ברק אובמה מושיט גזר ומקל לעולם הערבי: יישא נאום היסטוריה במצרים; יחדש את הסנקציות הכלכליות והדיפלומטיות נגד סוריה

נשיא ארה"ב יגיע בתחילת יוני לעיר מצרית, כנראה קאהיר, להשמיע קול קורא לעולם המוסלמי - אחד הנאומים החשובים בנשיאותו ; יטיל סנקציות כלכליות ודיפלומטיות על דמשק בגלל היותה "איום" על אינטרסים אמריקניים ; רוצה לוודא כי סוריה לא תתערב בבחירות בלבנון הצפויות להיערך ביוני

הנשיא ברק אובמה הושיט אתמול (ו') גזר ומקל לעולם הערבי, בהפרש של כמה שעות. הבית הלבן הודיע כי הממשל בחר במצרים כאתר שבו ישמיע אובמה נאום היסטורי לעולם המוסלמי. לפני כן הודיע אובמה לקונגרס כי החליט לחדש את הסנקציות הכלכליות והדיפלומטיות על סוריה בגלל היותה "איום" על האינטרסים האמריקניים.

אובמה יגיע לעיר מצרית, כנראה קהיר, ב-4 ביוני, כשבועיים וחצי לאחר פגישתו המתוכננת עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בוושינגטון, כדי להשמיע קול קורא ל"המון המוני אנשים", ערבים ומוסלמים אחרים, נאום שהוא עצמו הגדירו כאחד האירועים המתוכננים החשובים ביותר בנשיאותו. פקידי ממשל הבהירו כי אובמה לא ינצל את ההזדמנות כדי לבקר בישראל.

בחירת מצרים, אחת מבעלות בריתה החשובות של ארה"ב במזרח-התיכון, חושפת את ממשל אובמה לביקורות בגלל השלטון האוטוקרטי במדינה. הענקת הכבוד למצרים, ובעקיפין לחוסני מוברק, תתפרש בעולם הערבי כהבעת תמיכה שקטה במשטר הברזל הרודני של נשיאה, שנוהג לשסות באופוזיציה האיסלמית החזקה את כוחות הביטחון הממלכתיים.

במאמץ להקדים תרופה למכה, אמר אמש רוברט גיבס, דובר הבית הלבן, כי הביקור המתוכנן של אובמה במצרים אינו צריך להתפרש כתמיכה בממשלת מוברק. לדבריו, "מבחינות רבות מייצגת מצרים את לב העולם הערבי". לדבריו, סוגיות של דמוקרטיה וזכויות האדם מעסיקות את הנשיא, וביקורו במצרים יהיה הזדמנות טובה להעלותן בשיחות עם מוברק.

"זה לא יהיה נאום למנהיגים", אמר גיבס. "זה יהיה נאום להמון המוני אנשים ומאמץ מתמשך מצידו של נשיא זה, וממשלו, להראות כיצד אנו יכולים לפעול יחדיו להבטיח את ביטחונם של ילדי הארץ הזו, כמו את ביטחונם של ילדים ברחבי העולם המוסלמי".

זו לא תהיה הפנייה הפומבית הראשונה של אובמה למוסלמים בעולם. בביקורו בטורקיה באפריל התחייב הנשיא, כי ארה"ב "לעולם לא תימצא במצב של מלחמה עם האיסלם". דברים דומים השמיע הנשיא לפני מספר חודשים בראיון לערוץ הכבלים הערבי, אל ערביה.

במכתב לקונגרס הודיע אובמה, כי הוא רואה עצמו מחוייב לחדש את הסנקציות הכלכליות והדיפלומטיות נגד סוריה. סנקציות אלה הוטלו בראשונה ב-2004 על-ידי הנשיא לשעבר ג'ורג' בוש. במכתבו קובע אובמה כי חידוש הסנקציות הוא גמול על תמיכת סוריה בטרור, מאמציה להשיג נשק של השמדה המונית ונקיטת צעדים שנועדו לחתור תחת הפעילויות הצבאיות של ארה"ב בעיראק. סוריה היא "איום" על אינטרסים אמריקניים, אומר אובמה. נימוקים דומים העלה בזמנו בוש.

הסנקציות אוסרות יצוא נשק וציוד צבאי לסוריה, שוללות מחברות תעופה אפשרות לטוס לארה"ב, וחוסמות גישת גורמים סוריים, יחידים וחברות, למוסדות פיננסיים אמריקניים.

הצעד האמריקני בולט במיוחד על רקע מאמצי וושינגטון להתקרב לדמשק, במאמץ לתקע טריז בינה לבין איראן. ההודעה על הסנקציות פורסמה זמן קצר לאחר ששני דיפלומטים אמריקניים, דניאל שפירו, בכיר במועצה לביטחון לאומי, וג'פרי פלטמן, בכיר בסטייט דיפרטמנט, נפגשו עם שר החוץ הסורי, וואליד אל מועלם, בדמשק. זה הביקור השני של שני הדיפלומטי בדמשק מאז שאובמה עלה לשלטון.

"אנו צריכים לראות צעדים קונקרטיים של ממשלת סוריה שהיא מתחילה לנוע לכיוון אחר", אמר אמש דובר משרד החוץ האמריקני, רוברט וודס.

באופן ספציפי, הממשל רוצה לוודא שסוריה לא תתערב בבחירות בלבנון, שמתוכננות להיערך ביוני. בכל אופן, השיחות הישירות בין דמשק לוושינגטון יימשכו גם בתקופת הסנקציות. תקוות הבית הלבן היא, שהשיחות יחלישו את הקשרים בין סוריה לאיראן.