ביידן קובע את כללי המשחק: על ישראל להקפיא התנחלויות, לפרק את המאחזים ולהתיר חירות תנועה לפלסטינים

סגן נשיא ארה"ב אמר כי ישראל צריכה לפעול לקראת פתרון של שתי מדינות ; אמר בוועידת אייפא"ק: "אנו מכירים בכך שישראל יכולה לפעול לפי שיקוליה כדי להגן על עצמה" ; "הפלסטינים חייבים לשים קץ להתקפות על ישראל ולשחרר מיד את גלעד שליט"

סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, קבע הערב (ג') את הפארמטרים של התהליך המדיני במזה"ת בתקופת ממשל אובמה: ישראל צריכה לפעול לקראת פתרון של שתי מדינות, להקפיא את ההתנחלויות, לפרק את המאחזים ולהתיר חירות תנועה לפלסטינים.

בנאום בוועידה השנתית של אייפא"'ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, גילה סגן הנשיא מה שפרשנים מכנים "אהבה קשוחה" כלפי ישראל והציב אתגר ברור לממשלת בנימין נתניהו: ממשל אובמה לא יתמוך אוטומטית בכל צעד של ירושלים.

במקביל קרא ביידן לפלסטינים למלא את התחייבויותיהם לפי מפת הדרכים. הוא הכריז, שהפלסטינים חייבים לשים קץ להתקפות על ישראל ולשחרר מיד את גלעד שליט, שנחטף ב-2006. לדבריו, מדינות ערב צריכות לעשות "מחוות משמעותיות" כלפי ישראל.

סגן הנשיא הצהיר, שארה"ב לעולם לא תזנח את מחויבתה לביטחון ישראל: "זה אינו נתון למו"מ וזה לא עניין שנתון לשינוי. אנו נספק לישראל את הסיוע שנחוץ לה ואנו מכירים בכך שישראל תפעל לפי שיקוליה כדי להגן על עצמה".

"ישראל צריכה לפעול לקראת פתרון של שתי מדינות", אמר ביידן. "אתם לא תאהבו את מה שני אומר, אבל היא לא צריכה לבנות התנחלויות נוספות, ועליה לפרק את המאחזים הקימים ולאפשר לפלסטינים חופש תנועה".

ביידן תיאר את ראש הממשלה נתניהו כחבר ותיק ועקץ את אתר האינטרט של נתניהו בזמן בחירות בגלל קווי הדמיון שלו לאתר הבחירות של סנטור ברק אובמה.

"בזמנו היה נדמה, כאילו אנו מנהלים קמפיין משותף", התבדח ביידן.

הנשיא שמעון פרס עומד להיפגש עם אובמה בבית הלבן הערב, בשעה 9. אחה"צ נפגש הנשיא עם שרת-החוץ, הילארי קלינטון. הוא אמר לה, שנתניהו מכיר במפת הדרכים ושראש הממשלה מחויב לכבד את התחייבויות הממשלה הקודמת.