רוביני עדיין פסימי: "המניות בוול סטריט בגאות של שוק דובי - ויחזרו לרדת השנה; צפויות הפתעות שליליות"

רוביני, שיישא דברים בעוד שבוע בפסגת שוק ההון של "גלובס", מזהיר המשקיעים מפני 3 אבני נגף: 1. הבשורות המקרו-כלכליות יהיו גרועות מהצפוי. 2. רווחי החברות הבורסאיות - נמוכים מהצפוי. 3. עוד חדשות רעות מהמגזר הבנקאי או משווקים מתעוררים

שוקי המניות הגואים כעת בעולם יחזרו כנראה לרדת בהמשך השנה, כאשר הרווחים החלשים והידיעות הכלכליות יפתיעו לרעה את המשקיעים. כך אמר היום (ד') פרופסור נוריאל רוביני, הכלכלן הנודע שהיה מהבודדים שצפו מראש את משבר האשראי.

"זו עדיין גאות של שוק דובי", אמר רוביני בסמינר פיננסי בסינגפור. רוביני הוא יו"ר חברת המחקר הכלכלי העצמאי RGE מוניטור, ופרופסור לכלכלה בבית הספר לעסקים סטרן באוניברסיטת ניו יורק.

הוא ציין שלוש סיבות שבגללן צריכים המשקיעים להיזהר בעקבות העלייה של מדד דאו ג'ונס ב-27% בחודשיים האחרונים. מדד המניות האסיאניות עלה באותה תקופה (מ-6 במארס) ב-42%.

רוביני צופה שהבשורות המקרו-כלכליות יהיו גרועות מהצפוי, שרווחי החברות הבורסאיות יהיו נמוכים מהצפוי, ושיהיו עוד חדשות רעות מהמגזר הבנקאי או ממשבר בשוק מתעורר כלשהו. "בקרוב נגלה שיש עוד הרבה זעזועים פיננסיים. שוקי ההון אמנם מרפאים את עצמם, אך אנחנו נראה הפתעות שליליות בשניים-שלושה הרבעונים הבאים", אמר. "השווקים כבר מקדימים את המאוחר".

חדשות טובות, לכאורה

במאמר שפרסם בתחילת השבוע רוביני ב"וול סטריט ג'ורנל", יחד עם עמית מאוניברסיטת ניו יורק, פרופסור מתיו ריצ'רדסון, הוא כתב שהתוצאות של מבחני העמידות שהממשל ערך לבנקים הגדולים בארה"ב לא יציינו את תחילת הסוף של המשבר הפיננסי. התוצאות יראו שיש אולי כמה בעיות בכמה בנקים אזוריים ובבנק אוף אמריקה ובסיטיגרופ, אך המסר הכללי הצפוי הוא שהמערכת הבנקאית מצויה במצב טוב למדי.

"אלה היו באמת חדשות טובות, אם הן היו משקפות את האמת", כתב רוביני. הוא מזכיר שקרן המטבע הבינלאומית פרסמה באפריל דו"ח שהעריך את ההפסדים מההלוואות ומניירות ערך הכוללים בארה"ב ב-2.7 טריליון דולר - פי שניים מהאומדן שפורסם לפני חצי שנה.

ההערכה של חברת הייעוץ שהוא עומד בראשה גדולה עוד יותר - 3.6 טריליון דולר. זה אומר שהמערכת הבנקאית האמריקנית קרובה מאוד לחדלות פירעון באופן כללי. "הבנקים וחברות ני"ע יספגו יותר ממחצית ההפסדים הללו, ומכאן שיש סתירה גדולה בין מסקנות מבחני העמידות של הממשל למצב האמיתי במערכת הבנקאית", כתב רוביני. *