מצבים לפקודת מכירה וקנייה

סוחרים רבים מצפים לתיקון בשוק ונשחקים תוך ביצוע פעולות המקדימות את זמנן

משה שלום, סמנכ"ל פורקס-אילנד ניהול תיקי מט"ח

היום אתייחס לתופעה שהזכרתי פעמים רבות במאמרי בעבר - מצבי קניות, ומכירות יתר (Overbought and Oversold). יש למצבים אלה משמעות, כאשר עומדים בפני קניה ומכירה של נכסים פיננסיים. במאמר זה אציג שיטה פשוטה שבה ניתן להשתמש בהם, כדי לבחור פוזיציות בעלות סיכוי סביר להצלחה.

כדי להבין מה הוא מצב קניות יתר נעלה בדמיוננו נכס פיננסי שמאחוריו תקופת ירידות והוא מתחיל לפתח מגמת עליה. הדבר יכול לקרות בשני אופנים: הראשון הוא עלייה חדה בצורת V, כמו שקרה באחרונה למדדי המניות האמריקנים והשני הוא שלאחר שנוצר בסיס, כתוצאה מדשדוש, מתחלפת ממנו המגמה לעלייה. בשני המקרים, סוחרים ומשקיעים קונים יותר ויותר את הנכס עד שמתפתחת בו "בועה".

במציאות כזו המתנדים שבהם אנו מודדים את עוצמת המגמה, מגיעים לערכים המצביעים על רוויה וקיצוניות. ערכים אלו (הם, הם מצבי הקניות ומכירות היתר), נקבעים לפי ההיסטוריה של המסחר בנכס: כאשר הגיע הנכס אליהם בעבר, המגמה שבה נסחר נעצרה לתקופה מסוימת לתיקון טכני או שינוי כיוון.

בזמן תיקון זה, חלק מהסוחרים ממשים רווחים, וגורמים למתנד לחזור לערכים נורמליים. מצבי מכירות יתר בנויים על אותו עיקרון בדיוק, אבל מצביעים, על הדבר ההפוך - רוויה במכירות, ועל תיקון כלפי מעלה לאחר מגמת ירידה.

אדגים את עיקרון קניות ומכירות היתר על גבי גרף מדד S&P500 יומי.

משה שלום אסאנדפי


  1. המתנד שבו אשתמש בדוגמא הוא מתנד Stochastics (המסומן STOC). קיימים רבים דומים לו והחשוב ביניהם הוא RSI.
    ה-STOC עולה, כאשר מחיר הסגירה היומי קרוב למחיר הגבוה היומי, ויורד כאשר מחיר הסגירה היומי נמצא קרוב לנמוך היומי. ערכו של ה-STOC, מושפע ונקבע ממידת הקרבה בין שני המחירים (היומי והגבוה או הנמוך).

  2. מצב קניות יתר מוגדר כאשר STOC עובר לערכים שמעל 80, ומצבי מכירות יתר הם כאשר הוא יורד מתחת ל-20.

  3. כאשר STOC חוצה את הקו 50, הדבר מאותת על אפשרות שינוי במגמה, מעולה ליורדת ולהיפך.

  4. בגרף S&P שלפנינו מופיע מצב מכירות יתר אחד (מלבן ירוק 1 ירוק) ושני מצבי קניות יתר (מלבנים אדומים ו-1 ו-2 אדומים). הקוויים האנכיים (אדום וירוק) מבטאים את חציית המתנד את ערך ה-50.

היישום

כך נשתמש במתנדי הקניות והמכירות בדרך פשוטה:

  1. תחילה משרטטים את קווי המגמה על בסיס השפלים (במגמת עלייה) או השיאים (במגמת ירידה). בגרף שלנו - אלה הקווים הכחולים.
  2. כאשר המתנד כבר היה במצב קניות יתר, בתוך מגמת עלייה, הוא סימן הזדמנות כניסה לפוזיציית שורט. מימוש רווחים מומלץ, כאשר STOC יחזור מתחת ל-50 והמחיר יחצה את קו המגמה. אם הנכס במגמה יורדת והמצב הוא של מכירות יתר, צריך לחכותת לחצייה כלפי מעלה.
  3. הסבירות להצלחת אסטרטגיות לונג או שורט, על פי כללים אלו, הרבה יותר גבוהה. הן גם יניבו בדרך זו תוצאות טובות יותר, כי הכללים מנצלים את התנופה הטמונה במצב קיצוניים (בדומה ליציאת אוויר מבלון או שחרור גומי מתוח).

  4. יש לסייג ולומר, שקיימים גם מקרים שבהם השוק מטעה ובמקום לנוע במגמה, מתרחשת תפנית ("סיבוב פרסה") פתאומית. וכאן כדאי להזכיר, שתורת הניתוח הטכני בנויה על סטטיסטיקה ולא של 100% הצלחה.

קצת סבלנות בבקשה

אנו נמצאים בדיוק במצב דומה היום. הרבה סוחרים מצפים לתיקון במדד ונשחקים בפעולות שמקדימות את זמנן.

אם מיישמים את השיטה, ובוחנים באמצעותה את השוק, מגלים שהמתנד רק הגיע לאזור קניות היתר (2 אדום), אבל עדיין לא התהפך חזרה מטה, ובוודאי שלא חצה את קו ה-50. גם המחיר עצמו לא חצה מטה את קוו המגמה הכחול.

עד שדברים אלה ייקרו, הסיכויים להצלחה בסגירת לונג או לקיחת שורט, נמוכים.

ועכשיו מבט על הנפט באמצעות מחיר חוזה ה-Brent:

משה שלום נפט


  1. לאחר הנפילה לאזור 30 דולר בסוף השנה שעברה, פיתח החוזה מגמת עליה בשיאים ושפלים עולים. מגמה זו, נתמכת בקוו מגמה (כחול) די תלול, המצביע על אופוריה, וחשש מפני אובדן הזדמנויות.
  2. המחיר מתקרב לאזור 60 דולר המציין תיקון Fibonacci בשעור 23.6% ולא רחוק נמצא אזור התנגדות חשוב סביב 65 דולר.
  3. לאחר שהייה באזור מכירות יתר די קיצוני (מלבן ירוק) וחציית מתנד STOC את ה-50 (2 ירוק), החוזה דשדש, פרץ, ובדק מלמעלה את רמת ההתנגדות ב-48 דולר.
  4. - מנקודה זו, חופשי מכל עיכוב, הוא דוהר קדימה, ומכניס את המתנדים למצב קניות יתר ב-STOC וקרוב לכך ב-RSI.

לדעתי, ההנחה הסבירה ביותר היא, שכאשר מחירו יגיע לקרבת 60 עד 65 דולר, נקבל מימוש רווחים ותיקון טכני, אשר יהווה הזדמנות לאלו שרצו, אבל לא הספיקו, להשתתף במהלך העולה של נכס זה.
עומק התיקון (או האפשרות היפוך מגמה) עדיין מוקדם לקביעה.

המעוניינים להיכנס לרשימת תפוצה לקבלת התראות על סקירותיו, הודעות על קורסים וחומרים נוספים, יכולים לשלוח אימייל ל- Moshe.Shalom@gmail.com ולכתוב את המלים: "אני מעוניין להצטרף" בשדה הנושא או בגוף המייל .

משה שלום הוא מנתח טכני בכיר ועשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.