לקחו לפייסבוק את הבאזז

כל הכבוד על העמידה כנגד טייקוני הרשת, אך איך מתכוונים בעלי טוויטר לעשות כסף?

זה היה השבוע של טוויטר, ואף יותר מזה - אין ספק שזוהי השנה של טוויטר. שירות המיקרו-בלוגינג, אותו הקימו אוון וויליאמס, ביז סטון וג'ק דארסיי ב-2006, הצליח לעורר בחודשים האחרונים את אותו באזז שלו זכתה פייסבוק בשנה שעברה.

הכלה וחתניה

השנה טוויטר היא הכלה הנחשקת. והחתנים המיועדים? יש לא מעט: החל מענקית האינטרנט גוגל, דרך הרשת החברתית פייסבוק וכלה בענק המחשבים אפל, שעל ההתעניינות שלו התבשרנו רק השבוע. גם הנדוניה לא מבוטלת: היא נעה בין 500 מיליון דולר ל-700 מיליון דולר, ונדמה כי היד עוד נטויה. ככל ששיעורי הצמיחה של טוויטר ימשיכו לגדול, כך גם תימשך ההתעניינות הציבורית והעסקית בה.

מבחינת המייסדים, הם נמצאים עכשיו על הגל. ומשמעות הדבר היא שהם עדיין יכולים לסרב ולהמתין להצעה טובה יותר. על פניו, מייסדי טוויטר צודקים. בנקודת הזמן הנוכחית, הם מעריכים, עדיף להישאר עצמאים, להתמקד בגדילה, ולהימנע מהתקשרות עם שחקניות ענק.

אלו אומנם מציעות סכומים נדיבים, אך גם עשויות לפגוע בייחודיות השירות, ואף להעלימו. בעתיד, מעריכים המייסדים, כבר תבוא הצעה ראויה יותר ובתזמון מוצלח יותר.

איך לעזאזל עושים מזה כסף

אולם, כאן קבור הכלב. מלבד גל הפופולריות, טוויטר מזכיר את פייסבוק או את יו-טיוב, בכמה מובנים נוספים, ובראשם העדר מודל עסקי יציב, שיאפשר לתרגם את הפופולריות הזו לתזרים מזומנים. בתקופת המיתון הנוכחי, כבר ברור שגולשים נאמנים זה לא הדבר הכי חשוב, ושהכסף לא בהכרח מגיע אחריהם. הצדק, מסתבר, לא מאפיין את עידן הווב 2.0.

חייבים להעריך את מייסדי טוויטר שעומדים בפרץ, ומקפידים לשמור על עצמאותם, בין אם זה נובע ממניעים אידיאליסטיים ובין אם ממניעים גרידיים. אבל מומלץ כי לא יתעלמו מטעויות של אחרים: פייסבוק, לדוגמה, היתה לפני שנה מוערכת ב-15 מיליארד דולר. היום, כבר מדברים על 2 מיליארד דולר.

טוויטר עשוייה למצוא את עצמה קירחת מכאן ומכאן - ללא מודל עסקי שמצליח להצדיק את קיום האתר, וללא הצעת רכש נדיבה, שתאפשר למייסדים לצאת לחופשה ללא תשלום, או להמשיך לפרויקט הבא. חשוב שיזכרו כי גם יכולת ההישרדות של אתרים מוצלחים מוטלת בספק, אם אין ביכולתם למצוא מודל רווח מתאים. יו-טיוב כבר אמרנו?