כצפוי: ברלינר מונתה לנשיאת המחוזי בת"א, זיוה הדסי-הרמן מונתה לנשיאת השלום בת"א

כך הודיעו היום שר המשפטים, יעקב נאמן, ונשיאת העליון, דורית ביניש ; ברלינר הועדפה על פני השופט אורי שהם ; 4 מתוך 5 הנשיאים החדשים שמונו היום הן שופטות ; 4 מהם גם נחשבים לפליליסטים מובהקים

כצפוי, השופטת דבורה ברלינר מונתה לנשיאת בית המשפט המחוזי בתל-אביב - כך הודיעו היום (ב') שר המשפטים, יעקב נאמן, ונשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש. ברלינר הועדפה על פני השופט אורי שהם, שהומלץ גם הוא על-ידי ועדת האיתור.

באופן צפוי מונתה גם השופטת זיוה הדסי-הרמן לנשיאת בתי משפט השלום במחוז תל-אביב, לאחר שהועדפה על עמיתיה, אבי זמיר ומרדכי פלד. השופטת שולמית דותן מונתה לנשיאת השלום בירושלים, לאחר שהועדפה על פני יצחק שמעוני. דותן נחשבת לשופטת חכמה ומוערכת, בקיאה ומנוסה מאוד בתחום הפלילי.

השופטת דפנה בלטמן-קדראי מונתה לנשיאת בתי משפט השלום במחוז מרכז, לאחר שגברה על השופט שאול מנהיים, ואילו השופט ג'ורג' אזולאי מונה לנשיא בתי משפט השלום במחוז הצפון (הועדף על פני מרדכי נדל). 4 מבין 5 הנשיאים החדשים הן נשים, ולמעט בלטמן-קדראי, כולם נחשבים לפליליסטים מובהקים.

בסביבת ביניש ונאמן טוענים כי הליך הבחירה היה "הרמוני" ונעשה בהסכמה מוחלטת, מבלי שהתגלעו חילוקי דעות ומבלי שמי מהם נדרש להתפשר. השר והנשיאה נפגשו מספר פעמים ודנו בכל מועמד שוועדות האיתור המליצו עליו. עם חלק מהמועמדים הם נפגשו, וכן התייעצו עם גורמים שונים.

זיוה הדסי-הרמן החלה את דרכה המקצועית בשנת 1972 במחלקה המשפטית של עיריית פתח-תקווה, שם עבדה כ-20 שנה. ב-1992 מונתה לשופטת שלום, וכעבור 9 שנים מונתה לסגנית נשיא בית משפט השלום בתל-אביב. מספר עורכי דין, ובראשם ראש לשכת עורכי הדין לשעבר דרור חטר-ישי, ניסו להניא את נאמן ממינויה, בטענה כי היא נעדרת מזג שיפוטי מתאים ומתייחסת באופן מעליב לנאשמים ועורכי דין.

חטר-ישי, שהורשע על-ידה הדסי-הרמן בעבירות מס (מהן זוכה במחוזי), קבל גם על דרך ניהול משפטו, כפי שעשה בפני הוועדה לבחירת שופטים כשקידומה למחוזי עמד על הפרק. משפטו היה טעון ואף עורר סערה כשהשופטת עדנה בקנשטיין העבירה פתק להדסי-הרמן, מעט לפני הכרעת הדין, בו כתבה לה: "יישר כוח".

מנגד, הדסי-הרמן זכתה להמלצת נשיא המחוזי הפורש, אורי גורן, שאמר כי "היא שופטת בכירה, חכמה וטובה". כמו ברלינר, גם הדסי-הרמן היא שופטת פליליסטית מובהקת, והיא דנה בעיקר בתיקי ניירות ערך. בין היתר היא אחראית לזיכויו של בעל השליטה בקרדן, יוסף גרינפלד, מעבירות שימוש במידע פנים, בפסק דין שאושר במחוזי והוגדר על-ידי המומחים בתחום ככזה ש"צפוי להפוך ל'אבן-דרך' בפסיקת בתי המשפט בתחום של עבירות ניירות ערך".

כן זיכתה הדסי-הרמן את יונתן קיי וניר הורה בפרשת אילנות בטוחה. מנגד, הרשיעה נאשמים בפרשת הרצת מניית טריידקל, הרשיעה את עופר גלזר בעבירות מין, ועמדה בראש ההרכב ששלח את ח"כ נעמי בלומנטל לכלא. בימים אלה היא שופטת את פעיל שוק ההון דניאל מולקנדוב.

ברלינר - ממסדית וסולידית / רקע

דבורה ברלינר נולדה בישראל ב-1947. היא למדה בתיכון עירוני ג' בתל-אביב, ושירתה כמורה ביישובי ספר במסגרת שירות לאומי. היא למדה תואר ראשון ושני במשפטים באוניברסיטת תל-אביב, ובמשך 12 שנה עבדה בפרקליטות מחוז תל-אביב. בשנת 1984 היא מונתה לשופטת שלום וכעבור 9 שנים קודמה למחוזי, שם ישבה בהרכבי ערעורים פליליים. כבר בשנת 2000 עלה שמה כמועמדת להתמנות לעליון.

ב-2004 נקלעה לעין הסערה, כשחבר הוועדה לבחירת שופטים דאז, ח"כ שאול יהלום מהמפד"ל, רקם "דיל" עם הנשיא אהרן ברק והשר טומי לפיד, לפיו יהלום יתמוך במינוי עדנה ארבל לעליון, תמורת מינוי ברלינר לכהונה בפועל ובהמשך לכהונת קבע. יהלום הסביר כי תמיכתו בה אינה נובעת רק מהיותה דתייה אלא גם מהיותה שופטת מצוינת שקידומה נבלם שלא בצדק, ולפיכך הוא מבקש לתקן את העוול. ברלינר כיהנה 10 חודשים כשופטת בפועל. השרה ציפי לבני שהחליפה את לפיד הקפיאה את המינוי עד לבחינתו מחדש, אך מאז לא מונו שופטי מחוזי במינוי קבע לעליון.

ב-1999 הפתיעה ברלינר כשהיתה בדעת מיעוט לפיה יש לזכות את מרגלית הר-שפי מאשמת אי-מניעת רצח רבין. ב-2006 היא רשמה היסטוריה כשהיתה לאישה הראשונה שקיבלה דרגת אלוף, אם כי זמנית, שאיפשרה לה לשבת בהרכב שדן בערעור הפרקליט הצבאי הראשי על ההחלטה שלא לשלול את דרגות האלוף (מיל') יצחק מרדכי.

ברלינר נחשבת לשופטת ממסדית וסולידית בעלת יחסי אנוש טובים, ולכזו המתרחקת מאור הזרקורים וממעטת לספק כותרות. ההרכב שבו היא יושבת, עם השופט זאב המר, אינו נחשב להרכב קל. הוא דחה את ערעוריהם של מורשעי אסון המכבייה, השר סלאח טריף, עופר נמרודי (בתיק השיבוש המשני), טל יגרמן ואחרים, הרשיע בשנית את רוצחי הנער דני כץ ז"ל, והחמיר בעונשו של "האנלייזר" אהוד טננבאום. מנגד, הוא זיכה את דב תדמור ודסק"ש בפרשת ישקר, והקל בעונשו של עו"ד משה שוב.