ישונו דרישות הסף למינוי מנכ"לים למשרדי ממשלה: לא יידרשו לניסיון ניהולי של ארבע שנים

כך ממליצים חברי ועדת השרים לבחינת התנאים למינוי המנכ"לים בראשות שר המשפטים, פרופ' יעקב נאמן ; מזוז קיבל את עמדת פרידמן

דרישות הסף למינוי מנכ"לים למשרדי הממשלה ישונו ולא יידרש ניסיון ניהולי של ארבע שנים כתנאי להעסקתם- כך ממליצים חברי ועדת השרים לבחינת התנאים למינוי המנכ"לים בראשות שר המשפטים, פרופ' יעקב נאמן.

ב-13 באפריל 2008 החליטה הממשלה לראשונה על כישורי סף למינויי מנכלים למשרדי הממשלה. ההחלטה, הקובעת בין היתר כי למנכ"ל משרד ממשלתי יידרש תואר אקדמי וניסיון בתפקיד ניהולי של ארבע שנים לפחות בשירות הציבורי או בתאגיד בעל היקף עסקים משמעותי או בתפקיד רלוונטי, עוררה בקרב כמה משרי הממשלה החדשים קשיים לא מבוטלים במינוי מנכ"לים למשרדיהם. כך למשל, שר התמ"ת, בנימין בן אליעזר, מבקש למנות את שרון קדמי, שרת התרבות והספורט, לימור לבנת מבקשת למנות את יורם מלכה וגם משרדי התקשורת, המדע, הפנים והתחבורה נותרו עד כה ללא מנכ"ל לאחר שהמועמדים אותם הם מבקשים למנות אינם עומדים בקריטריונים של ועדת המינויים הפועלת בנציבות שירות המדינה.

בישיבת הממשלה האחרונה החליטה הממשלה למנות ועדת שרים בראשות שר המשפטים שתבדוק את הנושא. על חברי הוועדה נמנים בנוסף,שר האוצר, יובל שטייניץ, שר החינוך, גדעון סער, היועמ"ש מני מזוז ונציב שירות המדינה שמואל הולנדר.

הוועדה, שצפויה להגיש את מסקנותיה בישיבת הממשלה הקרובה, החליטה שכדי להיטיב עם אופן הבחירה והמינוי של המנכ"לים, אסור לוותר על תנאי סף, אך יחד עם זאת, החליטה הוועדה פה אחד על נוסחת פשרה שאותה הוביל נאמן, ושמקובלת גם על היועמ"ש מזוז, על פיה נדרשים שני תנאים מצטברים למינוי - תואר אקדמי וניסיון ניהולי או ניסיון בתפקיד בכיר במשרד שבו אמור המנכל להתמנות. זאת, במקום ארבע שנות ניהול בכיר כפי שהוחלט בישיבת הממשלה ב-2008. עם זאת, למנכ"ל יידרש ניסיון בתפקיד בכיר בשירות הציבורי בתאגיד בעל היקף עסקים משמעותי, או שיהיה בעל ניסיון בתפקיד בכיר בתחום פעילותו העיקרי של המשרד בו הוא מיועד לכהן כמנכ"ל.

בנוסף, נקבעו חריגים לתנאים. אדם בעל ניסיון מיוחד ששר ירצה למנותו יידרש להופיע שוועדת המינויים יהיה לה שיקול דעת בנושא. הוועדה סבורה כי יש מקום לגמישות להבחנות הנדרשות בין המשרדים השונים.