יו"ר ועד העובדים במפעלי ים המלח תוקף את ההפגנה של עובדי חיפה כימיקלים: "אתם כלי שרת בידי ההנהלה"

(עדכון) ועדת הכספים תתכנס לדון בהחזרת פיקוח מחיר האשלג בעקבות ההפגנות ; הנהלת מפעלי ים המלח במתקפה: "ניסיון להשפיע על בדיקת הממונה על ההגבלים"

יום בלבד אחרי הפגנת ההזדהות של עובדי בנק הפועלים עם ההנהלה והבעלים של הבנק, הגיע תורם של עובדי חיפה כימיקלים. כ-130 מתוך 800 עובדי החברה הפגינו היום מול הכנסת, כחלק ממאבקה של הנהלת החברה במחירי האשלג הגבוהים שדורשת חברת כימיקלים לישראל , שבשליטת סמי ועידן עופר.

העובדים הקימו מאהל מחאה בגן הוורדים, וקראו לחברי הכנסת להתערב בסוגיית המחירים רגע לפני שהם עלולים לאבד לכאורה את מקום עבודתם. נזכיר כי לפני מספר שבועות הודיע מנכ"ל חיפה כימיקלים, נדב שחר, על השבתת הייצור במפעלי החברה, ואיים כי המחירים הגבוהים שדורשת כימיקלים לישראל עבור האשלג שהיא מספקת, יכולים להביא לפיטורי עובדים. שחר הסביר כי כימיקלים לישראל היא מונופול מקומי בתחום האשלג, וכי מאז שהסירה המדינה את הפיקוח על מחירי האשלג בשנת 2006, נסקו המחירים במאות אחוזים. בינתיים, החברה ממשיכה לשלם לעובדים משכורות, אך שכר העובדים נפגע משמעותית בשל איסור עבודה בשעות נוספות ובמשמרת לילה.

"אמירות חסרות שחר"

בתוך כך, יו"ר ועד העובדים של מפעלי ים המלח מקבוצת כי"ל, ארמונד לנקרי, שלח אתמול (ב') תגובה חריפה למכתבו של יו"ר ועד העובדים של חיפה כימיקלים צפון, משה גז, שכתב לפני שבועיים ללנקרי: "אתם שבעים ואנחנו גוועים".לנקרי כותב בתגובה: "עצם כתיבתו של המכתב ופרסומו בכל אמצעי התקשורת מבלי שהגיע אלי כלל, האמירות חסרות הבסיס בהפגנה שארגנת וכו', מראה שהנהלתכם משתמשת בכם בציניות ומעמידה אתכם עם חרב על צווארכם. לצערי אתה משמש כלי שרת בידיה של ההנהלה שמשסה אותך בקבוצת עובדי ים המלח". לנקרי הוסיף כי ביקש לשמוע הסברים מצד הנהלת מפעליים המלח, וזאת טענה כי לא שינתה את נוסחת מחירי האשלג מזה 30 שנה, וכי המחיר שמקבלת חיפה כימיקלים נמוך משמעותית ממחיר היצוא.

"אותה נוסחה בדיוק הביאה לכך שחיפה כימיקלים הרוויחה מאות מיליוני שקלים בעבר, זאת כל עוד מחיר האשלג עלה ועדכון מחירו לפי הנוסחה התבצע באיחור. ברור שאז לא פציתם פה ולא התלוננתם", מאשים לנקרי. "אני סמוך ובטוח שהנהלת החברה לא הביאה זאת לידיעתך ולבטח לא עלה על דעתה לממן באמצעות רווחים אלה את המשך העסקתם של עובדיה, למרות הירידה הדרמטית במכירות. לידיעתך, גם אצלנו המכירות נמוכות ואנחנו ממשיכים לייצר למלאי, זאת בזכות מימון של הוצאות הייצור על ידי הבעלים", טוען לנקרי. האחרון מזכיר גם כי הוא בעצמו "חטף מכות מבריונים ששכרה הנהלת חיפה כימיקלים", בזמן שנאבקה בשנת 2003 בהתארגנות העובדים במפעל חיפה כימיקלים דרום.

מפעלי ים המלח: ניסיון לפגוע בבדיקת הממונה על ההגבלים

יצוין כי לנקרי טוען כל העת שאין זה מקומו של ועד עובדים להתגייס למען ההנהלה, אולם את המכתב שהוא עצמו כתב מפיץ משרד יחסי הציבור של הנהלת מפעלי ים המלח. בהנהלת החברה הדפו היום את הביקורת על מחירי האשלג, וקראו להפגנה מהיום "ניצול ציני של העובדים". בהנהלת החברה טוענים כי מדובר בניסיון להשפיע על הממונה על ההגבלים, שפתחה בבדיקת סוגיית המחירים לאור בקשת מפעלי ים המלח. עוד נטען כי הפסקת הייצור בחיפה כימיקלים אינה קשורה למחירי האשלג אלא לירידה בהזמנות מצד לקוחות החברה, והייצור נפסק כבר בסוף 2008.

עובדי קבלן כבר פוטרו

"נפלנו בין הפטיש לסדן", אמר היום ל"גלובס" דוד בן עזרא, מנהל עבודה במתקן לייצור חומצה זרחתית בחיפה כימיקלים צפון. "ברגע שההנהלה סוגרת את הייצור אז אין ממש עבודה, ולכן ברור שנבוא להפגין", הוא הסביר. בן עזרא ציין כי בשלב זה העובדים עדיין מקבלים משכורת, אולם לא עובדים במשמרות לילה וללא שעות נוספות מה שחותך את שכרם בפועל. "לעובדים שלי אני מחלק עבודות שונות כמו צביעת מעקות, אבל עובדי קבלן כבר לא נכנסים למפעל והם בטח פוטרו על ידי הקבלנים שלהם", מספר בן עזרא.

ועדת הכספים מתכנסת

יו"ר ועדת הכספים הורה על כינוס דחוף של הוועדה לדיון בהחזרה לאלתר של פיקוח מחיר האשלג. זאת בעקבות הפגנת עובדי חיפה כימיקלים היום.