סיטיגרופ: פישר יעלה את הריבית ב-0.25%-0.5% עד סוף 2009

מעריכים כי התקציב הדו-שנתי שאישרה הממשלה, המצהיר כי יגביל את הגירעון הממשלתי עד סוף השנה ל-6% מהתוצר או ל-45 מיליארד שקל - אופטימית מדי ; באשר לגירעון ב-2010, אי-הוודאות גדולה אף יותר

כלכלני הבנק סיטיגרופ פירסמו היום (ד') סקירה על השווקים המתעוררים (EMEA) וישראל בתוכם. כלכלני הבנק מעריכים כי נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, יעלה את הריבית הבסיסית במשק הישראלי ב-0.25%-0.5% עד סוף 2009.

בסיטי מזכירים, כי פישר אמר אתמול בכנס של קרן המטבע הבינלאומית, כי "אין לישראל את האפשרות לממן גירעונות ממשלתיים גדולים יותר, מאשר כבר יש לנו". פישר אמר גם כי "אנו בודקים כעת את ההשלכות של ריבית כה נמוכה. במפגש האחרון שלנו בדקנו את האפשרות לנקוט את המדיניות של ה'פד', קרי, לתת לריבית טווח שבין 0% ל-0.25%, אבל כרגע אנו ממתינים".

כלכלני הבנק מציינים, כי למרות שממשלת ישראל אישרה תקציב ממשלתי דו-שנתי, שמצהיר כי יגביל את הגירעון הממשלתי עד סוף השנה ל-6% מהתוצר, או ל-45 מיליארד שקל - בסיטי שותפים לפיסימיות של פישר, בכך שלהערכתו הגירעון יסתכם לפחות ב-6.5% מהתוצר. באשר לגירעון ב-2010, אי-הוודאות היא גדולה אף יותר - הממשלה פירסמה תחזית אופטימית (מדי, להערכת סיטי) כי הגירעון יסתכם ב-5.5% מהתוצר, או ב-42 מיליארד שקל.

נזכיר, כי היום פורסם שהגירעון הממשלתי הסתכם האפריל ב-3.2 מיליארד שקל, ובסך של 7.9 מיליארד שקל מתחילת השנה, זאת לעומת עודף תקציבי בסך של כ-5.2 מיליארד שקל אשתקד.

בסיטי מזכירים כי מדד המחירים לצרכן לחודש מארס, שהפתיע ועלה ב-0.5%, לא עולה בקנה אחד עם המדיניות הפיסקלית של פישר, שגם הזהיר לגבי האינפלציה בחודש אפריל. על רקע הדברים, כלכלני הבנק צופים כי לפישר לא תהיה ברירה אלא להעלות את הריבית, בשונה מהמדיניות בה נקט בחודשים האחרונים.