחדים בהבנת האיום ואנו נפעל יחד עם העולם החופשי כדי לשלול מאיראן את יכולתה לאיים על האזור והעולם בנשק גרעיני או בטרור". "אבל, אני מאמינה כי התפקיד שלנו, כמנהיגים, אינו רק לראות איומים אלא גם לזהות הזדמנויות", הוסיפה ראש האופוזיציה. "האיום האיראני יצר אפשרויות חדשות לבריתות בין ישראל לבין מדינות פרגמטיות באזור, מדינות שמבינות שישראל אינה מקור הבעיות במזה"ת.

היום, יותר מאשר אי פעם, הצורך להתתמודד עם איראן נשמע לא רק בעברת אלא גם בערבית (אם כי הייתי רוצה שהקולות בערבית יהיו חזקים יותר)". היא הוסיפה: "אני יודעת שכמה מהמדינות (הערביות) הפרגמטיות טוענות שאנו חייבים לפתור את הסכסוך הישראלי פלשתיני לפני שהן יוכלו להצטרף אלינו באופן פעיל למאמצים נגד הקיצונים באזור. ישנם אחרים, לרבות גורמים מסוימים בישראל, שבשבילם קיום האיום (האיראני) הוא תירוץ להימנע מנקיטת צעדים קשים שנחוצים לקידום דו-קיום".