סמנכ''ל בכיר ברשות המסים על "חוק המטפלות": 75% מהנשים לא יהיו זכאיות לכל החזר או יהיו זכאיות להחזר מינימלי

בדיון בוועדת הכספים אמר גידי בר-זכאי: "אין לטעמינו מקום לשנות את כל שיטת המס במדינת ישראל - חשוב לזכור כי אנו נמצאים במשבר הקשה מאז קום המדינה"

"רוב הנשים לא ייהנו מהטבת המטפלות כי הן לא מגיעות לסף המס. מדובר על למעלה מ-60% מהנשים, ואז יקרה הדבר ההפוך: אלה שיש להן ייהנו, ואלה שאין להן לא ייהנו - ואז המדינה תשקיע כספים כדי להטיב עם אוכלוסיות מבוססות יותר" - כך אמר היום (ב') ח''כ משה גפני, יו''ר ועדת הכספים, בדיון שנערך בוועדת הכספים בנושא הכרה בהוצאות לטיפול בילדים לצורכי מס.

ח''כ ליה שמטוב מישראל ביתנו, שיזמה את הדיון ואת המהלך בכנסת, בירכה את בית המשפט על פסיקתו בנושא. עם זאת, היא טענה כי "הדיו של פסק הדין לא הספיק להתייבש, ונערי האוצר כבר מנסים למחוק. פקידי האוצר אומרים: 'נשים, אם אתן תעזו לבקש עוד משהו - נבטל לכן עוד חצי נקודת זיכוי'. נשים שיוצאות לעבודה צריכות לדעת שהילדים במסגרת בטוחה: מעון, גן או מטפלת - ולא משנה כמה הן מקבלות. אם אישה מקבלת 6,000 שקל ויש לה 2 או 3 ילדים, לא כדאי לה לצאת לעבודה. לגבי הפסיקה, צריכים לדון עליה".

לדבריה, "אני מציעה שנקים ועדה ציבורית שתבדוק את הנושא לעומק. יש רעיונות נוספים: אם במפעל עובדים 100 איש והוא מקים פעוטון פנימי - אז שיקבל מימון ממשלתי. יש הרבה דברים שחייבים להסדיר".

ח''כ צפי חוטובלי מהליכוד, יו''ר הוועדה לקידום האישה, אמרה כי "מדובר במהפכה חברתית. אם נצליח ליצור מציאות חדשה בה כל אישה תצא לעבוד בלי לקחת בחשבון את העלויות ואת שאר הדברים, באמצעות כל מיני מנגנונים. זו מהפכה. אני מצהירה כי זה יהיה נושא הדגל של הוועדה שלי. אין צורך בהקמת ועדה נוספת. דווקא בתקופה שנוצר פער עצם בין גברים לנשים יש צורך בחקיקה בנושא. תמיד אומרים למה אין נשים בעמדות מפתח? אך התשובות נמצאות כאן. הן נעדרות בשלבים של טיפוח וקידום הקריירה כי הן דואגות לילדים. הנושא דורש כינוס של המומחים הטובים בארץ בכל מיני נושאים: רווחה, כלכלה, משפט, משפחה" .

חוטובלי הצהירה כי כבר במפגש הבאה של הוועדה לקידום מעמד האישה יוקדש לבחינה מעמיקה של כל החלופות שמקובלות על האוצר. "אני כבר אומרת ב'פרומו': הדגש יינתן לנשים בשכבות החלשות ביותר", הצהירה.

גידי בר-זכאי, סמנכ''ל בכיר ברשות המסים, אמר כי בית המשפט פסק כי הוא משנה הנחת עבודה מסוימת שבו פעלה שיטת המיסוי בעשורים האחרונים. לדבריו, בית המשפט טען כי הוא לא צריך להביא בחשבון שיקולים תקציביים ואפילו לא שיקולים חברתיים אלא לתת פסק דין לפי הדין הקיים, והוא מודע לכך שהוא משנה דבר מהותי.

"כל אותן עשרות שנים שאני עוסק במס, הקו בין רשות המס למשלמי המס היה ברור. לראשונה, בית המשפט החליט לשרטט קו חדש. בית המשפט קבע כי הוא משנה את תפיסות עולם כאשר עד היום היה קונסנזוס. ברור וודאי שהדבר הזה לא יעזור לנשים לצאת לעבודה, כי 75% לא יהיו זכאיות לכל החזר או יהיו זכאיות להחזר מינימלי" טען בר-זכאי.

בר-זכאי הסביר כי ביצוע פסק הדין כרוך בתוספת תקציב של 6 מיליארד שקל, ו"אין לטעמינו מקום לשנות את כל שיטת המס במדינת ישראל. חשוב לזכור כי אנו נמצאים במשבר הקשה מאז קום המדינה" ציין בר-זכאי.

עם זאת, הוא הסביר כי נקודת זיכוי תינתנה על כל ילד עד גיל 8, ולכן ישנם אכן מאמצים לאמץ את גישת בית המשפט לפיה נקודות הזיכוי יהיו קשורות לכלכלת ילדים ולא לעידוד העבודה. "ניקוי ההוצאה הוא במסגרת שינוי שיטה בעולם המסים", סיכם בר-זכאי.

נציג אגף התקציבים הביא תמיכה בדברי בר-זכאי, וציין כי פסק הדין מפר את האיזון ומגדיל פערים. "כולנו יודעים שבסופו של דבר מי שיקבע ויכריע את הדבר הזה הוא המחוקק, ושלא תהיה אי-הבנה בנושא".