כלכלני BdiCoface: בחודש אפריל חלה הרעה במדד הסיכון במשק

כ-25% מהחברות והעסקים שנבדקו על ידי כלכלני הקבוצה, דורגו ברמות הסיכון הגבוהות והמסוכנות, לעומת 20% במארס

בחודש אפריל עמד הסיכון העסקי של המשק על רמה של 6.38, הרעה לעומת מארס. בהשוואה לאפריל אשתקד, מדובר על הרעה חדה יותר, אז מדד הסיכון העסקי של המשק נקבע על רמה של 5.81. כך על-פי מדד הסיכון המשולב של BdiCoface.

כ-25% מהחברות והעסקים שנבדקו על ידי כלכלני הקבוצה, דורגו ברמות הסיכון הגבוהות והמסוכנות (דירוגי סיכון 9 ו-10), הרעה בהשוואה לחודש הקודם, בו דורגו כ-20% מהחברות ברמות סיכון אלו. לחברות ועסקים אלה בעיות קשות בתזרים המזומנים, חשבון או חשבונות מוגבלים בבנק ישראל, דיווחים חוזרים ונשנים על שיקים חוזרים, ירידות חדות בהכנסות או ברווחיות, או מעברים חדים וקיצוניים מרווח להפסד. רמת הקשיים של חברות ועסקים אלו היא גבוהה באופן המאיים על המשך פעילותם בטווח של השנה עד השנתיים הקרובות.

ענף תעשיית הנייר והקרטון מוביל את רשימת הענפים החזקים והבטוחים. סיכונו העסקי של הענף עמד על רמת סיכון של 5.33, בהשוואה ל-5.82 במארס. ענף תעשיית הכימיקלים הגיע למקום השני, כאשר סיכונו העסקי של הענף עמד על רמה של 5.45. ענף תעשיית קוסמטיקה, פרמצבטיקה ודטרגנטים הגיע למקום השלישי, ורמת הסיכון בענף, עמדה על 5.62. בסיכונו העסקי של ענף תעשיית המתכת נרשמה הטבה ל-5.63 (לעומת 6 בחודש הקודם).

למקום הראשון בדירוג הענפים החלשים והמסוכנים הגיע שוב ענף המסעדות ובתי הקפה. כשסיכונו העסקי של הענף נותר על 7.3. ענף שירותי הובלות- הובלה יבשתית הגיע אל המקום השני, וסיכונו העסקי עמד על 7.04. ירידה קלה לעומת חודש מרץ (7.06). למקום השלישי בדירוג הענפים החלשים והמסוכנים הגיע ענף התיירות ובתי המלון.

ענף שרותי תקשורת רשם את השיפור המשמעותי ביותר, בהשוואה לשנה הקודמת. בחודש אפריל רשם הענף הטבה בשיעור של כ-2.5%. הענף שמצבו הורע בצורה המשמעותית ביותר בהשוואה לשנה שעברה הוא ענף תעשיית הטקסטיל, ביגוד והלבשה, עם הרעה של כ-13.4%.

הטבה בימי הפיגור בתשלומים

BdiCoface מפרסמת היום גם את מוסר התשלומים לספקים של חודש אפריל. מספר ימי הפיגור ירד ביום אחד ועמד על 8, לעומת 9 ימי פיגור בחודש אפריל. הירידה נובעת מהלחץ שמפעילים הספקים על הלקוחות להקטנת ימי האשראי וגבייה מהירה יותר, נוכח מצוקת האשראי והגידול בסיכון של החברות.

מספר ימי האשראי, הניתנים בהסכמה על-ידי הספקים, נותר ללא שינוי לעומת החודש הקודם ועמד על 91 ימים. כ-27.5% מהענפים (8 מתוך 29 ענפים שנבדקו) רשמו הרעה במוסר התשלומים בחודש החולף. 13.7% נוספים נותרו ללא שינוי בהשוואה לחודש שעבר.

את רשימת הענפים בהם מספר ימי הפיגור נמוך במיוחד מוביל ענף ייצור וסיטונאות כימיקלים ותרופות, עם שני ימי פיגור בלבד בחודש אפריל. גם הענף ייצור וסיטונאות מוצרי נייר וקרטון שמר על ממוצע זהה, של כ-2 ימי פיגור.

הענפים בהם מוסר התשלומים היה הנמוך ביותר בחודש אפריל הם ענף ייצור וסיטונאות מוצרי מזון ומשקאות, עם 20 ימי פיגור. במקום השני - ענף ייצור וסיטונאות מכשירי חשמל ואלקטרוניקה עם 16 ימי פיגור בממוצע. בענף ייצור וסיטונאות קרמיקה וכלים סניטריים גם כן נרשם מוסר תשלומים נמוך החודש, עם 15 ימי פיגור. בנוסף לכך, ענף ייצור וסיטונאות חומרים ותשומות לבנייה רשם ימי פיגור גבוהים, של כ-14 ימים.