דלק רכב

עדיין לא עוצרת באדום

תעודת זהות

■ תחום פעילות: ייבוא, שיווק ומתן שירותים למכוניות מאזדה ופורד
■ מספר שנות פעילות: 34
■ מנכ"ל: גיל אגמון
■ מספר שנות כהונה: 11
■ שווי חברה: 3 מיליארד ש'
■ מספר עובדים: 245

הביטוי "מאיגרא רמא לבירא עמיקתא" הוא אולי הדרך הטובה ביותר לתאר את מה שעבר על חברת דלק רכב בחצי השני של שנת 2008. ברבעון השלישי אשתקד רשמה החברה רווח שיא של 193 מיליון שקל, שכולו חולק כדיבידנד. ברבעון הרביעי, כתוצאה ממשבר האשראי, נותרו בעינן מכירות כלי הרכב של החברה, הוצאות המימון גדלו, ובשורה התחתונה חלה תפנית חדה, ונרשם בה הפסד נקי של 20 מיליון שקל.

אך גם הפסד זה לא יכול להעיב על השנה הפנטסטית שעברה על דלק רכב. רכבי המאזדה, שאותם משווקת החברה מזה 18 שנה, ממשיכים להוביל את טבלאות מסירות כלי הרכב בישראל שנה 13 ברציפות, ומקנים למאזדה נתח שוק של 16% מכלל שוק הרכב הישראלי, נכון לאשתקד. בנוסף, מנתוני מסירות הרכב לרבעון הראשון של 2009, ועוד לפני נחיתת הדגם החדש של מאזדה 3 בקיץ הקרוב, לא נראה שיש מי שיוכל לערער על השליטה של דלק רכב בשוק הרכב הישראלי בעתיד הקרוב.

הפער בין כלמוביל, יבואנית רכבי מיצובישי ויונדאי, הממוקמת במקום השני במסירות כלי הרכב בישראל, לבין דלק רכב, עומד על 44% נכון לרבעון הראשון של 2009, ועל התחרות בשוק הרכב אמר בעבר גיל אגמון, מנכ"ל דלק רכב, כי "המאבק הוא על מספר 2, שם השחקנים מתחלפים בשנים האחרונות".

גיל אגמון הובא לדלק רכב כאיש מכירות בשנת 87' עוד כשהיה סטודנט לכלכלה. אביו, אברהם אגמון, כיהן אז כמנכ"ל החברה. עם השנים התקדם אגמון ג'וניור בסולם הדרגים, צבר כוח בחברה, ובשנת 98' מונה לתפקיד המנכ"ל. אחת ההצלחות שנזקפו לזכותו היא זיהוי מוקדם של התפתחות ענף הליסינג, זיהוי שהביא לכמות הרבה של רכבי מאזדה 3 ופורד פוקוס שנעים היום על כבישי ארצנו.

ענף הליסינג היה אחד מנפגעי משבר האשראי, ומכירות כלי רכב דרך שוק זה צפויות לקטון בשנה הקרובה. בנוסף, באופק כבר ניתן לראות את הגורם למלחמה הבאה בין יבואניות הרכב - היצרנים הסיניים. השקה אחת ליצרן רכב סיני כבר נערכה בישראל ע"י חברת דוד לובינסקי, יבואנית פיז'ו וסיטרואן. החברה השיקה את מותג הרכב SAIC, ועל אף שרק בשנה הבאה יתחיל שיווק המכונית בפועל, שאר היבואנים, ובהם דלק רכב, מנהלים מגעים עם יצרנים סיניים אחרים במטרה להשיג זיכיון ייבוא.

2009 אולי לא תיזכר כשנה הטובה ביותר של דלק רכב, אך סביר להניח כי גם בשנה זו היא תמשיך לשלוט בשוק הרכב המקומי.