וולס פארגו נגד ה'פד': "האומדנים של מבחני הלחץ שמרניים מדי"

הבנק ביצע בסוף השבוע גיוס בזק של 7.5 מיליארד דולר במניות רגילות כדי להוכיח שמצבו טוב מכפי המשתקף במבחני העמידות

דיק קובסביץ', יו"ר בנק וולס פארגו, חיזק בשבוע שעבר את דימויו כפרש הבודד של הבנקאות האמריקנית. הנהלת וולס פארגו מתחה ביקורת קשה על התוצאות של מבחני העמידות שנערכו לבנקים הגדולים. במבחן של וולס פארגו נמצא גירעון לכאורה בסך 13.7 מיליארד דולר בהון העצמי של הבנק.

בבנק טוענים כי הפדרל ריזרב התבסס על "אומדנים שמרניים מאוד" כאשר הוא העריך את פוטנציאל ההכנסות של וולס פארגו. קובסביץ', יחד עם מנכ"ל הבנק, ג'ון סטאמפ, וסמנכ"ל הכספים, הווארד אטקינס, מסרבים לוותר בנקודה זו לפדרל ריזרב. הם ניצבים מאחורי הניתוח שלהם את מצבו של הבנק והם נחושים בדעתם להוכיח שהפד, הגוף שמפקח עליהם, טעה.

מהלך אגרסיבי

וולס פארגו גייס ביום ו' במהירות 7.5 מיליארד דולר בהנפקת מניות רגילות, ומסר שהוא מתכנן לגייס את יתרת ההון הדרוש מהכנסותיו בשני הרבעונים הבאים, שיוכיחו שהפד טעה באומדניו.

אנליסטים טענו כי זהו מהלך אגרסיבי, אך הוא מתיישב היטב עם גישתו העצמאית המסורתית של הבנק, שתמיד הרחיק את עצמו ממנטליות העדר של וול סטריט. וולס, לדוגמה, הוא הבנק הגדול היחיד שמקיים שיחות ועידה מוקלטות מראש על תוצאותיו הכספיות, ולא מותירות מקום לשאלות של אנליסטים. הוא גם הבנק היחיד שלא הסתבך בגדול במשכנתאות סאב-פריים ובאיגוח שלהן בשנים האחרונות.

קובסביץ' נחשב מנהל קשוח ובוטה, שהיה בעבר אחד המועמדים לניהול סיטיקורפ (החברה הבנקאית שהפכה לסיטיגרופ ב-1999), והוא מותח ביקורת קשה עקבית על מעורבות הממשל במערכת הבנקאית. בעבר הוא הצליף בהגבלות שהוטלו על השימוש בכספי TARP, קרן החילוץ שהקים הממשל לבנקים, והוא אף כינה את מבחני העמידות "איוולת", וטען שהביקורת הפיקוחית הרגילה יכלה להספיק לאותה מטרה.

באוקטובר 2008 הודיע וולס פארגו שהוא קיבל מהממשל במסגרת תוכנית הסיוע 25 מיליארד דולר, שהוא אינו זקוק להם. קובסביץ' אמר שהוא בטוח שרכישת בנק וואכוביה ב-15 מיליארד דולר ללא ערבויות מהחברה הפדרלית לביטוח פיקדונות לא מחייבת שום ריפוד הון נוסף.

נושא לוויכוח

ההון שוולס פארגו עשוי להזדקק לו כדי להתמודד עם ההפסדים הצפויים בתיק ההשקעות של וואכוביה הפך מאז לנושא לוויכוח בתוך הממשל ובין אנליסטים ומשקיעים.

סמנכ"ל הכספים אטקינס אמר שהמפקחים החליטו שהבנק זקוק לתוספת הון בין היתר, מפני שהבנק רשם מחיקה מראש של 40 מיליארד דולר לפני מס עבור ההפסדים הצפויים לאורך חיי תיק הנכסים של וואכוביה.

"מבחני העמידות התבססו על הפסדים צפויים בשנתיים הראשונות, אך אנחנו שקללנו מראש את כל הסיכויים להפסד בתיק של וואכוביה, ומבחני העמידות לא התחשבו בכך", אמר אטקינס. אילו וולס פארגו היה מתבסס רק על שתי שנות הפסדים, הבנק היה רושם עוד הון של 13 מיליארד דולר. לטענת אטקיס, זו בערך אותה כמות ההון שהממשל קבע שחסרה לו.