בעקבות המשבר: המניות הדואליות "מעדיפות" את אחד-העם - משקל מסחרן בארץ עלה ל-50%

כך ע"פ מחקר שביצעה יחידת המחקר של הבורסה בת"א ; ברבעון האחרון של 2008 צנחו מחזורי המסחר במניות הדואליות בארה"ב ב-32% ; המחזור היומי בת"א נותר יציב ברמה של כ-200 מיליון שקל

נורית דרור, כלכלנית מיחידת המחקר של הבורסה בת"א, פירסמה היום (ב') תוצאות של מחקר שביצעה בקרב המניות הדואליות בעת משבר כלכלי. מהמחקר עולה, כי משקל המסחר במניות הדואליות בבורסה בת"א, עלה לכ-50% ברבעון האחרון של 2008.

דרור מציינת, כי המשבר הפיננסי העולמי הגדיל את משקל המסחר במניות הדואליות ב"מגרש הביתי" שלהן - בבורסה באחד-העם, בגלל הירידה החדה במחזורי המסחר בהן בארה"ב. הגידול בחלקו של המסחר במניות הדואליות במגרש הביתי בולט ב-28 מניות, כאשר ב-10 מניות נותר חלקה של הבורסה בת"א ללא שינוי ובשלוש מניות ירד חלקו של המחזור בת"א.

ברבעון האחרון של 2008 צנחו שערי המניות בעולם ועימם גם מחזורי המסחר. המניות הדואליות, הנסחרות גם בארה"ב, נהנו מ"כרית ביטחון", שהיווה עבורן המסחר בבורסה בת"א ומשקל המסחר בהן בת"א עלה בממוצע מכ-41% בינואר-ספטמבר 2008 לכ-50% ברבעון האחרון של השנה.

הבדיקה כללה 41 מניות הנסחרות במקביל בבורסה בת"א ובבורסות ארה"ב. מהנתונים עולה כי המחזור היומי הכולל בתל-אביב במניות הדואליות, נותר יציב ברמה של כ-200 מיליון שקל. לעומת זאת, בארה"ב ירד המחזור היומי במניות אלה ברבעון האחרון של השנה בכ-32%, והגיע לסכום דומה של 200 מיליון שקל.

היציבות בהיקף המסחר במניות הדואליות בת"א בולטת במיוחד על רקע צמצום של 24% במחזור הכולל במניות בבורסה בת"א, שהתכווץ לכ-1.6 מיליארד שקל בשלושת החודשים האחרונים של 2008, מכ-2.1 מיליארד שקל בינואר-ספטמבר.

מניות שמשקל מסחרן בת"א גדל

בקבוצה זו נכללות 28 מניות, אשר סך מחזור המסחר בהן בת"א, בתמורה כספית, נותר כמעט ללא שינוי. עיקר הגידול במחזורי המסחר בת"א (בתמורה כספית), במניות הדואליות, נרשם במניות פריגו , טבע וסלקום הנכללות במדד ת"א-25. בשלושת המניות עלו מחזורי המסחר בת"א ברבעון האחרון של השנה ב-52%-26%.

במניות פרטנר , אלביט מערכות , מלאנוקס , ורדויז'ן נרשמה יציבות במחזורי המסחר בת"א או אפילו גידול מתון. במניות אלה חלה ירידה חדה במחזור המסחר בארה"ב.

העלייה הבולטת ביותר במשקל המסחר בת"א אותרה במניות בהן רוב המסחר מתנהל בארה"ב - כך במניות סרגון , אלדין ובלופניקס עלה משקל המסחר בת"א לכ- 33%-26% ברבעון האחרון של 2008, מכ-15%-13% בינואר-ספטמבר 2008.

מניות בהן משקל המסחר בת"א נותר ללא שינוי

ב-10 חברות נותר משקל המסחר בת"א, כמעט ללא שינוי. במניית ריטליקס ובמניית גיוון אימג'נינג צנחו מחזורי המסחר בשני השווקים בכ-50%, ברבעון האחרון של שנת 2008, אך משקל המסחר בת"א נותר ללא שינוי. בנייס נרשמה יציבות במחזורי המסחר, בארץ ובארה"ב, ומשקל המסחר בת"א נותר יציב - קרוב ל-60% ממחזור המסחר הכולל בשני השווקים.

בשלוש מניות דואליות קטנות - מגל מערכות , קומפיוג'ן ותאת טכנולוגיות , ירד בתקופת המשבר חלקו של המסחר המתבצע בת"א בשיעור חד, כאשר בשתי הראשונות עלה מחזור המסחר בארה"ב בכ-40%.