רמי לוי נפגש עם 52 מיליון ש'

לוי מוכר 10% מהחברה למוסדיים במחיר גבוה ממחיר ההנפקה *מכירה זו, שמגדילה את אחזקות הציבור, סוללת את דרכה של החברה למדד ת"א 100 בעדכון המדדים הקרוב *לוי: "עשיתי את המהלך כדי להיכנס למדד" כעת מתברר שמלבד אחזקותיו ברשת, מחזיק לוי בנכסים, בעיקר בנדל"ן, בשווי של 001 מיליון דולר

24 שנים אחרי שהקים את הרשת הנושאת את שמו, עושה רמי לוי אקזיט משמעותי ראשון ובמחיר נאה. זאת, דווקא כעת, בתקופה לא פשוטה בשווקים.

לוי, בעל השליטה ברשת הקמעונאות הרביעית בגודלה בישראל, מכר לבית ההשקעות פסגות 10% ממניות הרשת במחיר של 43.7 שקל למניה, מחיר הדומה למחירה בשוק, בשווי כולל של כ-52 מיליון שקל. בית ההשקעות פסגות הפיץ את המניות למשקיעים מוסדיים אחרים בשוק ההון.

בהסכם בין רמי לוי לפסגות נקבע כי אם בחצי שנה הקרובה ירצה לוי למכור מניות נוספות בחברה לגופים מוסדיים, הוא יעשה זאת באמצעות פסגות, אלא אם מחיר המניה יעלה מעל לרף מסוים שגובהו לא פורסם.

מכירת המניות תאפשר למניית החברה להיכנס למדד ת"א 100. "עשיתי את המהלך כדי להיכנס לת"א 100", אמר לוי ל"גלובס", "אני חושב שהחברה שלי צריכה להיכלל במדד".

שווי השוק של מניית רמי לוי עומד כיום על 547 מיליון שקל, גבוה יותר מ-16 חברות הנמצאות כרגע בת"א 100. אולם למרות שווי השוק הגבוה לא נכנסה המניה למדד מכיוון שלא עמדה ברף אחזקות ציבור הנדרש, שעומד על 20% לפחות (אחזקות הציבור בחברה הסתכמו ב-15.8% בלבד).

בעקבות הפצת המניות, אחזקות הציבור בחברה גדלו ל-25.8%, כך שמכשול זה הוסר, ובעדכון המדדים הקרוב, בסוף חודש יוני, צפויה המניה להיכנס אל המדד.

הכניסה הצפויה של מניית רמי לוי לת"א 100 עשויה להביא לעליות במחירה, בעקבות ביקושים מצד תעודות הסל, שיצטרכו לקנות את המניה לקראת עדכון המדדים הקרוב. תעודות הסל המנייתיות מנהלות כיום כ-9 מיליארד שקל. היות שכעת מניית רמי לוי לא נמצאת בשום מדד - מכיוון שכאמור לא עמדה ברף אחזקות הציבור המינימלי - אין תעודות הסל שיצטרכו למכור את המניה, מה שיגדיל את הביקושים לה.

לא פוסל את רכישת טיב טעם

בתקופה בה מרבית העסקים מצטמצמים, נראה כי לוי דווקא מנצל את המשבר האחרון כדי להתרחב (ראו הרחבה במסגרת). שווי אחזקותיו ברשת, ששווי השוק שלהן עומד כיום על יותר מ-400 מיליון שקל. אולם מלבד אחזקותיו ברשת, יש ברשות לוי נכסים רבים נוספים, בעיקר בתחום הנדל"ן. ע"פ הערכות בשוק ההון שווי נכסים אלו עומד על כ-100 מיליון דולר. בכל אופן, לוי מציין כי אינו מתכוון להנפיק את פעילות הנדל"ן שלו.

גם בפעילות הקמעונאות לוי ממשיך להתרחב. לפני כחודשיים פתח סניף גדול של הרשת ברמת גן, אשר נחשב למוצלח למדי. "זהו הסניף עם הפדיון הגבוה ביותר במחזור, כאשר רמת הפדיון בו גבוהה 30% יותר מסניף ממוצע", אומר לוי. "היעד הוא להגיע עד סוף 2010 ל-30 חנויות. מקסימום עד אמצע 2011", מוסיף לוי.

*האם רכישת רשת טיב טעם מעניינת אותך?

"בעבר עשיתי בדיקות של טיב טעם ואני כל הזמן בוחן עסקים. אם נלך לכיוון של רכישת טיב טעם זה יהיה רק אם נהפוך אותה לכשרה. אם הרשת לא תהיה כשרה ולא תעבוד בשבת, אני לא אקח אותה אפילו אם ייתנו לי אותה בחינם".

*האם אתה בוחן מיזוג עם רשת אחרת?

"במידה ונמצא רשת שתתאים לרשת שלנו מבחינת מחיר, טיב ומיקום, אז אין לנו בעיה לרכוש אותה. אבל אנחנו מעדיפים להקים חנויות כי אנחנו בונים אותן טוב יותר וזה עולה לנו הרבה פחות".

המשבר, כך נראה, גם לא הגיע לניירות הערך של החברה בבורסה. מניית הרשת שהונפקה לפני כשנתיים, בתקופת הגאות, היא מהמניות הבודדות שהונפקו באותה תקופה ונסחרות היום בשווי הגבוה משוויין בעת ההנפקה.

150% מתחילת השנה

מניית רמי לוי צנחה בכ-40% במפולת בשווקים שאירעה בשנה שעברה, אולם מתחילת השנה היא דווקא זינקה ב-150%. כיום היא נסחרת בשווי הגבוה בכ-30% לעומת השווי שבו הונפקה. גם איגרות החוב של החברה נסחרות במחיר גבוה, ובתשואה של כ-2% בלבד.

רשת רמי לוי, הממותגת כרשת במחירים נמוכים, התרחבה בעיקר בשנים האחרונות. מאז הנפקתה במאי 2007 היא פתחה 7 סניפים נוספים, ובכוונתה לפתוח בשנה הקרובה שני סניפים נוספים.

למרות שהרשת נחשבת לרשת דיסקאונט שיעורי הרווחיות שלה דווקא גבוהים למדי ביחס לענף. ב-2008 עמד הרווח התפעולי שלה על 7.3%, לעומת פחות מ-5% ברשתות השיווק הגדולות.