הזדמנות לרווח בשולי המשבר

היציאה מהמשבר מגלמת הזדמנות די חד פעמית לרווח בהשקעה בחוזי הזהב והכסף

טל עבדה הוא סמנכ"ל כלל פורקס

העלייה במחיר הזהב בתקופות משבר היא תופעה רווחת ומוכרת כבר שנים רבות, אבל מעטים מתייחסים לתקופה שאחרי משבר כהזדמנות בפני עצמה בסחורה זו.

הגרף שלפנינו מציג את שערי הזהב והכסף מתחילת יוני 2008 ועד היום:

טל עבדה


עד אוגוסט 2008, התנהגו הזהב והכסף באופן מאוד דומה ובמתאם כמעט מושלם. הירידות החדות בשוקי המניות באוגוסט ובספטמבר 2008 הביאו למפנה (מסומן בגרף). הכסף המשיך להיחלש, בדומה למגמה הכללית בשוק הסחורות, אבל הזהב לעומתו שינה כיוון והחל להתחזק. התחזקותו נובעת מחוסר הוודאות שאפיינה תקופה זו - מציאות, שתמיד דוחפת אותו כלפי מעלה, כפי שציינתי בתחילת המאמר.

עד לא מזמן, שמרו הזהב והכסף על מרחק דומה ממחירם ביוני 2008 (הזהב מלמעלה והכסף מלמטה) אבל מאז תחילת 2009 התחיל שינוי קל בהתנהגותם וביחס למחירם ביוני.

בחודשיים שעברו, כשהשווקים עולים הכסף עולה יותר מהזהב, ובירידות הזהב יורד יותר מהכסף. הזהב נסחר כבר סביב 910 דולר לאונקיה, לא רחוק מהמחיר הגבוה ביותר שנרשם לו אי פעם (מעט מעל 1000 דולר לאונקיה) והכסף נסחר סביב 13.9 דולר לאונקיה, רחוק מאוד משיאו (כמעט 19.5 דולר לאונקיה).

מתחילת אפריל הזהב עלה ב-4.2% (מ-876 דולר ל-913 דולר לאונקיה). הכסף, לעומתו עלה ב-11% (מ-12.45 דולר ל-13.83 דולר), בשיעור גבוה כמעט פי שלושה.

אני סבור שהמגמה הנוכחית מצביעה על כך שהזהב והכסף בדרכם לסגירת פער המחירים שנפתח באוגוסט 2008. דבר שיכול להוות הזדמנות מעניינת לרווח.

הדרך לכך היא נקיטה באסטרטגיית לונג שורט (לונג על הכסף, שורט על הזהב).

בדרך לניצול ההזדמנות הזו חשוב לזכור שהשוק עדיין מגלם סיכון גבוה. לכן נבחר באסטרטגיית לונג-שורט ונקפיד על מינוף נמוך.

נקנה את הכסף (לונג) ובמקביל נמכור את הזהב בחסר (שורט) בסכום זהה. כך נוכל לספוג גם ירידות משמעותיות במחיר הכסף בדרך לצימצום הפער בין הנכסים. על ידי שימוש באסטרטגיה גם אם הזהב יחלש או הכסף יתחזק, גם אם זה יקרה ב-20% גבוה או נמוך ממחירם הנוכחי, נוכל להרוויח.


דוגמא ממחישה

נניח שהחלטנו להקצות לעיסקה הזו ביטחונות בסך 100 אלף שקלים. נפתח עסקה במינוף פי 5 ונקנה ספוט על אונקיות כסף בסכום 500 אלף שקלים ונמכור ספוט על אונקיות זהב בסכום זהה.

כל עוד הכסף והזהב יעלו או ירדו באופן דומה לא נרוויח ולא נפסיד, כך אנו מנטרלים את סיכוני שוק המתכות-היקרות ומתמקדים בסיכון וההזדמנות שגלומים בפער המחירים בין הזהב לכסף בלבד.

סגירה או אפילו צימצום של הפער יניבו רווח נאה:

בעת כתיבת המאמר נסחר הזהב ב-3.4% והכסף במינוס 17.3% ביחס למחיר הבסיס שלהם ביוני 2008. במושגי האסטרטגיה מחירים אלה מבטאים פער לונג-שורט בשיעור 20.7%.

סגירה מלאה של הפער תניב רווח גדול, לפי החישוב הבא: חצי מיליון שקלים כפול 20.7% הם - 103,500 שקלים. לאור הפוטנציאל הטמון באסטרטגיה, גם סגירה חלקית של הפער תניב תשואה מכובדת.

לקבלת תזכורת בדוא"ל על מאמר חדש שלח "אני מעוניין" למייל tal@clalforex.co.il.

ניתוח הכלול בדוח זה הינו למטרת אינפורמציה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה של מטבע ו/או הסחורות המתוארים בדוח. הניתוח מתפרסם על מידע אשר פורסם לכלל הציבור ומידע אחר, לרבות מידע שפורסם על ידי החברה נשואת דוח זה, ואשר כלל פורקס מניחה שהינו מהימן, וזאת, מבלי שביצעה בדיקות עצמאיות לשם בירור מהימנות המידע. המסחר במטבע חוץ, סחורות, מדדים ומתכות כרוך בסיכון רב ואינו מתאים לכל אדם.