נשיא הטכניון: "הקיצוצים בהשכלה ידרדרו את רמת האוניברסיטאות לרמה של מדינות עולם שלישי"

ח"כ יוחנן פלסנר בכינוס חירום שנערך היום עקב כוונת האוצר לקצץ מיליונים מתקציב ההשכלה הגבוהה: "עוד לא זכור לי שיצאו מאגף התקציבים חתני פרס נובל לעומת אלה שיצאו מהאקדמיה"

"באוצר חושבים שמדע מפתחים לפי כוונות של פקידים, אבל זה לא משהו שקיים במקומות אחרים בעולם" - כך פתח היום (שישי) שר המדע, דניאל הרשקוביץ', את כינוס החירום להצלת ההשכלה הגבוהה שנערך בתל אביב. כינוס החירום התקיים לאור כוונות משרד האוצר לקצץ מאות מיליוני שקלים מתקציב ההשכלה הגבוהה וכוונתו להעלות את שכר הלימוד הכללי ולהפסיק סבסודו במספר תחומי לימוד.

מלבד הרשקוביץ, לקחו היום חלק בחינוך גם יו"ר ועדת חינוך, ח"כ זבולון אורלב; יו"ר הוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת), פרופ' שלמה גרוסמן; סגן יו"ר הכנסת, אלכס מילר; יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין; נשיא הטכניון ויו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה), פרופ' יצחק אפלויג וכן נציגי ארגוני הסטודנטים.

"ההצעות של האוצר הן ביסודן דבר אחד חוסר הבנה מוחלט של מהי השכלה גבוהה", הוסיף הרשקוביץ ובכך הצטרף לביקורת של שרים נוספים כמו שר החינוך, גדעון סער, והשר לענייני מיעוטים, פרופ' אבישי ברוורמן, נגד מדיניות הקיצוצים של האוצר במערכת החינוך וההשכלה הגבוהה. שלושת השרים כמו יתר חברי הממשלה, יצטרכו להצביע ביום שלישי הקרוב על מסגרת התקציב וחוק ההסדרים ולהכריע בנושא.

שטייניץ הסכים להידברות לגבי שתי גזירות

ח"כ אלקין הביא איתו בשורה לכינוס, כשאמר ששר האוצר, יובל שטייניץ, נועד עימו מוקדם יותר והסכים להוציא מההצבעה שני נושאים שינוי מבנה הות"ת והרצון להקים חברה ממשלתית שתבצע הערכת איכות לימודי ההוראה בהשכלה הגבוהה לטובת הידברות בנושא מחוץ לחוק ההסדרים וההצבעה בממשלה. "זה קצת חריג שיו"ר הקואליציה שאחראי לחלק את חוברות הצעות המחליטים של האוצר לשרים מגיע לכינוס כזה אבל באתי לכאן בתור מי שצמח מתוך מערכת ההשכלה הגבוהה שהיא אחד מהיהלומים שבכתר של המדינה", אמר אלקין.

יו"ר ועדת החינוך, ח"כ אורלב, ציין כי ביום שני הקרוב יתקיים דיון חירום בוועדת החינוך ובו "נקבל החלטה כדי שנוכל להגן כראוי על עתידה של מדינת ישראל דרך ההגנה על ההשכלה הגבוהה". אורלב ציין כי בכוונתו גם לפעול להצעת חוק שתבטיח את מעמד הות"ת בהשכלה הגבוהה ותקשה בכך על האוצר לנסות ולכרסם במעמדו של הגוף שאחראי על תקצוב המוסדות להשכלה גבוהה.

יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות ונשיא הטכניון, פרופ' יצחק אפלויג, אמר כי "הקיצוצים המתוכננים של האוצר ידרדרו את רמת האוניברסיטאות לרמה של מדינות עולם שלישי". ח"כ יוחנן פלסנר, שנכח אף הוא בכינוס היום, ביקר את התנהלות האוצר ואמר כי "עוד לא זכור לי שמאגף התקציבים באוצר יצאו חתני פרס נובל כמו שיצאו מהאקדמיה".

הסטודנטים: ננהל מלחמת חורמה ונשרוף צמיגים

נציגי ארגוני הסטודנטים שהיו בכינוס, נתנאל אייזק מארגון הסטודנטים ואיציק שמולי מהתאחדות הסטודנטים, איימו כי הם מתכוונים לנקוט צעדים חריפים במידה ויוחלט להעלות את שכר הלימוד ולהפסיק את הסבסוד המתוכנן ללימודי משפטים, חשבונאות ומינהל עסקים. "אם נצטרך לצאת למאבק, אנחנו נצא. אם ההסתדרות יודעת לעשות זאת בלחיצת כפתור, אז אנחנו נעשה זאת בשריפת צמיגים". לדברי שמולי, "ננהל מלחמת חורמה אמיתית במי שמבקש לפגוע בציבור הסטודנטים".

באשר לשאלת "גלובס" אילו צעדים יינקטו במידה ועד יום שלישי לא ישתנו הדברים והקיצוצים בהשכלה יועלו להצבעה, אמר ח"כ אורלב כי "במידה והדבר לא יסתדר, שוחחנו כבר מאחורי הקלעים על צעדים דרסטיים, כולל שביתות". יש לציין כי באגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב מתכוונים למחות כבר ביום ראשון הקרוב נגד כוונת הקיצוצים ולקיים שביתה בת שעה שבמהלכה לא יתקיימו לימודים.