עוף לא מוזר

רמי לוי קיבל השבוע (שוב) את תואר רובין הוד הישראלי, לאחר שרכש את עוף העמק

בעל השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה, רמי לוי, נקט השבוע בצעד מבריק, כאשר מכר 10% ממניות הרשת לבית ההשקעות פסגות.

כעת, הכניסה של מניית לוי למדד תל-אביב 100, כניסה שהייתה המניע למכירה, נראית קרובה מאי פעם. שווי השוק הנוכחי של החברה, 547 מיליון שקל, גבוה יותר מ-16 חברת הנמצאות כרגע בתל-אביב 100, ואם לא יחולו שינויים דרמטיים - מניית לוי תצעד בקרוב היישר את המדד.

צעד נוסף עשה רמי לוי השבוע, אם כי באופן פרטי, כאשר זכה בהתמחרות, יחד עם עמיר שיווק, על עוף העמק תמורת 13 מיליון שקל. לפי שעה, לא ברור אם לוי יהיה הקוסם שיהפוך את המפעל הכושל למצליח, אבל בכל מקרה - מאחורי המספרים הללו מסתתרת עסקת נדל"ן טובה במיוחד.

מאז הנפקת רשת השיווק שיווק השקמה לבורסה במאי 2007, הרשת מתפתחת בקצב מהיר ורושמת גידולים מרשימים בכל הפרמטרים. לוי עצמו, הוכיח שהוא לא רק קמעונאי מהשורה הראשונה, הוא גם איש שיווק שיודע לעשות "בית-ספר" למתחרים שלו, גם אם אלה גדולים ומובילי שוק.

את השיעור הראשון העביר לוי כשהוריד את מחיר העוף ברשת לשקל אחד בלבד לק"ג, ופתח חזית קרב מול שופרסל ורבוע כחול, שגררה את כל השוק למלחמת מחירים.

גם בערב הפסח האחרון, כשמספר רשתות מזון הודיעו שיחלקו חבילת מצות בחינם מעל קנייה בסכום מסוים, לוי מיהר להודיע כי יחלק מצות וקוטג' בשני שקלים בלבד גם למי שלא ירכוש ולו מוצר אחד נוסף ברשת.

עד כה, לוי לא ביצע רכישות של רשתות אחרות, למרות שבחן רבות מהן. הסיבה פשוטה: לוי לא מוכן לשלם פרמיה. מנגד, הוא חיכה לטעויות של מתחרים. כשרבוע כחול החליטה לצאת מסניף שפע שוק ברמת גן, לוי מיהר לנהל מו"מ על שכירת המקום ולהיכנס במקומה. חוזה השכירות שעליו הוא חתום אומנם נמוך ב-20% מהמחיר ששילמה רבוע כחול, אבל זה לא העניין. מאז פתיחת הסניף הוא הומה אדם ופעילות. בתוך חודש הוא הפך לסניף הראשון בפדיון הרשת, שקצב המכירות השנתי בו עומד על כ-240 מיליון שקל בשנה.

לוי בנה את המותג כזול, צעד אחר צעד, באופן יסודי, שקול ומחושב. בזמן שההאטה במשק נותנת כבר את אותותיה במזון, לוי עושה חיל, והמכירות ברשת נוסקות אל-על. ביטוי לכך נראה גם בנתח השוק של הרשת, שלפי נילסן גדל במארס האחרון מ-3.2% ל-3.9%.

מניית רמי לוי צנחה בכ-40% במפולת השווקים שאירעה בשנה שעברה, אולם מתחילת השנה היא זינקה ב-150%. שווי השוק הנוכחי שלה גבוה ב-30% משווי החברה בעת ההנפקה.

כעת נשאר לרמי לוי להמתין ולראות את תוצאות המהלך האחרון שיביא אולי להגדלת הסחירות של המניה ועלייה בשווי השוק של החברה. אבל זה יחכה רק עד אחרי שלוי יוציא לפועל את הצעד הבא, שהתסריט שלו, יש להניח, רץ כבר בראשו.